۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۷۲۱۱۷
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در نشست کارگروه های پدافند غیرعامل سایبری و الکترونیک سراسر کشور از اقدامات و دستاورد های کارگروه پدافند غیرعامل سایبری و الکترونیک استان زنجان خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، حامد سرایی در نشست کارگروه های پدافند غیرعامل سایبری و الکترونیک سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد از اقدامات و دستاورد های کارگروه پدافند غیرعامل سایبری و الکترونیک استان زنجان گزارش ارائه نمود.

در این نشست که به ریاست دکتر رحیمی، معاون ارتباطات، الکترونیک و فناوری سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد سرایی با بیان این که در شرایط کنونی، فراتر از رزمایش سایبری، در مرحله جنگ سایبری هستیم گفت:هدف اصلی حملات سایبری دشمن، تلاش برای وقوع قطعی یا اختلال در ارائه خدمات دستگاه های خدمات رسان جهت ایجاد جو نارضایتی در بین مردم می باشد. چراکه فراگیربودن حوزه سایبری، همزمان با توسعه خدمات مبتنی بر سامانه های برخط در دولت الکترونیکی موجب تحت تأثیر قرار گرفتن عموم مردم، امنیت سازمان ها و صنایع می شود.

رئیس کارگروه پدافند غیرعامل سایبری و الکترونیک استان زنجان ضمن تأکید بر رعایت تفکیک وظایف بین سازمان های مسئول در حوزه پدافندغیرعامل سایبری، عضویت همه ایشان در کارگروه پدافند غیرعامل سایبری و الکترونیک را موجب اتفاق قول و وحدت رویه بین اعضا دانست و گفت:در این راستا سه زمینه عملکردی در نظر گرفته شده است: 1)حساسیت زایی و آموزش سازمان ها، 2)پدافند غیرعامل در حوزه فناوری ارتباطات، 3)پدافندغیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت:از جمله اقدامات انجام شده در زمینه حساسیت زایی و آموزش سازمان ها را اطلاع رسانی و توجیه مسئولیت مدیران سازمان ها، مدیران IT سازمان ها، و حراست IT سازمان ها اعلام کرد که با برگزاری گردهمایی(سمینار) امنیت سایبری همراه بوده است. وی با اشاره به شعار سال 1401 با عنوان «تولید، اشتغال، دانش بنیان» حمایت از شکل گیری شرکت های دارای مجوز نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما) را یکی راهکارهای بهره مندی از توان و تخصص بخش خصوصی برای آموزش، مشاوره و ارتقاء شبکه های سازمانی اعلام کرد.

سرایی از جمله اقدامات انجام شده در زمینه پدافند غیرعامل در حوزه فناوری ارتباطات را تلاش برای ایجاد پشتیبان برای مراکز حساس ارتباطی، همچنین ایجاد مسیرهای پشتیبان بین مراکز شهرستانها، و توسعه شبکه زیرساخت درون شهری مبتنی بر فیبر نوری عنوان کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان از جمله اقدامات انجام شده در زمینه پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات را برنامه ریزی برای شناسایی سطح امنیت شبکه های سازمان ها، راه اندازی سامانه رصد آسیب پذیری سازمان ها توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، ارائه آموزش به مدیران IT سازمانها از طریق تارنمای مرکز ماهر (مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای) به نشانی cert.ir، و اقدامات حمایتی از شرکت های نرم افزاری در مقابل تحریم ها برای استفاده از مخزن(ریپازیتوری)های نرم افزاری به واسطه سامانه irrepo.ir نام برد.

رئیس کارگروه پدافند غیرعامل سایبری و الکترونیک استان زنجان رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه شبکه ملی اطلاعات را نمود پایداری شبکه های ارتباطی و مقابله با حملات سایبری دانست. وی خواستار توجه جدّی سازمان بر تدوین سند حکمرانی داده و پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در سطح سازمان ها شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر