۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۷۲۸۰۲
سازمان انرژی اتمی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با امضای توافق‌نامه‌ای به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان، طرح‌های پیشران صنعت هسته‌ای را به دانش‌بنیان‌های فعال در این حوزه خواهند سپرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برای تعریف و اجرای پروژه‌های پیشران انرژی اتمی با تصویب طرح‌های پیشران هسته‌ای ۲۰۰۰ میلیارد تومانی توافق کردند.

روح‌الله دهقانی در این دیدار که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای کشور برگزار شد، با اشاره به ضرورت کاربردی‌سازی و ارتقای نقش فناوری هسته‌ای در متن زندگی مردم عنوان کرد: نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مصادیق مردمی‌سازی اقتصاد در صنعت هسته‌ای، می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره ارزش این صنعت و کاربردی‌سازی آن، توسعه محصولات و خدمات ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا را به ارمغان بیاورد.

دهقانی، از آمادگی کامل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای همکاری با سازمان انرژی اتمی در پروژه‌های پیشران گفت و ادامه داد: می‌توانیم در چند حوزه خاص و پیشران مانند نیروگاه‌های کوچک همراه با آب شیرین‌کن که بازار بسیار خوبی دارد، همکاری کنیم.

وی افزود: آماده هستیم تا در پروژه‌های در این سطح، با توجه به منابع و ظرفیت‌هایی که معاونت علمی در اختیار دارد، حمایت صورت دهیم تا چندین پروژه با ارزش‌های بالا و پیشران خوبی در جریان اقتصاد دانش‌بنیان به کمک انرژی اتمی و ظرفیت‌های آن تعریف شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که ظرفیت بالای صنعت هسته‌ای و دستاورد‌های ارزنده دانشمندان این حوزه موجب شده است تا کشورمان اکنون در جایگاه توانمندترین کشور‌های برخوردار از این دانش و فناوری قرار بگیرد، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، به عنوان بازوی اجرایی دولت، سه حوزه توسعه علم، توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را مورد تأکید و توجه قرار داده است. یکی از معدود بخش‌های کشورمان که توسعه هر ۳ حوزه به صورت همزمان جریان دارد، صنعت هسته‌ای و فناوری اتمی است. ذیل همکاری‌ها با سازمان انرژی اتمی، هم توسعه علمی، هم توسعه فناوری و نیز توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حال تحقق است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به همراهی و هم‌سویی سازمان انرژی اتمی با جریان اقتصاد دانش‌بنیان کشور گفت: حرکت دادن و همراه ساختن بعضی از دستگاه‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند انرژی و صرف زمان بسیاری است، اما سازمان انرژی اتمی از آن دست سازمان‌هایی است که بر اساس فناوری تاسیس شده و این فرهنگ در ساختار آن تنیده شده و همکاری با این سازمان یک فرصت ویژه برای معاونت علمی برای توسعه وجوه مختلف اقتصاد دانش‌بنیان به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر افزایش نقش دانش‌بنیان‌ها در صنعت هسته‌ای افزود: مقام معظم رهبری نسبت به آگاه‌سازی مردم و مردمی سازی اقتصاد همواره تاکید داشته‌اند، اما علیرغم این که مردم مهم‌ترین جریان حامی و پیش برنده اقتصاد دانش‌بنیان و همین طور انرژی اتمی هستند، اما نسبت به دستاورد‌ها و ثمرات این حوزه آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی چندانی صورت نگرفته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با فعالیت‌های اثرگذار و دستاوردهایش در ارتقای زندگی جامعه و پیشرفت کشور نقشی پررنگ و اثرگذار ایفا کرده است که قطعا آگاهی مردم نسبت به آن‌ها، عرق ملی را همراه این حرکت ارزشمند خواهد ساخت و وقتی مردم آگاه شوند که دارو، درمان و سلامت و بسیاری از حوزه‌های دیگر زندگی آنان به موضوع انرژی اتمی بستگی دارد، قطعا همراهی بیش‌تری را نسبت به این عرصه خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، یکی از جلوه‌های مردمی سازی اقتصاد را شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، جلوه‌ای بارز از ایفای نقش مردم در اقتصاد هستند و پیوند آن‌ها با صنعت هسته‌ای کشور، می‌تواند ثمرات و برکات بسیاری برای ارتقای زندگی جامعه و دستاورد‌های ماندگار باشد.

پیوند دانش‌بنیان‌ها به مسائل صنعت هسته‌ای کشور

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم، با بیان این‌که فناوری‌های نوظهور و پیشرفته لازمه‌ای برای توسعه‌یافتگی کشور‌ها است و به خصوص برای کشور ما حیاتی است گفت: چراکه دارای ظرفیت‌ها و استعداد‌های و ظرفیت‌های فراوانی هستیم. باید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و پیوند فناوری به این ظرفیت‌ها، کشورمان سهم گسترده‌تری از خلق ارزش افزوده و همچنین توسعه را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان یکی از پیشتازان در حوزه علوم و فنون نوین، عرصه را گشوده تا مسیر پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق به این عرصه اقتدارآفرین و توسعه‌ساز فراهم شود. مقام معظم رهبری صنعت هسته‌ای را یک حوزه اقتدار و آفرین برای کشور دانستن و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان را وجه ارزش آفرین و توسعه بخش اقتصاد کشور می‌دانند. بر همین اساس تعامل میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت هسته‌ای کشور، می‌تواند علاوه بر اقتدار و افتخار، اقتصاد را نیز ارتقا ببخشد.
ما در امتداد تفاهماتی که در گذشته با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری داشتیم، شکل جدی‌تر و دقیق‌تری از همکاری‌ها را شکل دادیم و از مرحله تفاهم، یک گام به جلو حرکت کردیم و با توافق‌نامه‌ای، سرفصل‌هایی را که مسائل صنعت هسته‌ای کشور و سازمان انرژی اتمی بوده و در پیوند با شرکت‌های دانش‌بنیان، حل و فصل آن‌ها می‌تواند ضمن سرریز دانش این صنعت به بخش تجاری، ارزش افزوده و اشتغال بیافریند، در قالب این توافق‌نامه تعریف کردیم.
تولید ماده اولیه‌ای برای تولید یک رادیو دارو که می‌تواند سایر حوزه‌ها را پوشش دهد، یکی از سرفصل‌های توافق‌نامه است و این نقطه عزیمت می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف بزرگ باشد و بتوانیم صنعت هسته‌ای را شتابان‌تر به جلو پیش ببریم.

تصویب طرح‌های پیشران هسته‌ای ۲۰۰۰ میلیارد تومان

در این نشست، توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری» و «سازمان انرژی اتمی ایران»، با اهدافی، چون حمایت و بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زنجیره ارزش صنعت هسته‌ای در راستای توسعه محصولات و خدمات تخصصی و تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی، همکاری و مشارکت در توسعه کاربرد فناوری‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای و ارتقای کارکرد‌های نظام نوآوری و فناوری در بخش علوم و فنون هسته‌ای به امضا رسید.

از دیگر محور‌های این توافق‌نامه می‌توان به همکاری و مشارکت در توسعه بازار تخصصی فناوری هسته‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و همکاری و مشارکت در ارتقاء و توسعه ایمنی هسته‌ای و حفاظت پرتویی اشاره کرد.

محور کلی این توافق‌نامه مبتنی بر تعریف پروژه‌‎های کلان دانش‎بنیان تقاضامحور و مسئله محور برای رفع نیاز‌های صنعت هسته‌ای به‌ویژه نیاز‌های ارزبر، گلوگاهی و راهبردی با استفاده از ظرفیت شرکت‎های دانش‌بنیان، فناور و خلاق از طریق ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی دانش‌بنیان و فناور و پروژه‌های پیشران تعریف شده است. مجموع ارزش پروژه‌های تعریف‌شده طی دوره ۴ ساله به میزان هدف ۲۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده و مجموع ارزش مشارکت در توسعه زیرساخت‌های فناورانه، مشارکت در یکی از صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری و حمایت از تحقیق و توسعه در مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است. پیگیری و اجرای زمینه‌های لازم برای پیشبرد اهداف توافقنامه، توسط کمیته راهبری و نظارت انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر