۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۷۱۱۹۰
سردار حسین رحیمی - فرمانده انتظامی تهران بزرگ
پدافند غیرعامل راهبردی پایدار برای آمادگی و مقابله با حوزه‌های آسیب‌پذیر و استراتژی برای شرایط اضطرار است. حوزه‌های فعالیت‌های دفاع غیرعامل بسیار وسیع و گسترده است، به همین دلیل هفته پدافند غیرعامل به عنوان تدبیری اثربخش ایجاد شده تا در روز‌های مختلف بتوان هر کدام از حوزه‌های اثر این دفاع مهم و حیاتی برای زندگی شهروندان را بهتر تبیین کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از روزنامه جوان، پدافند غیرعامل راهبردی پایدار برای آمادگی و مقابله با حوزه‌های آسیب‌پذیر و استراتژی برای شرایط اضطرار است. حوزه‌های فعالیت‌های دفاع غیرعامل بسیار وسیع و گسترده است، به همین دلیل هفته پدافند غیرعامل به عنوان تدبیری اثربخش ایجاد شده تا در روز‌های مختلف بتوان هر کدام از حوزه‌های اثر این دفاع مهم و حیاتی برای زندگی شهروندان را بهتر تبیین کرد.
درهم تنیده شدن پدافند غیرعامل در شئون مختلف زندگی مردم از پروژه‌های حساس و حیاتی اقتصادی و سیاسی گرفته تا ارتباطی، مواصلاتی، بخش‌های سلامت و فرهنگ، بازار و ارز موجب شده پدافند غیرعامل به عنوان موضوعی مهم در زندگی آحاد شهروندان، حتی بدون توجه آنان رسوخ کند.
پدافند غیرعامل حتی در حوزه‌های سایبری نیز خود را نشان داده و برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدید‌های نوظهور در حوزه تحولات ارتباطاتی و سایبرنتیک نیز باید آماده دفاع باشیم و با از میان برداشتن مشکلات و اختلالات، پدافند غیرعامل در حوزه رسانه‌ای را نیز فعال‌تر کنیم، چراکه در غیر این صورت باید منتظر پیامد‌های منفی این بی‌توجهی و عدم آمادگی در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی باشیم.
از آنجا که هر اقدام غیرمسلحانه‌ای، انسان‌سازی که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، تأسیسات، تجهیزات، اسناد، شریان‌های مهم کشوری و ساختمان‌ها شود، پدافند غیرعامل خوانده می‌شود، مسلح شدن به سلاح علم، دانش، آگاهی و شناخت عرصه‌های عمل می‌تواند آمادگی اجرای مأموریت‌ها و فعالیت‌ها را افزایش دهد و موجب شود تا همگام با تهدیدات نوظهور، پیش‌نویسی متقن و برنامه‌ای مدون برای شرایط اضطرار داشته باشیم.
مقام معظم رهبری همواره با تأکید بر این موضوع که «اگر مسئولان اهمیت پدافند غیرعامل را درک نکنند، کشور در معرض تهدید‌های غیرقابل جبران قرار می‌گیرد» بر لزوم توجه و البته تدوین برنامه‌های مورد نیاز در این راستا تأکید داشته و دارند. اصلاح زیرساخت‌های مختلف با راهکار‌های مهندسی، نهادینه‌سازی برنامه‌ریزی و طراحی توسعه پایدار در کشور و اتخاذ تمهیداتی در راستای امنیت پایدار در تمام شئون زندگی اجتماعی در زمان صلح و داشتن راهبرد‌هایی برای تسهیل مدیریت بحران در پدافند غیرعامل خلاصه می‌شود.
پدافند غیرعامل و اجرای فعالیت‌های مختلف در این حوزه در زمان صلح، در زمان بروز مشکلات، حملات نظامی، بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی خود را نشان داده و نمود پیدا کرده، چراکه در واقع پدافند غیرعامل اقداماتی پیشدستانه در راستای آمادگی برای رویارویی با اتفاقات غیرمترقبه و غافلگیرانه است که حتی می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس شده و دست بالای مواجهه با وقایع را برای ما به همراه داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر