۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۹۳۶۳
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس:
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا در هر مرحله‌ای از مذاکرات که بتواند پیمان‌شکنی کرده و زیر بار عمل به تعهدات نمی‌رود و باکی از زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی ندارد لذا باید در روند مذاکرات منافع ایران در نظر گرفته شود.
به گزارش پایداری ملی،«سیدعلی آقازاده» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین گزارشات ارائه شده به مجلس از روند مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکرات تاکنون آن طور که باید به نتیجه نرسیده و با وجود توقف موقتی که در روند آن ایجاد شد اما مذاکرات ادامه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مذاکرات در مقطعی با تفاهم چند کشوری که عضو برجام بودند نظیر جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، روسیه، چین و کشورهای اروپایی روندی را طی کرد اما آمریکا از توافق خارج شد و مسیر جدیدی را در پیش گرفت.

رئیس کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: پیش از مذاکرات توافق برجام و بعد از خروج آمریکا شاهد تحولاتی نظیر تشدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا و کشورهای همراه او بودیم.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در مجلس به تصویب رساند تا شاهد افزایش سطح غنی‌سازی و دستاوردهای جدید هسته‌ای تا 20 و 60 درصد باشیم.

وی گفت: با تعویض ریاست جمهوری آمریکا مذاکرات در شرایط جدیدی قرار گرفت و دولت جدید اعلام کرد که برجام را قبول دارد اما در طول مذاکرات شاهد بودیم که آمریکا در رأس گروهی است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد و حتی به تعهدات بین‌المللی نیز عمل نمی‌کند.

آقازاده با بیان اینکه ایران یک عدم اعتماد قطعی در مورد آمریکا و کشورهای اروپایی دارد ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران اکنون در روند مذاکرات جدید با اولویت تضمین پایبندی کشورها از جمله آمریکا به نتیجه مذاکرات و برگشت به برجام پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه با خروج آمریکا از برجام، ایران متحمل خسارت‌ شد و بسیاری از تأسیسات هسته‌ای آن از رده خارج گردید باید این خسارت‌ها به ایران پرداخت و تعهداتی نظیر توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها عملیاتی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: البته موضوعاتی همچون رفع تحریم‌های اقتصادی، رفع تحریم شخصیت‌های جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های مربوط به حمل و نقل و موارد دیگر نیز در متن مذاکرات مطرح شده است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با تأکید بر اینکه اکنون مذاکرات در یک مرحله و شرایط خاص قرار دارد خاطرنشان کرد: گروه مذاکره‌کننده ایران باید مواظب باشد چرا که نمی‌توان به آمریکا و کشورهای اروپایی اعتماد کرد مگر اینکه آن‌ها خلاف این را ثابت کنند.

رئیس کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکا در هر مرحله‌ای از مذاکرات که بتواند پیمان‌شکنی کرده و زیر بار عمل به تعهدات نمی‌رود و باکی از زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی ندارد لذا باید در روند مذاکرات منافع ایران در نظر گرفته شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در پاسخ به پرسشی درباره نقش روسیه در پیشبرد یا عدم پیشبرد مذاکرات با بیان اینکه روسیه عموماً رویکرد مثبتی به پیشرفت مذاکرات داشت اذعان کرد: در مذاکرات کشور روسیه زیر بار زورگویی آمریکا و کشورهای اروپایی نمی‌رفت.

آقازاده افزود: این رویکرد مثبت روسیه باعث شد تا حتی چین نیز به فرآیند مذاکرات کمک کرده و جلوی زیاده‌خواهی آمریکا را بگیرد؛ اگرچه روسیه و چین نیز در مورد دستاوردهای هسته‌ای ایران نظرات خاص خود را دارند اما نقش روسیه و چین را در روند مذاکرات مثبت دیده و می‌بینیم‌.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر