۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۰۰۰
ایزدی خبر داد:
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری گفت: به منظور فعال سازی حضور مردم در نوسازی بافت های فرسوده "طرح اسکان پایا" با محوریت مردم در نوسازی و احیاء بافت های فرسوده شهری در کشور اجرا می شود.

محمد سعید ایزدی در سفر یک روزه به استان قزوین ضمن بازدید از بافتهای فرسوده، قدیمی و تاریخی این استان در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: بزرگترین تهدید در احیاء بافت های فرسوده نادیده گرفتن مردم در اجرا کار و پر رنگ کردن حضور دولت است.

وی افزود: اگر با شیوه هایی که مردم را حذف می کند و آنها را نادیده بگیرد بخواهیم کار را جلو ببریم نتیجه نخواهیم گرفت و بزرگترین تهدید در بافت های فرسوده شهری این است که بی خود دولت را درگیر اموری کنیم که سرعت فعالیت را کاهش می دهد.

ایزدی بیان کرد: برای جلوگیری از این مشکل سیاست جدیدی را در وزارتخانه در پیش گرفته ایم که طرح "اسکان پایا" با محوریت مردم در نوسازی و احیاء بافتهای فرسوده است که امسال اجرا می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با نقش تسهیل گری دولت و مدیریت شهرداری ها که از طریق اعمال تخفیف ها و امور تشویقی انجام می شود و در کنار آن یک سری اقدامات سخت افزاری پیش بینی کرده ایم تا پروژه های الگو سازی و معرفی توسعه که بتوانیم کیفیت ساخت و ساز را هم به کنترل خود درآوریم.

این مسئول یادآورشد: این یک مدل جدید است که مردم را در این مسیر هدایت کنیم که با بانکها وارد مذاکره شده ایم تا تسهیلات تقویت شود و وام مقاوم سازی ودیعه مسکن و نوسازی را هم پیگیری می کنیم تا پرداخت شود.

پرداخت 200 هزار مورد تسهیلات به بافت فرسوده در سال جاری

ایزدی گفت: تلاش می کنیم تا منابع وام بانکی در اختیار مردم قرار گیرد تا این جریان سرعت بگیرد و با این وضعیت که خود را درگیر پروژه های اجرایی کرده ایم و رقیب بخش خصوصی شده ایم راه به جایی نخواهیم برد در حالی که باید بخش خصوصی را ترغیب می کنیم تا در این حوزه وارد کار شود و مشارکت کند که در این راستا در استان قزوین پروژه مجموعه آب انبار سردار با این روش اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: در این طرح که سالها درگیر تملک آن بودیم از همه سرمایه گذاران فراخوان کرده ایم که بیایند ورود کنند و دولت تسهیلات دهد و پروژه ها به صورت مشارکتی تکمیل شود.

این مسئول سقف تسهیلات پرداختی در حوزه بافت فرسوده را 30 میلیون تومان اعلام کرد و اظهارداشت: در سال جاری سهمیه ما در بافت فرسوده 200 هزار مورد بود که توسط شش بانک عامل پرداخت شد.

شناسایی 76 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور

ایزدی یادآورشد: به طور میانگین 76 هزار هکتار بافت فرسوده بر اساس شاخص ها در 495 شهر شناسایی شده و در شورای عالی شهرسازی در حال تجدید نظر هستیم که پیش نویس آن به دانشگاها داده شده و دستورالعمل و اولویت بندی باید تعیین شود و مخاطرات  و پهنه های در خطر شناسایی شود که همه آنها نیازمند حضور دولت نیست.

وی گفت:  شاخصه های موجود بافت فرسوده براساس میزان درخطر بودن، تاریخی بودن، تراکم جمعیت و چند ویژگی خاص دیگر مورد شناسایی قرار گرفته است.

ایزدی اظهارداشت: برای تفکیک و اولویت بندی بافت فرسوده شهری، شورایعالی شهرسازی تا اسفند ماه امسال فرصت داردکه با شناسایی محدوده های بافت فرسوده می توان برنامه های مورد نظر را در این بافت طراحی و برنامه ریزی کرد.

این مسئول بیان کرد: در کنار این کار همچنین "سند ملی بازآفرینی پایدار شهری تدوین می شود که هفته آینده به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه می شود که در این سند شیوه مواجهه در حال تدوین و تنظیم است.

ایزدی گفت: امسال اجراتی بخشی از پروژه های نوسازی در بافت فرسوده توسط مردم و بخشی مستقیما توسط دولت انجام شد و در خصوص محدوده بافتها می توان گفت بیشترین بافت فرسوده در کلان شهرهاست که تهران با سه هزار و 240 هکتار بیشترین سهم را دارد.

وی استقبال مردم از نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده را خوب ذکر کرد و گفت: با توجه به بالا بودن میزان تقاضا بانکها نتوانسته اند همکاری مناسبی داشته باشند که امیدواریم این وضعیت بهتر شود و ما بتوانیم در کنار تسهیلات نوسازی وام مقاوم سازی و ودیعه را نیز محقق کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر