۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۷۱۴۹۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق چند بند به طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری پایداری ملی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یک‌شنبه (۲۰ آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، با الحاق دو بند به تبصره (۱) طرح مذکور موافقت کردند.

براساس پیشنهاد محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس، یک بند به تبصره (۱) الحاق شد که متن آن بدین شرح است: در این صورت منابع حاصله پس از گردش خزانه برای اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل همان دستگاه استفاده می‌شود.

همچنین در ادامه بر اساس پیشنهاد مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم بند «تصویب و اجرای این قانون نافی وظایف و اختیارات قانونی دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت اطلاعات نمی‌باشد»، به این تبصره الحاق شد.

طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل از آبان ماه گذشته در دستور کار مجلس قرار دارد؛ این طرح ۱۷ آبان ماه به دلیل برخی ابهامات برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازگردانده شده بود که پس از اصلاحات صورت گرفته از ۱۶ آذر بار دیگر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

ماده واحده این طرح به شرح زیر است:

در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا و به منظورسیاست گذاری، افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور و تسهیل مدیریت بحران در برابر انواع تهدیدات دشمن و سلاح‌های نامتعارف نظیر هسته‌ای، الکترونیکی، زیستی، شیمیایی و سایبری و مدیریت پیشگیرانه در مقابل تهدیدات جدید و حصول اطمینان از آمادگی دستگاه‌های اجرایی، سازمان پدافند غیر عامل کشور با ساختار موجود و براساس اساسنامه مصوب، با شخصیت حقوقی مستقل در تابعیت ستاد کل نیرو‌های مسلح تشکیل می‌گردد.

تشکیل سازمان پدافند غیر عامل کشور/مسئولیت اجرای پدافند غیرعامل در سطح ملی با روسای دستگاه‌های ذی ربط و در سطح استان‌ها با استانداران است. تصویب و اجرای این قانون نافی وظایف و اختیارات قانونی دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت اطلاعات نمی‌باشد.

تبصره ۱: کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه پدافند غیر عامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کمیته برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و خصوصی لازم‌الاجراست و مستنکفین علاوه بر جبران خسارت وارده، چنانچه از کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری باشد به مجازات موضوع ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی و در غیر این صورت به جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم می‌شوند. در این صورت منابع حاصله پس از گردش خزانه برای اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل همان دستگاه استفاده می‌شود.

تبصره ۲: اساسنامه سازمان، مشتمل بر اعضاء، وظایف و اختیارات کمیته دائمی، نحوه پشتیبانی و تأمین منابع سازمان و طرح‌های پدافند غیر عامل کشور است که توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح و با همکاری وزارتخانه‌های کشور، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور، حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، تهیه و برای تصویب به مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود.

تبصره ۳: تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود، به منظور پیشگیری و مقابله با تهدیدات زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم خود و در اجرای این قانون، اعتبارات لازم را پیش بینی، تامین و با نظارت سازمان پدافند غیرعامل هزینه نمایند. اعتباراتی که در اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل در بخش‌های عمومی غیردولتی و خصوصی، چنانچه با نظارت و تایید سازمان پدافند غیرعامل هزینه شده باشد، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

تبصره ۴: مسئولیت اجرای پدافند غیر عامل در سطح ملی با روسای دستگاه‌های ذیربط و در سطح استان‌ها با استانداران است. سازمان پدافند غیرعامل کشور نظارت، هدایت و راهبری سیاستها، برنامه‌ها و مصوبات پدافند غیرعامل را در دستگاه‌های اجرایی برعهده دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر