۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۷۲۴۱۵
یک نشریه آلمانی با اشاره به پیامد‌های اجتماعی گرمایش جهانی به ویژه در اروپا از خطر وقوع نبرد‌های آبی در این منطقه در سایه خشکسالی‌های روزافزون خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: پیامد‌های اجتماعی گرمایش جهانی سبب آغاز نبرد آبی در قلب اروپا شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: دما‌های ملایم و بارندگی منظم در طول سال‌ها "سنت سولین" در غرب فرانسه را به مکانی ایده آل برای کشاورزی تبدیل کرده است. اما در سال‌های اخیر، این جامعه کوچک فرانسه از خشکسالی شدید رنج می‌برد و مرتبا کشاورزان در این شرایط از خطر‌ها برای برداشت خود می‌ترسند. از این رو قرار است مخازنی در منطقه احداث شود تا در صورت نیاز به صورت مصنوعی مناطق کشاورزی را آبیاری کند. صد‌ها کشاورز از این پروژه حمایت می‌کنند.

یکی از کشاورزان فرانسوی در این باره می‌گوید: آب بهترین بیمه‌ای است که می‌توانید داشته باشید. این همان چیزی است که باعث می‌شود گیاهان ما رشد کنند. بدون آب چیزی نیست، هیچ گیاهی وجود ندارد.

اما از طرفی همه مشتاق این پروژه نیستند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ استخر از این نوع در فرانسه وجود دارد. مخالفان این پروژه را رد می‌کنند و با آن مخالف هستند، زیرا بخشی از آن‌ها از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود. به نظر منتقدان در سایه این اقدام تعداد کمی از کشاورزان منابع آبی کمیاب را تصاحب می‌کنند در حالی که همه در منطقه از تغییرات آب و هوایی رنج می‌برند.

در اواخر ماه مارس، نبرد توزیع آب در این منطقه با تظاهرات بزرگی به اوج رسید که منجر به درگیری‌های خشونت آمیز شد. سه خودروی پلیس در آتش سوختند. نیرو‌های پلیس از گاز اشک آور و آب پاش استفاده کردند و از هر دو طرف درگیری‌ها تعدادی مجروح شدند.

اشپیگل در ادامه نوشت: نمونه سنت سولین نه تنها خشم فروخورده در جامعه فرانسه را نشان می‌دهد، که در آن اردوگاه‌ها به طور آشتی ناپذیری با هم مخالفت می‌کنند، همچنین نشان می‌دهد که مبارزه برای کمبود آب در کشور‌های صنعتی غربی می‌تواند منجر به ایجاد چه شرایطی شود. اکنون دولت فرانسه می‌خواهد با طرح آب با این مسئله مقابله کند. این که چقدر این طرح به خوبی پیش خواهد رفت و تاثیر گذار خواهد بود در تابستان و زمانی که احتمالاً خشکسالی بیشتر می‌شود خود را نشان خواهد داد.

"امانوئل ماکرون"، رئیس‌جمهور فرانسه با توجه به ماه‌های خشکسالی در فرانسه خواستار صرفه جویی در مصرف آب در سراسر این کشور شده است. وی اخیرا در سخنانی یک طرح ملی آب با حدود ۵۰ اقدام مشخص را معرفی کرده و گفته است: به دلیل تغییرات آب و هوایی، تا سال ۲۰۵۰ ما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آب کمتری نسبت به امروز خواهیم داشت. به همین دلیل است که باید روی صرفه جویی در مصرف آب در دراز مدت تمرکز کنیم.

در زمستان امسال در فرانسه باران بسیار کم بارید. به گزارش سرویس آب و هوا Météo France، از زمانی که ثبت آب و هوا در سال ۱۹۵۹ آغاز شد، هرگز تا این حد دوره طولانی بدون باران در زمستان در فرانسه وجود نداشته است. خاک‌ها به طور قابل توجهی در این دوره زمانی سال خشک شده بودند.

در این شرایط بر اساس تصمیمات اتخاذ شده همه بخش‌ها باید برنامه‌ای برای مصرف ۱۰ درصد آب کمتر تا سال ۲۰۳۰ ارائه دهند. علاوه بر این، ده درصد از آب تصفیه خانه‌های فاضلاب باید تا آن زمان مورد استفاده مجدد قرار گیرد. در حال حاضر تنها یک درصد از به اصطلاح آب خاکستری در فرانسه مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد در حالی که در اسپانیا ۱۵ درصد است.

ماکرون در ارائه طرح خود برای صرفه جویی در مصرف آب به طور غیرمستقیم اذعان کرد که این شکل ذخیره آب به راحتی منجر به درگیری می‌شود. وی تاکید کرد: باید قوانین روشنی برای آن وجود داشته باشد. به گفته وی در اینجا مسئله خصوصی کردن آب یا اجازه دادن به برخی برای انحصار آب نیست.

مقامات فرانسوی استدلال می‌کنند که مخازن عظیم آبیاری ضروری هستند تا به کشاورزان اجازه دهند به کشت محصولات غذایی در زمانی که خشکسالی رایج‌تر می‌شود، ادامه دهند. خشکسالی سال گذشته فرانسه، بحث درباره منابع آبی را جدی‌تر کرده است. حامیان احداث مخازن مصنوعی اعتقاد دارند که این می‌تواند راه حلی برای کمبود آب در خشکسالی‌های آینده باشد.

اما مخالفان این طرح می‌گویند که این پروژه تنها برای آبیاری محصولات تولیدکنندگان بزرگ کشاورزی در تابستان کاربرد دارد ومستقیما به محلی‌ها کمک نمی‌کند. منتقدان عقیده دارند که این مخازن، در زمره کشاورزی صنعتی ناپایدار از نظر زیست محیطی قرار گرفته و آبی که در غیر این صورت به طور طبیعی خاک را آبیاری کرده و رودخانه‌ها و نهر‌ها را تغذیه می‌کند را محبوس می‌کنند.

در تابستان گذشته، حدود ۲۰۰۰ منطقه در فرانسه از کمبود آب رنج بردند. حدود نیمی از آن‌ها مجبور بودند آب را در بطری یا با کامیون و تانکر تحویل دهند. فرانسه یکی از خشک‌ترین زمستان‌های بیش از نیم قرن اخیر را تجربه کرده است.

خشکسالی سال گذشته در بسیاری کشور‌های اروپایی از جمله اسپانیا، پرتغال و ایتالیا منجر به وقوع آتش سوزی‌های جنگلی گسترده و همچنین جیره بندی آب شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر