۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۰۳۰۲
سرپرست شبکه دامپزشکی سرخس با اشاره به تلف شدن دام‌های دامدار روستای گنبدلی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده فرضیه اینکه عامل عفونی باعث تلف شدن دام‌ها شده باشد، رد شد و علت اصلی تلف شدن آنها مسمومیت آنها بوده است که البته نوع مسمومیت هنوز مشخص نیست.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، هاشم تیموری درباره تلف شدن حدود ۶۳۰ رأس گوسفند در روستای گنبدلی و اقدامات دامپزشکی سرخس گفت: دو گروه از بخش خصوصی و یک گروه از بخش دولتی جهت انجام اقدامات اولیه درمانی به گنبدلی اعزام شدند و تلفات را کنترل کردیم.

سرپرست شبکه دامپزشکی سرخس بیان کرد: پس از کنترل تلفات، با همکاری شبکه بهداشت محیط اقدامات لازم برای معدوم‌سازی لاشه‌ها انجام شد.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده در این خصوص، گفت: با توجه به افزایش تلفات، یک گروه از استان به سرپرستی کارشناس ارشد اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی جهت بررسی میدانی موضوع به شهرستان آمدند که با توجه به بررسی‌های انجام شده فرضیه اینکه عامل عفونی باعث تلف شدن دام‌ها شده باشد، رد شد.

تیموری اظهار کرد: علت اصلی تلف شدن دام‌ها، مسمومیت آنها بوده است که البته نوع مسمومیت هنوز مشخص نیست و با توجه به اینکه خوراکی برای نمونه‌گریی نوع سم باقی نمانده بود، نمونه‌گیری از بافت گوسفندان انجام شده است تا سم باقی‌مانده در بافت گوسفندان نوع مسمومیت را مشخص کند.

سرپرست شبکه دامپزشکی سرخس با تاکید بر اینکه دامداران شهرستان نگران عفونی بودن تلف شدن دام‌ها نباشند، گفت: یکی از عواملی که باعث مسموم و بیمار شدن دام‌ها می‌شود نان‌های خشک است که در حقیقت نقش پسماند را دارند و این نان‌های خشک عامل بیماری و مسمومیت می‌توانند باشند بنابراین توصیه می‌کنیم دامداران گرامی از نان خشک برای خوراک دام استفاده نکنند و خوراک مناسب و با کیفیت را برای دام تهیه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر