۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۷۲۰۳۳
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: آفت سرخرطومی حنایی خرما تاکنون در نخلستان‌های استان مشاهده نشده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، ناجی شهیب‌زاده افزود:از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ هزار و ۷۲۵ هکتار از نخیلات تاکنون تله‌گذاری و ردیابی برای آفت سرخرطومی حنایی خرما انجام شده است و به منظور بررسی وضعیت ردیابی این آفت کارشناسان قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات کشور در این استان حضور دارند. مشاهده نشدن آفت سرخرطومی حنایی خرما در خوزستان

وی ادامه داد: در همه مناطق خرما خیز استان شبکه مراقبت و پیش آگاهی بطور مستمر، و در تمام طول سال با تله گذاری بر اساس دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور و استفاده از تله‌های سطلی و فرومون‌های جنسی حشره، ردیابی را انجام داده و خوشبختانه تاکنون این آفت در استان خوزستان مشاهده نشده است.

شهیب زاده بیان کرد: سوسک حنایی خرما، گونه‌ای از سوسک‌های خرطوم‌دار، با عنوان سرخرطومی آسیایی یا شپشه نخل ساگو است که سوسک‌های بالغ آن به نسبت بزرگ هستند؛ طول بدن این حشرات حدود ۲ تا پنج سانتیمتر است و معمولا یک رنگ هستند، اما بسیاری از آن‌ها رنگ قرمز آجری دارند و بیشتر به عنوان گونه‌های مختلف ثبت شده‌اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود:این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها، از جمله نخل نارگیل، خرما و درخت پالم است و با توجه به تولید نسل زیاد این حشره (در شرایط بهینه تا ۱۸ نسل)، میزان خسارت آن در نخیلات بسیار زیاد است.

شهیب زاده با بیان اینکه لارو سوسک حنایی می‌تواند تونل‌هایی به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کند و به مرگ ناگهانی نخل میزبان منجر شود ادامه داد: با توجه به آلودگی نخیلات کشور‌های عربی همسایه به این آفت و همچنین آلودگی نخیلات استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان، جلوگیری از ورود این آفت به خوزستان مهمترین اولویت قرنطینه گیاهی و به عنوان یک عامل پدافند غیرعامل ضروری است، از این رو جا به جایی هرگونه پاجوش از استان‌های خرماخیز و کشور‌های همسایه به خوزستان ممنوع است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از بهره‌برداران محلی خواست در صورت مشاهده آفت سرخرطومی حنایی خرما، مراتب را در کوتاه‌ترین زمان به مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان حفظ نباتات اطلاع دهند.

سطح نخیلات خوزستان حدود ۴۲ هزار هکتار است و سالانه حدود ۲۴۵ هزار تُن خارک، رطب و خرما از سطح نخلستان‌های خوزستان برداشت می‌شود.

بیشتر نخیلات خوزستان در مناطق بهبهان، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، اهواز و کارون متمرکز هستند. خشکسالی، گرد و غبار، شوری و کمبود آب و بروز برخی بیماری‌های نوپدید از مشکلات و چالش‌های نخلستان‌های خوزستان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر