۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۰۹۷۲
آژانس بین المللی انرژی امروز و در جدیدترین گزارش فصلی خود هشدار داد که زمستان امسال اروپا با خطر بی‌سابقه کمبود گاز مواجه است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، خبرگزاری های غربی به نقل از گزارش فصلی سازمان آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس همچنین گزارش دادند که فاصله عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی گاز از سال ۲۰۲۱ رو به کاهش بود و پیش بینی می شود که مصرف جهانی این سوخت به دلیل صرفه جویی ۱۰ درصدی اروپا و ثابت ماندن میزان تقاضا در آسیا ۰.۸ درصد کاهش یابد.

همچنین پیش بینی می شود که میزان مصرف گاز در سال آتی میلادی اندکی افزایش یافته و ۰.۴ درصد رشد کند.

در این گزارش آمده که مصرف گاز در اروپا در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۱۰ درصد کاهش یافته که کاهش ۱۵ درصدی مصرف بخش صنعتی که ناشی از گرانی سوخت و کاهش تولید بوده، در آن سهم به سزایی دارد.

این آژانس اعلام کرد که کشورهای اروپایی در صورت قطع کامل واردات گاز روسیه لازم است در زمستان پیش رو مصرف خود را ۱۳ درصد کاهش دهند.

در گزارش آژانس پیش بینی شده که واردات گاز مایع اروپا در سال جاری ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.

این بدان معناست که واردات گاز مایع آسیا در ماههای باقیمانده سال ۲۰۲۲ به دلیل گرانی گاز در اروپا و افزایش واردات گاز قاره سبز، کمتر از واردات سال ۲۰۲۱ خواهد بود. با این حال امکان دارد که واردات گاز مایع چین در سال آتی میلادی به دلیل عقد قراردادهای جدید و سرمای نابهنجار افزایش یابد که این خود به سر به سر شدن عرضه و تقاضا در بازار می افزاید.

هم اکنون تنها مقدار اندکی گاز از روسیه از طریق اوکراین به اسلوواکی و از طریق دریای سیاه و ترکیه به بلغارستان صادر می شود. دو مسیر دیگر که از بستر دریای بالتیک به آلمان و از طریق بلاروس به لهستان گاز روسیه را منتقل می کرد، بسته شده اند.

به نوشته آژانس، اگر از ۱ نوامبر (۱۰ آبان) صادرات گاز روسیه به اروپا کاملاً قطع شود، باید ۹۰ درصد ذخایر گازی اتحادیه اروپا تکمیل باشد که اکنون بیش از ۸۸ درصد از ظرفیت آن تکمیل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر