۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۷۲۸۰۳
امسال ۷۰ درصد کشور‌ها اقتصاد ضعیف‌تری نسبت به پارسال خواهند داشت و در این میان کشور‌های پیشرفته افت رشد اقتصادی بیشتری دارند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرده است که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داشته و از ۳.۱ درصد به ۲.۱ درصد افت کند.

آیهان کاس، جانشین اقتصاددان ارشد در بانک جهانی در یک مصاحبه اعلام کرد در سال جاری ۲۰۲۳ تعداد ۷۰ درصد کشور‌های جهان رشد اقتصادی پایین تری نسبت به سال گذشته خواهند داشت.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور‌های نوظهور هم کاهشی خواهد شد، گفت: رشد اقتصادی در این کشور‌ها از ۴ به ۳ درصد افت می‌کند.

این اقتصاددان تاکید کرد که عوامل تشدید تورم و کاهش رشد اقتصادی در سال جاری هم همچنان پابرجاست و مشکلات اقتصاد جهان هنوز برطرف نشده است.

به گفته این مسئول بانک جهانی، افزایش نرخ بهره در کشور‌ها که برای مقابله با تورم انجام شد، به اعتماد عمومی مردم آسیب زد و آهنگ تجارت را بین کشور‌ها کندتر کرد.

وی درباره دلایل کاهش رشد اقتصادی گفت: سیاست‌های سختگیرانه مالی که طی ۱۸ ماه گذشته در کشور‌ها انجام شد که با افزایش نرخ بهره و به قیمت کاهش تورم در واقع مانع از رشد اقتصادی شدند.

علاوه بر آن و جنگ روسیه و اوکراین چشم انداز نامناسبی را پیش روی اقتصاد جهان ترسیم کرد و کاهش سرمایه گذاری را سبب شده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور‌ها حداقل برای حذف فقر ضروری است، گفت: ۳۰ درصد کشور‌ها فقیر تا پایان سال ۲۰۲۴ نمی‌توانند به سطح سرانه درآمدی که تا سال ۲۰۱۹ داشتند برسند.

وی به عنوان راهکار تاکید کرد که کشور‌ها باید سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی را افزایش دهند و درباره مشکلات تغییرات آب وهوایی هم چاره اندیشی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر