۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۷۲۸۳۰
معاون وزیرراه و شهرسازی گفت: بر اساس آمار سال ۹۵، در شهرستان شهریار؛ شهر قدس، ملارد و صفا دشت به ترتیب در حدود ۱۲ هزار، ۱۳ هزار، ۶ هزار و ۷۲۵ و ۵۳۰ واحد بنای ناپایدار شناسایی شده است

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ، محمد آئینی معاون وزیر راه شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بناهای ناپایدار در سه شهرستان ملارد، شهریار و قدس به شدت نامقاوم است و ساکنان در این محدوده‌ها معرض خطر قطعی قرار دارند، اظهارکرد: پنجم دی ۱۳۸۲ وقوع زلزله در شهر بم بیش از ۴۰ هزار نفر از هموطنانمان را به کام مرگ کشاند که هنوز پس از گذشت ۲۰ سال داغ عاطفی و روانی مرگ این عزیزان بر دل بازماندگان مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه چاره‌ای جز سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده نداریم، عنوان کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهرهای کشور باید به عنوان «سفیران نوسازی» شهرهای محل فعالیت خود در حوزه بافت فرسوده و ناکارآمد باشند چرا که موضوع بافت‌های فرسوده معضلی است که می‌تواند چالش‌ها و بحران‌های اصلی و اساسی در بروز بلایای طبیعی باشد.

وی افزود: اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان نمایندگان مردم باید خانه به خانه، کوچه به کوچه و محله به محله موضوع نوسازی بازآفرینی شهری را ترویج و ساکنان و سرمایه‌گذاران را به بازآفرینی بناهای فرسوده تشویق کنند.

در ادامه آئینی با تاکید بر اینکه مردمی‌سازی در بافت‌های فرسوده به عنوان راهبرد شرکت بازآفرینی شهری ایران به شمار میاید، گفت: نوسازی بافت فرسوده، به صورت مردمی‌سازی از طریق مشارکت سازندگان و توسعه‌گران با مالکان در این بافت‌ها با حمایت دولت و شهرداری‌ها و با تبیین و اجرای بسته‌های تشویقی مؤثر و رفع موانع به عنوان راهبرد اصلی کار ما محسوب می‌شود.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید به اینکه دولت و شهرداری نباید در انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری دخالت مستقیم داشته باشند، عنوان کرد: راهبرد مردمی‌سازی از طریق تشکیل مستمر ستادهای بازآفرینی ملی، استانی و شهرستانی قابل انجام است.

وی با بیان این‌که مردم ساکن در محلات بافت فرسوده به تنهایی از توانایی لازم برای نوسازی برخوردار نیستند، گفت: از سوی دیگر سازندگان، توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این بافت‌ها ندارند زیرا معادله برای آن‌ها اقتصادی نیست، بنابراین بسته‌های تشویقی را جهت ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران تبیین و تعریف کرده‌ایم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: هم اکنون شهرداری‌ها بر اساس قانون برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که می‌توانند ۱۰۰ درصد تخفیف را هم در نظر بگیرند و معادل آن را دولت پرداخت خواهد کرد، انتظار بر این است شهرداری‌های شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس به صورت ۱۰۰ درصد تخفیف برای متقاضیان قائل شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین از شهرداران شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس خواست ظرف دو ماه برای متقاضیان در محدوده بافت‌های فرسوده شهری پروانه ساخت صادر کنند.

وی افزود: براساس قانون در محدوده بافت‌های فرسوده ارائه انشعابات آب، برق‌، گاز و فاضلاب در رایگان است و در صورتی که نیاز به افزایش انشعابات جدید باشد، درخواست‌ها باید در اسرع وقت و خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه پیگیری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره این که با اجرای مصوبه بسته تشویقی شهرسازانه، شاهد جهش در امر بازآفرینی شهری بودیم، اظهارکرد: در سه ماهه اول امسال در مجموع ۱۷۱ درصد رشد صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران را شاهد بودیم.

وی افزود: براساس آمار به دست آمده در پایان سال ۱۴۰۱‌، تعداد ۲۳۰۰ پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده کشور صادر شده است و این امر رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

آئینی تصریح کرد: متقاضیان واقعی نهضت ملی باید به سمت بافت‌های فرسوده سوق داده شوند و واحدهای اضافی ساخته شده در این مناطق به قیمت روز و با در نظرگرفتن تسهیلات بهتر و تخفیفات در نرخ بهره سود وام به آنان واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه سند دارکردن املاک دارای سند عادی‌، قولنامه‌ای و تصرفی درسکونتگاه‌های غیررسمی در شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس باید به صورت جهادی پیگیری شود. گفت: این امر نیازمند همیاری و همراهی سازمان ثبت اسناد و املاک شهرستان است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به بند «م» تبصره قانون بودجه امسال در رابطه با سنددار کردن املاک تصرفی در سکونتگاه‌های غیر رسمی خاطر نشان کرد: در این رابطه متقاضیان می‌توانند به سامانه طراحی شده در سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی(Facility.udrc.ir) مراجعه و در خواست خود را ثبت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت‌: بر اساس ماده ۹ این قانون به منظور حل و فصل اختلافات و مشکلات مربوط به املاک و اراضی واقع در طرح‌های مصوب احیا، بهسازی و نوسازی اعم از فاقد سند، بلاصاحب و مجهول‌المالک و سایر اختلافات و تعیین تکلیف وضعیت این‌گونه املاک، هیأتی در اداره ثبت اسناد و املاک محل تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌کند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، همچنین در این همایش، عباس شفیعی عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، بسته‌های تشویقی مالی و تسهیلاتی فراهم شده برای نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را تشریح و بر استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه امسال به ویژه بند (ب) تبصره ۱۱ برای تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های بازآفرینی شهری تاکید کرد.

گفتنی است در پایان این نشست مدیران شهری شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس در خصوص بسته‌های تشویقی و سایر موضوعات بازافرینی شهری سوالاتی را مطرح کردند که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به آنان پاسخ داد.

در این سفر محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به همراه امیرعباس شفیع زاده معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان شهریار و مدیران شهری شهرستان شهریار، قدس، ملارد و.... و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران از محلات (سکونتگاه غیررسمی) نصیر آباد باغستان، ویژه صبا شهر و امیریه شهریار بازدید کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر