۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۷۲۷۴۴
معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور
معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: خطرات انتقال ویروس زیکا از طریق پشه آئدس خطرناک‌تر از کروناست و باید برنامه ریزی و اقدام عاجل صورت پذیرد تا مانع از وقوع آن در سطح کشور باشیم.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، دکتر لطیفی صبح امروز (۲۰ خردادماه) در جلسه کارگروه زیستی پدافند غیر عامل استان هرمزگان، با موضوع پشه مهاجم آئدس، افزود: پشه آئدس می تواند عامل انتقال ۳ ویروس باشد که یکی از ویروس‌های مهندسی شده ویروس زیکاست، پس لازم است به صورت جدی در خصوص خطرات انتقال این ویروس از طریق پشه آئدس که خطرناک‌تر از کروناست برنامه ریزی و اقدام عاجل صورت پذیرد.


وی با بیان اینکه قدرشناس خدمات حوزه بهداشت در استان هرمزگان هستم، عنوان کرد: به منظور مقابله با مهاجمان زیستی در کلان کشور، ایجاد قرارگاه مشترک مقابله با مهاجمین زیستی و دو قطب علمی در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی با محوریت وزارت جهاد و کشاورزی و حوزه سلامت با محوریت وزارت بهداشت در حال اجراست.

لطیفی با اشاره به اینکه برای انسجام و هماهنگی ملی جهت پرداختن به مهاجمان زیستی باید هوشمندانه و هوشیار عمل کنیم که دچار غفلت نشویم، خاطرنشان کرد: جهت کنترل و مقابله با این بیماری لازم است به صورت هوشمندانه نظام سلامت در مقوله مهاجمان زیستی و در حوزه کشاورزی نیز در محیط زیست و سلامت مواد غذایی برنامه ریزی های اصولی انجام شود.

وی بیان کرد: در حوزه آموزش، پژوهش و تجهیزات باید اولویت مقابله با این مهاجم زیستی باشد، مراکز تحقیقات با محوریت وزارت بهداشت با اولویت پشه آئدس در استان شکل بگیرد.

رئیس اداره کنترل ناقلین وزارت بهداشت ضمن قدردانی از مسئولان وزارت بهداشت در خصوص رصد و بازدیدهای انجام داده ظرف چند روز گذشته و بهرمندی از نظراتشان، گفت: سند راهبردی پدافند زیستی مورد تایید مقام معظم رهبری است که تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت و پیاده سازی این سند هستند، پس شایسته است برنامه زمانبندی مدون به صورت اجرایی از سطح کلان به محیط ارجاع داده شود.

دکتر میراولایی ضمن امیدواری در زمینه کنترل پشه آئدس، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فاز آمادگی هستیم که در این مرحله مهم ترین کار تمرین است تا در زمان بحران به درستی عمل شود، لازم است که در حوزه بهداشت و درمان در کشور برنامه های عملیاتی و راهبردی هوشمندانه در این خصوص پیاده سازی شود.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رئیس کارگروه زیستی پدافند غیرعامل اظهار کرد: در تجربه کرونا، تیم سلامت  بسیار موفق عمل کرد، طی این دوران ۱۲ شهید سلامت در هرمزگان تقدیم شد.

دکتر غلامعلی جاودان با بیان اینکه در بحث پدافند غیرعامل، استان گستردگی دارد و نیاز به توجه و همکاری بین بخشی و نظارت بر موادغذایی و آرایشی است، تصریح کرد: برنامه استراتژیک مراقبت پشه آئدس مهاجم در هرمزگان در حال اجراست.

وی  جلب مشارکت ذینفعان، بهسازی محیط، کنترل ناقلین برنامه حشره شناسی، مراقبت انسانی و تشکیل کارگروه های تخصصی مهمترین برنامه های معاونت بهداشتی عنوان کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر