۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۷۲۸۴۶
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) به پزشکان و مقامات بهداشت عمومی در این کشور درباره مواردی از ابتلای بومی به مالاریا هشدار داده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا ، طی ۲۰ سال گذشته هیچ موردی از ابتلای بومی به مالاریا در ایالات متحده مشاهده نشده است.

به طور معمول منشا ابتلای آمریکایی‌ها به مالاریا، سفر به کشورها و مناطقی است که این بیماری در آنجا شایع‌تر است و این درحالیست که اکنون مواردی هرچند اندک از ابتلای بومی در این کشور مشاهده شده است.

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از معضلات مهم بهداشتی در تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود. فرد مبتلا به مالاریا را مالاریال (Malarial) می نامند.

این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر حائز اهمیت است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

این پشه را می توان در مناطق خاصی در ایالات متحده یافت اما مالاریا هنوز در ایالات متحده نادر است. در سراسر جهان سالانه ۲۴۰ میلیون مورد ابتلا به این بیماری وجود دارد که ۹۵ درصد از آن در آفریقا گزارش می‌شود.

همچنین کارشناسان هشدار داده‌اند که با گرم شدن دما، مالاریا در ایالات متحده شایع‌تر می‌شود.

مالاریا همچنین می‌تواند از طریق انتقال خون، پیوند اعضا، استفاده از سوزن مشترک و از مادر به جنین سرایت کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، در این کشور قبل از همه‌گیری کووید۱۹، حدود ۲۰۰۰ مورد ابتلا به مالاریا وجود داشته که عمدتاً در افرادی دیده می‌شد که سفر کرده بودند.

در همین حال به نظر می رسد در حال حاضر چهار نفر در فلوریدا و یک نفر در تگزاس به صورت بومی در معرض این بیماری قرار گرفته اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گفت که به نظر نمی رسد این موارد ابتلا در این دو ایالت به یکدیگر مرتبط باشند.

چهار مورد ابتلا به مالاریا در فلوریدا همه در یک منطقه هستند بنابراین نظارت فعال در منطقه وجود دارد تا مشخص شود که آیا فرد دیگری بیمار می شود یا خیر. مقامات بهداشت عمومی همچنین در حال نظارت و تلاش برای کنترل جمعیت پشه‌های محلی هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده می گوید که همه بیماران مبتلا به مالاریا تحت درمان بوده و همه آنها در حال بهبود هستند. آخرین باری که ایالات متحده موارد ابتلای بومی به مالاریا را گزارش کرد، زمانی بود که هشت نفر در سال ۲۰۰۳ در شهرستان «پام بیچ» فلوریدا بیمار شدند.

حتی با وجود گزارش این موارد جدید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده می گوید خطر ابتلا به مالاریا در ایالات متحده «بسیار کم» باقی می ماند. این مرکز مردم را تشویق می کند که از اسپری حشرات در سفر و زمانی که در خانه هستند به ویژه در ماه های گرم تابستان، استفاده کنند.

علائم مالاریا شامل تب، لرز، سردرد و خستگی است. افراد همچنین ممکن است از ناحیه معده دچار بیماری شوند. علائم این بیماری معمولاً حدود ۱۰ روز تا چهار هفته پس از عفونت شروع می‌شود.

اروپا سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) شاهد بیشترین موارد ابتلا به تب دنگی بود که بیشتر از کل موارد ثبت‌شده در دهه گذشته است.

مهاجرت پشه‌ها و خطر بازگشت مالاریا به اروپا
همچنین بنابر گزارش اخیر ایندیپندنت، در کشورهای اروپایی نیز مواردی از ابتلا به این بیماری با منشا گزیدگی پشه و نه ورود افراد بیمار از خارج اروپا، مشاهده شده است. به گفته متخصصان، موج‌های متعدد گرما و سیلاب‌ها به مهاجرت پشه‌ها به مناطق شمالی و غربی اروپا دامن زده که به نوبه خود می‌تواند دلیل موارد ابتلا به این بیماری در این قاره باشد.

داده‌هایی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ در اروپا (ECDC) روز پنج‌شنبه منتشر کرد حاوی این هشدار واضح است که پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی، گسترده‌تر از عواملی مانند مهاجرت و تغییرات کاربری زمین است.

به گفته متخصصان، گرمایش هوا در اروپا به گسترش بیماری‌هایی کمک کرده است که به‌ واسطه پشه‌ها منتقل می‌شوند.

«پیتر ساندز»، مدیر اجرایی صندوق جهانی مبارزه با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا گفت: بر اثر تغییرات آب‌وهوایی، مالاریا ممکن است به اروپا بازگردد. ساندز معتقد است که همه‌گیری بعدی احتمالا بیماری‌ای خواهد بود که در حال حاضر در بین ما وجود دارد و تغییرات آب‌وهوایی سبب شیوع گسترده ویروس آن خواهد شد.

اروپا پیش از این موفق شده بود که با اجرای طرح بزرگی شامل استفاده از اسپری‌های آفت‌کش، خشکاندن باتلاق‌ها و درمان دارویی، مالاریا را کاملا از بین ببرد. با این حال، مناطق مدیترانه‌ای این قاره همچنان شرایطی کاملا مناسب برای پشه‌هایی دارند که می‌توانند باعث انتقال مالاریا شوند.

تازه‌ترین گزارش ECDC در مورد مالاریا که روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که بیش از ۹۹ درصد از ۴۸۰۰ مورد ابتلا به مالاریا در اروپا در سال ۲۰۲۱ ناشی از مسافرت به خارج از این قاره بوده است. ECDC همچنین اعلام کرد که مالاریا همچنان خطری برای اتحادیه اروپا و مناطق هم‌جوار آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر