۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۲۱۱۱
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: دانش آموزان باید از امروز از نظر ذهنی برای آموزش و انجام پدافند غیرعامل تربیت شوند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، علیرضا کریمیان امروز در اختتامیه نخستین همایش ملی تجلیل از دبیران منتخب درس آمادگی دفاعی کشور در مرکز آموزشی اندیشه افزود: نگاه و زندگی خردمندانه و مبتنی بر عقل و عقلانیت ایجاب می‌کند تا از گذشته درس بگیریم و به آینده نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از تجربه گذشته و آینده نگری از ویژگی‌های خردمندان است، گفت: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید به مطالعه تاریخ معاصر دارند، در این ۴۴ سال حضور پرخیر جمهوری اسلامی، دشمنی استکبار جهانی بیشتر شده است چرا که دست استکبار از منابع کشور قطع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: باید به دلیل این ویژگی داشتن منابع، دورنمایی از آینده داشته باشیم و از گذشته درس بگیریم، در این راستا باید به صورت دقیق به موضوع دفاع بپردازیم و بواسطه دروس آموزش و پرورش فرهنگ دفاع را در جوانان نهادینه کنیم.

کریمیان یادآور شد: شاید ابزار‌های نظامی به تنهایی برای دفاع کافی نباشد، نیروی انسانی باید روحی و روانی آمادگی دفاع را داشته باشد.

وی افزود: باید ضمن ارائه آموزش انفرادی به نوجوانان، از منظر پدافند غیر عامل هم به آموزش آن‌ها بپردازیم، آمایش سرزمینی و مطالعه اگر قرار است که شکل گیرد، پدافند غیر عامل باید آموزش داده شود که از اصلی‌ترین اصول حکمرانی و زندگی اجتماعی است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: ایران از نظر ویژگی‌های سرزمینی همواره مورد هجوم دشمن خواهد بود، امروز در چهارراه جهانی قرار و امتیازات ویژه سرزمینی داریم بنابراین باید باعث پیوست نسل امروز با نسل دفاع مقدس شویم و این امر در کلاس درس ممکن است.

کریمیان گفت: آموزش و پرورش، سپاه پاسداران دوم است و باید برای صیانت از کشور شانه به شانه سپاه حرکت کنیم.

همچنین مجتبی باستان رییس سازمان بسیج دانش آموزی در این مراسم اظهار کرد: این درس آمادگی دفاعی چند سال است که تدریس می‌شود که امیدوارم این برنامه سال آینده به صورت جشنواره باشد.

وی افزود: هم اندیشی و استفاده از ظرفیت فکری در بحث اصلاح کتب آمادگی دفاعی باید مورد استفاده قرار گیرد و البته این کتاب نیاز به اصلاح دارد چرا که کتابی که برای پسران در نظر گرفته شده برای دختران هم همان تدریس می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه کمی و کیفی درس آمادگی دفاعی گفت: درس آمادگی دفاعی ظرفیت مهمی برای جهاد تبیین، امیدآفرینی، مهارت افزایی و مشارکت پذیری است.

باستان ادامه داد: سند راهبردی بالا دستی برای اهداف درس آمادگی دفاعی تدوین شده است، با کمک معلمان به دنبال کیفی بخشی این درس هستیم تا چند درس را اضافه کنیم که تولیداتی در این خصوص باشد.

وی افزود: برگزاری اردو‌های توانمندسازی برای معلمان آمادگی دفاعی از جمله اقدامات است، ۲ میلیون دانش آموز با ۲۸ هزار معلم مشغول آموزش این درس هستند که باید به صورت عملی به درستی فراگرفته شود.

بررسی محتوای آموزشی و برنامه‌ریزی آمادگی دفاعی مورد تاکید است

محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه محتوای آموزشی و برنامه ریزی درسی آمادگی دفاعی به صورت مستمر مورد تاکید قرار گیرد، ظهار کرد: دانش آموزان امروز به عنوان آینده سازان کشور مسوولیت سنگینی را به عهده دارند چرا که اداره و خدمت به کشور در بخش‌های مختلف را به عهده دارند.

وی افزود: دانش آموزان باید بدانند چه مسوولیتی به آن‌ها سپرده شده است، گذشته، امروز و آینده کشور را باید درک و آگاهی کسب کنند، این آگاهی در آموزش و پرورش محقق می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این کشور با مخاطرات بسیاری مواجه بود و افتخارات بسیاری کسب کرده است و امروز دشمنی دشمنان اسلام به دلیل پیشرفت انقلاب اسلامی است که قصد تخریب دارند، اما به همت نوجوانان این موضوع هم اداره خواهد شد.

کاظمی عنوان کرد: وجود شهدای دانش آموز و علمی یکی از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد به آن پرداخته شود، شهید فهمیده، شهید حججی و شهید تهرانی و سایر شهیدان ما ضرورت جهاد تبیین را نمود بیشتری خواهند داد.

وی افزود: درس آمادگی دفاعی مصداق و نمونه بارز جهاد تبیین است که مهارت‌های مختلف به دانش آموزان آموزش داده می‌شود، محتوای این درس باید نهادینه و منجر به رفتار شود در این راستا سند تحول بنیادین به صورت ویژه در آموزش درس آمادگی دفاعی مورد تاکید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله خانواده اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: آموزش و پرورش به طور مستقیم با این نهاد در ارتباط است، آمادگی دفاعی می‌تواند این ارتباط را بیشتر کند بنابراین این درس برای ما در آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر