۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۷۲۱۳۸
معاون بهداشتی دانشکده علم پزشکی ساوه گفت: اجرای طرح غربالگری بیماری سل موجب شناسایی یک بیمار در این شهرستان شد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی ذکایی اظهار کرد: مرحله دوم پویش واکسیناسیون تکمیلی اتباع و مهاجرین خارجی همراه با بیماریابی سل در معاونت بهداشت شهرستان ساوه توسط کلیه مراکز و پایگاه‌های بهداشتی از ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه تشخیص و درمان سل همیشه رایگان بوده و به صورت فعال در کشور انجام می‌شده و با توجه به تحولات اخیر در کشور همسایه ما افغانستان و متعاقب آن افزایش مهاجرت اتباع آن کشور به ایران و به علت شیوع بالای سل در کشور‌های پاکستان و افغانستان نیاز به غربالگری و بیماریابی سل بیش از پیش وجود دارد، گفت: به همین دلیل در تعدادی از دانشگاه‌هایی که جمعیت اتباع قابل توجهی را در حوزه تحت پوشش خود دارند این طرح شروع شده است.

دکتر ذکایی با بیان اینکه کارزار بیماریابی فعال بیماری سل در بین اتباع از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده و تا سه ماه ادامه خواهد دارد، افزود: از کل جمعیت هدف مورد نظر در کارزار سل که ۲۱ هزار و ۸۴ نفر است، تاکنون هفت هزار و ۵۸۷ نفر نمونه گیری شدند که منجر به شناسایی یک مورد سل ریوی شد.

گفتنی است که سل یک بیماری است که توسط نوعی باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود. اغلب ریه‌ها را درگیر می‌کند، اگرچه می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر کند. دارو‌هایی برای درمان سل در دسترس هستند و باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند. بسته به دارو‌های تجویز شده، مدت زمان می‌تواند از چهار ماه تا نُه ماه یا بیشتر باشد.

سل در صورت عدم شناسایی و درمان می‌تواند کشنده باشد. همچنین می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند تا دیگران را آلوده کند. با این حال، سل قابل درمان و پیشگیری است. شناسایی و درمان کسانی که آلوده هستند، اما هنوز به سل فعال مبتلا نشده‌اند می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده و در نتیجه شیوع سل را در جامعه از بین ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر