۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۷۲۷۸۸
رئیس سازمان مدیریت بحران تهران خبر داد
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از افزایش آمادگی و ایمنی تهران در برابر حوادث خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، علی نصیری درباره میزان آمادگی پایتخت در برابر حوادث و نقش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این آمادگی گفت:‌ سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اساس قانونی یکسری وظایف را برعهده دارد که من این وظایف را به‌طور کامل انجام می‌دهیم اما معنای انجام این وظایف این نیست که دیگر حادثه‌ای رخ نخواهد داد یا خسارتی برجای نمی‌ماند. این تصور که اگر مدیریت بحران تمام وظایفش را انجام دهد، دیگر هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد، اشتباه است و از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که مدیریت بحران وظیفه‌ای نیست که صرفا بر عهده یک سازمان باشد.

وی ادامه داد:‌ در همین شهر تهران حدود ۱۰۰ سازمان و دستگاه وظایف مرتبط با مدیریت بحران را برعهده دارند. این سازمان‌ها و دستگاه‌ها از اجزا و بخش‌های مختلف شهرداری تا جمعیت هلال احمر، پلیس، اورژانس، ادارات آب، برق، مخابرات، هواشناسی و ... را شامل می‌شود. در این میان سازمان مدیریت بحران تیز نقش هماهنگ کننده میان این دستگاه‌ها را دارد و کمک‌های دانشی و ... هم برای آنان انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره میزان آمادگی تهران در برابر حوادث و به خصوص حوادثی مانند زلزله و سیل نیز گفت: با ساختاری که امروز در تهران داریم، اینطور نیست که بگوییم هیچ آمادگی وجود ندارد، اتفاقا در برخی موارد آمادگی زیادی وجود دارد. مثلا وقتی سال گذشته در نقاط مختلف استان تهران از امام‌زاده داوود تا فیروزکوه و ... سیل آمد، در شهر تهران هیچ اتفاقی رخ نداد، این اتفاقی نبود و حتما اقداماتی برای آن انجام شده است. اما اینکه بگوییم پس دیگر هیچ سیلی در تهران رخ نخواهد داد، درست نیست، ما تمام اقدامات را در حد توان و امکاناتی که داریم انجام می‌دهیم.

نصیری با بیان اینکه حدود یک ششم جمعیت کشور در شهر تهران ساکن هستند، گفت: همین موضوع سبب شده تا موضوع ایمنی و آمادگی در برابر حوادث حساسیت و اهمیت ویژه‌ای در تهران داشته باشد. در همین راستا ما در ۲۲ منطقه تهران ۲۲ مدیر بحران را منصوب کردیم. در هر منطقه و ناحیه امکانات و پایگاه‌های مختلفی داریم. در تهران ۱۲۴ ناحیه داریم که در تمام آنها سوله‌های بحران احداث شده همچنین در همه محلات زیرساخت سراهای محله را داریم که خانه‌های دوام ما در آنجا مستقر هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به آنها تحت آموزش ایمنی قرار بگیرند.

افزایش آمادگی تهران در برابر حوادث
وی درباره اینکه میزان آمادگی پایتخت در برابر زلزله چقدر است، گفت:‌لازم است برای پاسخ به این سوال تفاوت میان دو موضوع ایمنی و آمادگی را بیان کنم. گاهی این دو موضوع با هم قاطی می‌شود. اینکه چقدر ایمن و در معرض حادثه هستیم یک بحث است و اینکه آمادگی ما چقدر است، بحث دیگری است و در واقع مفهوم ایمنی متفاوت از مفهوم آمادگی است. ما در دوره فعلی مدیریت شهر بر موضوع ایمنی تمرکز بیشتری داریم. هرچند که آمادگی ما هم در مقایسه با سال‌های قبل بهتر و بیشتر شده است. اما باید بپذیریم که از نظر آمادگی تا حد مطلوب آن هم در شهری مانند تهران فاصله داریم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:‌ دقت داشته باشید که آمادگی شامل موارد مختلفی می‌شود که از جمله آن می‌توان به اینکه چقدر چادر برای اسکان داریم، وضعیت خروجی‌های شهر در هنگام خروج همزمان از شهر و مسائلی از این دست اشاره کرد.

تهران در مقایسه با ۲ دهه قبل ۳۰ درصد ایمن‌تر شده است
نصیری با اشاره به مطالعاتی که حدود دو دهه قبل از سوی گروهی از پژوهشگران ژاپنی در مورد زلزله در تهران انجام شد، گفت:‌ ژاپنی‌ها حدود دو دهه قبل آمدند و مطالعاتی را درباره ایمنی تهران در برابر زلزله انجام دادند، حالا طبق نتایج همان مطالعات و برابر آمارهایی که ما داریم، شهر ما حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به دو دهه قبل ایمن‌تر شده است، چرا که روند ساخت و ساز در شهر به نوعی بوده که مهندسی سازی جدی گرفته شده است. اما باید قبول کنیم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم، در موارد در موضوع نظارت‌ها و ... همچنان مشکل داریم و همچنان با انبوهی از ساختمان‌های ناایمن، گودهای رهاشده، بافت فرسوده و ... مواجهیم. اما روندی که در مورد ایمنی شهر وجود دارد، برآیند مثبتی داشته است.

وی ادامه داد:‌ در مورد آمادگی هم در واقع اینطور باید بگویم که فاصله ما با چیزی که باید باشد زیاد است اما نسبت به گذشته بهتر شده‌ایم. ما سه سال متوالی است که مانور امدادهوایی برگزار می‌کنیم. حتما می‌دانید که اگر زلزله با قدرت شش و هفت ریشتر در تهران رخ دهد، بار اصلی امدادرسانی در تهران طی دو سه روز اول برعهده امدادهوایی خواهد بود. ما آمدیم و ظرفیت امدادهوایی را فعال می‌کنیم و سه سال است که مانور برگزار می‌کنیم و با دستگاه‌های مختلف تمرین می‌کنیم.

شناسایی ظرفیت‌های خالی پایتخت برای اسکان اضطراری


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:‌ نکته دیگر در مورد اسکان اضطراری است که مطالعات به روز شده‌ای برای آن انجام دادیم. امروز تمام ظرفیت‌های خالی شهر تهران برای چادر زدن را احصاء کردیم و در حال پیش‌بینی الزامات در این مناطق هستیم که در کجا لازم است سرویس بهداشتی و ... ایجاد شود و استقرارها چگونه باشد. همچنین ما دستورالعمللی داریم، تحت عنوان دستورالعمل استان‌های معین که امسال به روز رسانی می‌شود. بر اساس این دستورالعمل هر منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران یک استان معین دارد و هر کدام مشخص است. مثلا استان قم معین منطقه ۲۰ ماست و این‌ها هم با هم در حال برگزاری تمرین هستند. تا جایی که در سال گذشته بیش از ۲۵۰ مانور و تمرین را برگزار کردیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر