۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۷۲۸۱۴
آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا:
گزارش اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد هیچ مدرک مستقیمی دال بر شروع ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان چین وجود ندارد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، رویترز نوشت؛ سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده اعلام کردند که هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر اینکه همه گیری کووید-۱۹ از یک حادثه در موسسه ویروس شناسی ووهان چین ناشی شده باشد، پیدا نکرده‌اند.

در گزارش چهار صفحه‌ای دفتر اداره کننده اطلاعات ملی (ODNI) آمده است که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده هنوز نمی‌تواند احتمال اینکه ویروس از یک آزمایشگاه آمده باشد را رد کند، اما نتوانسته است منشاء این ویروس را که منجر به همه گیری شده کشف کند.

گزارش این دفتر می‌گوید: «آژانس اطلاعات مرکزی و یک آژانس دیگر همچنان قادر به تعیین منشاء دقیق همه‌گیری کووید-۱۹ نیستند، زیرا هر دو فرضیه (طبیعی و آزمایشگاهی) با گزارش‌های متناقض با چالش‌هایی مواجه هستند.»

در این گزارش آمده است که در حالی که کار گسترده‌ای روی ویروس‌های کرونا در مؤسسه ووهان (WIV) انجام شده است، آژانس‌ها شواهدی مبنی بر حادثه خاصی که می‌تواند باعث شیوع این بیماری شود، پیدا نکرده‌اند.

این گزارش نوشت: «هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر اینکه یک حادثه خاص مرتبط با تحقیقات مربوط به پرسنل مؤسسه ووهان رخ داده نداریم.»

تقریباً از زمانی که اولین موارد ابتلای انسانی ووهان در اواخر سال ۲۰۱۹ گزارش شد، منشأ همه‌گیری ویروس کرونا موضوع بحث‌های ایالات متحده بوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه مارس (اسفند-فروردین) لایحه‌ای را امضا کرد که اطلاعات مربوط به منشأ همه‌گیری را از حالت طبقه‌بندی خارج می‌کند.

وال استریت ژورنال در فوریه (بهمن-اسفند) گزارش داد که وزارت انرژی ایالات متحده در گزارش اطلاعاتی طبقه بندی شده با اطمینان پایین ارزیابی کرده بود که بیماری همه گیر به احتمال زیاد از نشت آزمایشگاهی چینی ناشی شده است، چیزی که پکن آن را رد می‌کند.

تا ۲۰ مارس (۲۹ اسفند)، چهار آژانس دیگر ایالات متحده همچنان قضاوت کردند که کووید-۱۹ احتمالاً نتیجه انتقال طبیعی است، در حالی که دو آژانس در مورد آن تصمیم نگرفته بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر