۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۷۲۷۷۱
سردار جلالی مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در سند «زن، خانه و خانواده از منظر پدافند غیرعامل»، نقش زنان در چهار عرصه دفاع غیرنظامی، دفاع اقتصادی، دفاع زیستی و حوزه رسانه و جنگ شناختی بررسی و برای آن الگوی مشخصی برای نقش آفرینی بانوان در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست «زنان و خانواده در پدافند غیرعامل» که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحب نظران حوزه بانوان و همچنین مدیران و معاونان سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد با تاکید بر اینکه تهدیدات امروز در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده و به همان میزان نقش اقشار مختلف جامعه دستخوش تغییر شده است، اظهار داشت: یکی از این اقشار که نقش آن‌ها در عرصه تهدیدات نوین به ویژه جنگ ترکیبی و شناختی بسیاری حائز اهمیت است، بانوان و دختران هستند.

وی ادامه داد: بانوان در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند. در عرصه مادری، به عنوان تربیت کننده نسل آینده، در عرصه همسری، به عنوان آرامبخش خانه و خانواده و در عرصه دختری به عنوان سرچشمه شیرینی و محبت در خانواده و در عرصه فضای اجتماعی، با پرداختن به امورات ضروری جامعه که حضور بانوان در آن الزامی است، به نقش آفرینی می‌پردازند.

سردار جلالی توضیح داد: دشمن با تمرکز بر حوزه زنان با تکیه بر شناخت روانشناسانه و احصای نقاط ضعف و قوت و یا طراحی تهاجم نرم مبتنی بر آسیبها، نقاط ضعف زنان یا ویژگی‌های روحی آنان تلاش می‌کند تا از این ظرفیت برای ایجاد چالش در جامعه استفاده کنند و راهبرد‌های خود را مبتنی بر آن توسعه دهند. این در حالیست که در نظام اسلامی، نگاه به زن یک نقطه قوت و فرصت برای کشور محسوب شده و آمار پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف گویای این مطلب است.

وی ادامه داد: سقوط آبشاری جمعیت، تغییر الگوی تغذیه و سبک زندگی، بروز تهدیدات زیستی و اهمیت اقتصاد خانوار از جمله مسائلی است که به پررنگ شدن نقش زنان در جامعه و لزوم نقش آفرینی آنان منجر شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با توجه به اهمیت نقش زنان در دفاع غیرعامل، این موضوع در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، تصریح کرد: برای بررسی جوانب مختلف، کارگروه «زنان، خانه و خانواده» در سازمان پدافند غیرعامل کشور تشکیل و به احصای فرصت‌ها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف پرداخته شد. حاصل این پژوهش‌ها، استخراج الگویی است که منجر به افزایش مشارکت بانوان در عرصه پدافند غیرعامل خواهد شد.

به گفته سردار جلالی، در سال جاری تدوین و نهایی سازی سند زن، خانه و خانواده از منظر پدافند غیرعامل در چارچوب برنامه‌های سازمان قرار گرفته است.

احصای نقش زنان در جامعه از منظر پدافند غیرعامل

وی ادامه داد: با توجه به ماموریت‌های سازمان، در سند مذکور نقش زنان در چهار عرصه دفاع غیرنظامی، دفاع اقتصادی، دفاع زیستی و حوزه رسانه و جنگ شناختی بررسی و برای آن الگوی مشخصی برای نقش آفرینی بانوان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زن در چهار ساحت مادر، همسر، دختر و فعال اجتماعی به نقش آفرینی می‌پردازد، تصریح کرد: با نهایی شدن سند «زن، خانه و خانواده از منظر پدافند غیرعامل» به الگویی دست خواهیم یافت که برای نقش آفرینی زنان در هر یک از چهار حوزه ذکر شده، دو دسته برنامه احصا خواهد شد که حاصل آن یک زیست بوم برای زن، خانه و خانواده با توجه به آموزه‌های پدافند غیرعامل خواهد بود.

احصای دیدگاه‌ها و نظرات نخبگان در تدوین سند «زن، خانه و خانواده از منظر پدافند غیرعامل»

وی با بیان اینکه مباحث مربوط به حوزه زنان به علت چند جانبه بودن مسئله زنان و تداخل آن با موضوعات مختلف، موضوعی ساده نیست، خاطرنشان کرد: از همین رو از میان روش‌های مختلف پژوهشی، احصای دیدگاه‌ها و نظرات نخبگان حوزه بانوان برگزیده شد تا به طور همه جانبه و جامع به این موضوع پرداخته شود. این کار به جامع نگر بودن سند «زن، خانه و خانواده از منظر پدافند غیرعامل» با در نظر گرفتن چهار عرصه که دفاع غیرنظامی، دفاع اقتصادی، دفاع زیستی و حوزه رسانه و جنگ شناختی کمک شایان توجهی خواهد نمود.

تمرکز توطئه‌های دشمن بر حوزه زن و خانواده

در ادامه خانم دکتر طهرانی، مشاور امور بانوان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به تبیین تاریخچه‌ای از اقدامات سازمان در حوزه بانوان پرداخت و اظهار داشت: حدود ۲ سال است که تدوین سند نقش زنان در پدافند غیرعامل با توجه به رویکرد و ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل در حوزه زنان و خانواده در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مطابق با این موضوع، هدفی را برای سازمان پدافند غیرعامل در امور زنان و خانواده دنبال می‎کنیم که عبارتند از؛ تقویت، تربیت و پرورش بانوان بصیر و مقاوم، خانواده‌هایی آماده و تاب‌آور، مصون و پایدار و خانه‌هایی امن و پایدار در برابر انواع تهدیدات.

دکتر طهرانی ادامه داد: اهمیت این موارد از آن روست که دشمن پس از شکست توطئه‌هایش در عرصه‌های مختلف به این نتیجه رسیده که برای دستیابی به اهداف شوم خود باید نسل آینده را مورد حمله قرار دهد و از آنجا که نسل آینده در دامان زنان امروز تربیت و پرورش می‌یابند، دشمن بانوان و خانواده را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: از همین رو توانمندسازی بانوانی بصیر، هوشمند و دشمن شناس بسیار حائز اهمیت است. بدون شک چنین زنانی می‌توانند خانواده را نیز در برابر بسیاری از تهدیدات نرم و سخت مصون بدارند.

مشاور امور بانوان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، شاخص‌های الگوی زن در حوزه پدافند غیرعامل را زن انقلابی، بصیر، آماده، مقاوم و توانمند عنوان کرد که با کالبد خانه امن روابط و تعاملات سالم و امکانات ایمن و امن داشته باشد تا کانون مستحکمی از خانواده شکل شود.

به گفته دکتر طهرانی، مسلما تربیت و پرورش زنان آماده و توانمند، خانواده‌ای پایدار و به دنبال آن محله‌ای مصون، شهری ایمن و کشوری تاب آور را به ارمغان خواهد آورد.

تدوین سند سلامت زنان در فرهنگستان علوم پزشکی

دکتر احمدی نماینده فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این نشست ضمن استقبال از این اقدام سازمان پدافند غیرعامل کشور و اعلام آمادگی برای همکاری در این زمینه، اظهار داشت: در فرهنگستان علوم پزشکی نیز اقداماتی برای ارتقای تاب آوری بانوان انجام شده است. در این راستا، سند سلامت زنان را در گروه سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی تدوین شد. این سند در حقیقت در برگیرنده تمام نیاز‌های حوزه سلامت زنان و خانواده است که براساس آن راهبرد‌های آموزشی، پژوهشی و خدماتی برنامه‌ریزی شده که برای اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

لزوم تبیین هویت واقعی زنان

خانم غریبی نماینده صدا و سیما نیز در این جلسه با بیان اینکه با توجه به ظهور تهدیدات در زمینه رسانه و علوم شناختی، باید به موضوع زنان با توجه به علوم شناختی بپردازیم، گفت: یکی از موارد مغفول، تبیین هویت واقعی زنان است که باید آموزش‌هایی در مورد آن را از دختران امروز آغاز کنیم.

لزوم عملیاتی کردن آموزش‌های پدافند غیرعامل به خانواده

خانم ابراهیمی نماینده وزارت بهداشت نیز بر عملیاتی کردن آموزش‌های پدافند غیرعامل در قالب محیط‌های پایلوت مانند خانواده امن و ایمن یا شهر امن و ایمن از منظر پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: با توجه به تجارب گذشته، مردم باید به شکل غیرمستقیم آموزش ببیند. این اقدام، ضمن آموزش اصول و ضوابط پدافند غیرعامل به افراد و خانواده ها، به نهادینه سازی گفتمان پدافند غیرعامل در جامعه کمک شایان توجهی خواهد نمود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر