۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۷۲۴۲۵
محققان در پی تغییرات اقلیمی هشدار می‌دهند
مواردی از بیماری دنگی منتقله از پشه معمولاً در مناطق استوایی دیده می‌شود، اما با وجود تغییرات آب و هوایی ممکن است این روند در حال تغییر باشد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، مدیسن نت نوشت؛ پزشکان بریتانیایی و فرانسه قرار است در جلسه یک انجمن پزشکی اروپایی، مطالعه موردی در مورد یک زن انگلیسی که در ماه سپتامبر در سفر به نیس فرانسه به بیماری تب دنگی مبتلا شده بود، را ارائه دهند.

این زن، ۴۴ ساله، حدود سه روز قبل از مراجعه به پزشک تب، سردرد پشت چشم، درد عضلانی و بثورات اریتماتوز سفید کننده و گسترده داشت.

او یک روز قبل از شروع علائمش پس از دیدار با خانواده در جنوب فرانسه به بریتانیا بازگشته بود. خانواده‌ای که او با آن‌ها زندگی می‌کرد همه با علائم مشابه ناخوش بودند.

در بخش اورژانس در بریتانیا، پزشکان یک نمونه فوری را به آزمایشگاه پاتوژن‌های نادر وارداتی بریتانیا فرستادند.

آزمایشات تایید کرد که این زن عفونت حاد ویروس دنگی داشته است.

دکتر «اوین دانلی»، نویسنده این مطالعه از بیمارستان بیماری‌های گرمسیری در لندن، گفت: «این فرد بخشی از شیوع بیش از ۳۰ مورد انتقال محلی در جنوب فرانسه در سال ۲۰۲۲ بود که نشان‌دهنده اپیدمیولوژی دنگی است که به سرعت در حال تغییر است. مکانیسم‌های نظارت و گزارش‌دهی در حصول اطمینان از درک دقیق شیوع دنگی مهم هستند.»

دانلی گفت که ترکیبی از چندین عامل احتمال شیوع بیشتر را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: «با وجود تغییرات آب و هوایی، به ویژه دما‌های گرم‌تر و بارندگی بیشتر، و افزایش تجارت جهانی و گردشگری، ممکن است بخش‌های بیشتری از اروپا درگیر شیوع بیماری دنگی شود.»

در این مورد بیمار نیازی به درمان دارویی نداشت و به صورت سرپایی تحت نظر بود.

دنگی معمولاً توسط پشه Aedes پخش می‌شود. معمولاً موارد ابتلا در انگلستان شامل افرادی می‌شود که به آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا سفر کرده اند.

حدود ۷۵ درصد موارد بدون علامت هستند و تشخیص داده نمی‌شوند. فقط حدود ۱ تا ۵ درصد از بیماران به تب خونریزی دهنده شدید دنگی کُشنده، مبتلا می‌شوند.

از نظر سابقه گزارش‌ها، ویروس توسط گونه‌های پشه‌ها (Aedes aegypti و Aedes albopictus) که فقط در مناطق استوایی یافت می‌شوند منتقل می‌شود. اما بر اساس گزارش موردی، در پی بروز تغییرات آب و هوایی، پشه ببر آسیایی (Aedes albopictus) هم در سراسر جنوب اروپا شناسایی شده است.

این بیماری از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر