۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۷۰۳۴۰
با پلیمر زیست سازگار صورت گرفت؛
گروهی از محققان دانشگاه MIT به رهبری مرتضی سرمدی پژوهشگر ایرانی، ذرات ریزی ابداع کرده اند که قادر به آزادسازی دوزهای خاصی از دارو در زمان های خاصی طی چند روز، هفته یا ماه است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر ، به گفته محققان می توان از این پلتفرم برای تولید واکسن های خود تقویت کننده(self-boosting vaccines) استفاده کرد.

واکسن ها و داروهای مختلف نیازمند تزریق چند دوز هستند، اما انتقال آنها به بدن در بهترین زمان، برای بسیاری از افراد که دسترسی آسانی به خدمات درمانی ندارند، کار ساده ای نیست. برای برطرف کردن این چالش، سیستم انتقال داروی تازه توسعه یافته را می توان یکبار به فرد منتقل کرد تا دوزهای اضافی را در زمان معین آزاد کند.

سیستم مذکور شامل ذرات ریزی است که به گفته محققان شبیه فنجان های کوچک قهوه هستند و از نوعی پلیمر زیست سازگار به نام PLGA توسعه یافته اند. ذرات دارو در فنجان ها قرار می گیرند و در مرحله بعد با کمک گرما روی در فنجان ها پوشیده می شود. با گذر زمان و تجزیه پلیمر، محموله دارویی آزاد می شود.

طرح کلی این سیستم طی چند سال اخیر آزمایش شده، اما پژوهشگران در تحقیق جدید شیوه عملکرد آن را به طور دقیق بررسی و روش های جدیدی برای ارتقای تولید ابداع کردند. محققان متوجه شدند اندازه ذرات روی زمان آزادسازی دارو تاثیری ندارد و این امر بیشتر به نوع پلیمر مورد استفاده مربوط است.

PLGA به تدریج به وسیله آب از هم گسسته می شود و در نتیجه درپوش محفظه دارو باز و دارو به بدن منتقل می شود. ترکیبات مختلف پلیمرها با نرخ های مختلف از هم گسسته می شوند و همین امر به محققان کمک می کند تا زمان آزادسازی دارو را پس از چند روز، هفته یا ماه تنظیم کند.

مرتضی سرمدی محقق ارشد این پژوهش می گوید: اگر بخواهیم ذرات ۶ ماه پس از به کارگیری سیستم آزاد شوند، از پلیمر متناسب استفاده می کنیم.

به گفته محققان می توان از این تکنیک برای انتقال طیف وسیعی از واکسن ها از جمله نمونه های مبتنی بر دی ان ای، آر ان ای به بدن استفاده کرد.

نخستین نمونه در حال توسعه این سیستم یک واکسن فلج اطفال خود تقویت شونده است که هم اکنون روی حیوانات آزمایش می شود.

این واکسن به طور معمول باید در ۴ مرحله تزریق شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر