۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۷۲۸۱۳
بیمارستان‌ها به عنوان مهمترین مراکز درمانی، نقش محوری در درمان بیماران مختلف دارند، اما موضوع نا ایمن بودن برخی بیمارستان‌ها به ویژه در پایتخت، نگرانی‌هایی در ذهن مردم به ویژه مراجعه کنندگان به این مراکز ایجاد کرده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، بیمارستان‌ها به عنوان مهمترین مراکز درمانی نقش محوری در درمان بیماران مختلف دارند. خدمات مختلف تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان‌ها به بیماران ارائه می‌شود و یک بیمار که برای درمان به چنینی مراکزی مراجعه می‌کند بیمارستان را به عنوان ملجا و پناهگاه خود در مسیر به دست آوردن سلامت خدشه دار شده خود می‌داند.

ایمن بودن مراکز درمانی از جمله مهمترین شاخص‌های فعالیت آنهاست؛ به طوری که بیمارستان‌ها در زمان بروز حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی می‌توانند از نقاط امنی باشند تا مجروحین و مصدومین حوادث را سر و سامان بدهند.

بیش از ۱۱۰۰ بیمارستان در کشور در حال فعالیت بوده یا در دست ساخت هستند. در این میان موضوع نا ایمن بودن برخی بیمارستان‌ها نگرانی‌هایی در ذهن مردم ایجاد کرده است؛ به طوری که بنا به گفته متولیان حوزه ایمنی ساختمانها، بخشی از بیمارستان‌های کشور به ویژه در پایتخت از ایمنی و استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند. با توجه به اینکه عمر برخی بیمارستان‌ها در کشور به خصوص در تهران بیش از چند دهه است، ضرورت بهسازی و نوسازی این مراکز درمانی بیش از پیش احساس می‌شود.

عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره آخرین «وضعیت پروژه‌های عمرانی این دانشگاه در استان تهران»، بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال حاضر پروژه‌های عمرانی دارد که متأسفانه به نوعی مورد غفلت واقع شده؛ با توجه به اینکه بالغ بر ۸ میلیون نفر در استان تهران از خدمات این دانشگاه بهره‌مند می‌شوند.

بیمارستان لرزان لولاگر حکم تخلیه دارد

وی یادآور شد: در جنوب شهر تهران، پروژه بیمارستان هفتم تیر و اورژانس آن نیمه تمام است؛ ضمن اینکه بیمارستان لولاگر حکم تخلیه دارد که دلیل آن وضعیت ناپایدار آن است؛ به طوری‌که باید به‌طور کامل تخریب شده و از نو ساخته شود، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

بیمارستان ناایمن شهید فهمیده در جنوب تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بیمارستان کودکان شهید فهمیده در جنوب تهران نیز شرایط مشابهی مانند بیمارستان لولاگر را دارد. با توجه به اینکه روزانه به ۱۲۰۰ کودک خدمات درمانی ارائه می‌دهد، اما نیاز به تخریب و ساخت مجدد دارد.

۶ طبقه بیمارستان روی یک دیواره ۱.۵ متری!

پازوکی متذکر شد: بیمارستان فیروزگر علیرغم مراجعه زیاد بیماران، پروژه‌اش به صورت نیمه تمام است که امیدواریم بودجه لازم برای ساخت آن اختصاص داده شود؛ ضمن اینکه بیمارستان حضرت رسول (ص) نیز به عنوان یکی از ناایمن‌ترین بیمارستان‌های کشور فعالیت می‌کند؛ به‌طوری‌که روی یک دیوار ۱.۵ متری که فاقد سازه بتونی و فلزی است، ۶ طبقه ساخته شده است و برآورد کارشناسان فنی این است که تنها با یک زلزله ۵ ریشتری کل بیمارستان تخریب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان اکبرآبادی و حجم زیاد بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان، خاطرنشان کرد: بیمارستان شفایحیائیان نیز بسیار قدیمی است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد؛ ضمن اینکه ساختمان جدید بیمارستان روانپزشکی ایران نیز در حال ساخت است و با توجه به اینکه استان تهران به ۲۰۰۰ تخت برای بیماران اعصاب و روان نیاز دارد، در صورتی که بودجه لازم برای این بیمارستان تامین شود، ۳۰۰ تخت به مجموعه حاضر اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به پروژه‌های بیمارستانی شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران ابراز کرد: بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) در بهارستان باید هرچه زودتر ساخته شود؛ ضمن اینکه بیش از ۴۰ سال است که ساخت بیمارستان امام خمینی (ره) شهریار آغاز شده و تا سال گذشته این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت داشت و ظرف یک سال گذشته این عدد به ۹۹ درصد رسیده است. البته سازمان برنامه و بودجه قول داده است تا منابع مالی لازم را تامین کند.

پازوکی افزود: در تامین منابع لازم برای بیمارستان امام خمینی (ره) شهریار مشکلاتی وجود داشت که سازمان برنامه و بودجه اخیرا ۲۵ میلیارد تومان منابع مالی واریز کرده است که نیاز به منابع بیشتری است، اما، چون تزریق بودجه لازم شروع شده، یک تیم اجرای قوی را برای تکمیل این بیمارستان در نظر گرفته‌ایم.

طبق آمار وزارت بهداشت، نیمی از بیمارستان‌ها ناایمن و غیرمقاوم هستند و قدیمی بودن بنا، یکی از علت‌های ذکر شده برای این عارضه است. بیشتر این بیمارستان‌ها در محله‌های قدیمی شهر واقعند، از آن جمله می‌توان به بیمارستان‌های مناطق ۷، ۱۰،۱۱ و ۱۲ اشاره کرد.

در خردادماه سال جاری بود که موضوع نا ایمن بودن بیمارستان بزرگ حضرت مهدی تهران که در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری رسید خبر ساز شد؛ موضوعی که با تکذیب بهرام عین الهی، وزیر بهداشت همراه شد و حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز این موضوع و ادعا را رد کرد.

مردود دانستن موضوع نا ایمن بودن بیمارستان بزرگ حضرت مهدی پایتخت در حالی مطرح شد که علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران نامه منتشر شده در فضای مجازی در خصوص اینکه ساختمان یکی از مجموعه‌های بهداشتی در تهران (مهدی کلینیک) در شرایط و وضعیت نا ایمن قرار دارد را تایید کرد.

به گفته القاصی مردم از دستگاه قضائی به عنوان ملجا و پناهگاه خود انتظار دارند تا با حساسیت موضوعاتی که شهروندان را در معرض آسیب و خطر می‌گذارد، مورد پیگیری قرار دهد.

بیمارستان جدیدالاحداث ۱۰۰۰ تختخوابی در لیست مراکز نا ایمن

القاصی به انتشار مکاتبه اخیر خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: در راستای پیگیری گزارش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وضعیت ساختمان‌های نا ایمن، این موضوع مهم در دستور کار شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران قرار گرفته و ساختمان مربوط به بیمارستان جدیدالاحداث ۱۰۰۰ تختخوابی از مجموعه‌های تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز جزء این ساختمان‌ها قرار داشته است.

علی صالحی، دادستان تهران نیز چندی پیش در خصوص نا ایمن بودن بیمارستان‌ها در پایتخت، یادآور شد: در خصوص بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ضمن تشکیل کمیته مشترک شناسایی و ارتقاء ایمنی، مقرر شد هر سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی فهرست و مشخصات تمام ساختمان‌های خود اعم از اداری، دانشگاهی، بیمارستان ها، درمانگاه‌ها و … را در چهار سطح بحرانی، پرخطر، کم خطر و ایمن تهیه و به سازمان‌های نظام مهندسی و آتش نشانی ارائه کنند.

دادستان تهران تأکید کرد: در این جلسه مقرر شد در صورتی که به هر دلیل امکان اصلاح وضعیت و ارتقاء ایمنی ساختمانی وجود نداشته باشد؛ اعضای کمیته نظر خود مبنی بر پلمب و تعطیلی ساختمان را به سازمان آتش نشانی و سازمان نظام مهندسی اعلام کنند تا با درخواست آن دو مرجع، دستور پلمب و تعطیلی ساختمان صادر شود.

به هرحال موضوع مهم ایمن بودن ساختمان‌ها به ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید مورد توجه متولیان حوزه سلامت و سازمان برنامه و بودجه در تامین بودجه لازم قرار گیرد؛ چرا که بیماری که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کند نباید غم ناایمن بودن و خطرناک بودن بنای درمانی‌ای که در آن بستری هستند را به درد و ناراحتی جسمی و روحی خود به صورت مضاعف لمس کند؛ در نتیجه باید یک عزم و تلاش همه جانبه بین دستگاهی در مسیر استحکام بخشی و نوسازی مراکز درمانی در کشور به ویژه مراکز درمانی قدیمی شکل گیرد تا خدای ناکرده شاهد بروز حوادث تلخی نباشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر