۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۶۸۸۲۶
سردار جلالی در برنامه غیرمحرمانه:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه شاهد تغییر راهبرد رژیم صهیونیستی به جنگ پنهان اطلاعاتی و زیرساختی علیه کشورمان هستیم، گفت: تقویت پدافند سایبری کشور نیازمند نظام قانونی جامع است.

به گزارش پایداری ملی، برنامه تلویزیونی غيرمحرمانه با موضوع فضاي مجازي و كسب و كارهاي اينترنتي، پیرامون مسائل مربوط به مصوبات طرح‌هاي فضاي مجازي در ايران و چالش‌هاي پيش رو با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور، دکتر رضا تقي‌پور نماينده مجلس شوراي اسلامي و عادل طالبي دبير انجمن كارفرمايي كسب و كارهاي اينترنتي از شبکه دوم سیما بخش شد.

سردار جلالی در این برنامه با بیان اینکه مدل کسب وکار با توجه به پیشرفت‌های فناوری سایبری و فناوری اطلاعات دستخوش تغییرات بسیاری شده است، اظهار داشت: این تغییرات اگرچه گشایش در عرصه‌های بسیاری را برای کسب و کار ایجاد و حوزه جدیدی از فعالیت های اقتصادی و معیشتی را خلق کرده و در بسیاری از کشورها، توسعه زیرساختهای سایبری، مبنای توسعه اقتصادی قرار گرفته است، ولی با خود چالش‌هایی را نیز به دنبال داشته است.

وی توضیح داد: ماهیت کار اقتصادی و تجاری چه در فضای حقیقی و چه مجازی، با مفهومی به نام ریسک عجین شده است، برهمین اساس، هر سرمایه گذار برای آنکه سرمایه خود را در حوزه‌ای وارد کند، نخست به دنبال کاهش ریسک سرمایه گذاری و تضمین حفظ سرمایه است. به همین نسبت وقتی وارد فضای مجازی می شویم برای سرمایه‌گذاری باید درجه‌ای از اطمینان داشته باشیم.

تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در فضای سایبری نیازمند اعمال حاکمیت و قانونگذاری است

سردار جلالی تصریح کرد: تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در هر عرصه نیازمند اعمال حاکمیت و قانونگذاری است. در فضای سایبری نیز که اکنون تحت عنوان قلمرو سایبری از آن یاد می‌شود نیازمند مدلی از اعمال حاکمیت هستیم. این در حالیست که آنچه بر فضای کنونی سایبری کشور ما حاکم است فاقد نظامی منسجم و یک نظام حکمرانی سایبری جامع است که این شرایط، ریسک سرمایه گذاری را در این فضا بالا می برد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فضای مجازی کشور تحت اشغال شبکه‌های اجتماعی خارجه پایه است، تصریح کرد: بدان معنا که افکار عمومی ما تحت تاثیر این شبکه هاست، پیامد این موضوع هدایت افکارعمومی مردم ما به سمتی موضوعاتی همچون ایجاد یاس و ناامیدی و بدبینی به شرایط و آینده است.

وظیفه حاکمیت، محافظت از دارایی شهروندان در فضای مجازی است

وی با بیان اینکه وظیفه دولت به عنوان کفیل حاکمیت این است که در فضای سایبری اعمال حاکمیت کرده و از دارایی‌های مادی و معنوی شهروندان محافظت و امنیت آنها را تضمین کند، اظهار داشت: این کار نیازمند قانون است و وظیفه قانونگذاری با مجلس است. خوشبختانه در طرح "نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی"، رویه خوبی در مجلس شکل گرفته است که با تشکیل کمیسیونی متشکل از نمایندگان همه کمیسیون‌ها، با استفاده از نظرات کارشناسان در حوزه‌های مختلف در حال چکش کاری این طرح به منظور دستیابی به یک طرح جامع است که هم براساس قوانین باشد و هم منافع مردم را مورد توجه قرار دهد.

فضای مجازی باید کاملا قانونمند، ضابطه‌مند و امن باشد

سردار جلالی با بیان اینکه ما به فضای سایبری به عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی کسب و کار و آینده شغلی فرزندانمان نگاه می‌کنیم، تصریح کرد: از همین رو معتقدیم که این فضا باید کاملا قانونمند، ضابطه‌مند و امن باشد تا بتوان با اطمینان در آن خدمت ارائه و از آن بهره برد. یکی از نمونه‌های ملموس آن، موضوع آموزش بود که با بروز کرونا، شاهد کوچ آن از فضای حقیقی به فضای مجازی بودیم. در چنین فضایی که فرزندان ما در آن مشغول یادگیری هستند باید امنیت تضمین شده باشد.

کشور و حفظ منافع ما نیازمند قانون است

وی ادامه داد: در چنین فضایی، هرفردی باید در چارچوب وظایف، ماموریتها و ضوابط و پروتکلهای تخصصی فعالیت خود در مورد قوانین اظهار نظر کند. من شخصا نه از محتوای طرح "نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی" دفاع میکنم و نه آن را رد می‌کنم ولی به شدت معتقدم که کشور و حفظ منافع ما نیازمند قانون است. این قانون نیز باید جایی را به عنوان رگولاتور تعیین کند تا با توجه به ساختارها، قوانین کسب و کار را تنظیم کنید.

اهمیت حوزه دفاع و امنیت در فضای مجازی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه حوزه دفاع و امنیت در فضای مجازی کسب و کار بسیار حائز اهمیت است، متذکر شد: قانون همچنین باید جایی را برای مقررات و قوانین حوزه امنیت و دفاع در حوزه سایبری را نیز تعیین کند. این اتفاق باید در حوزه فرهنگ، اقتصادی و ... نیز رخ بدهد.

وی با بیان اینکه قانون باید منافع همه گروه ها چه خدمات دهنده و چه دریافت کننده خدمات را مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: در قانون نیازمند این هستیم که مسائل پایه‌ای تعیین تکلیف شود تا براساس این مسائل پایه، مراجع تنظیم کننده مقررات، به صورت تخصصی ذیل قانون، به تنظیم مقررات بپردازند. در حوزه امنیت و دفاع که مشخصا مربوط به سازمان پدافند غیرعامل کشور است نیز این موضوع نیازمند یک رگولاتوری تخصصی و دقیق است تا مقررات و ضوابط را با توجه به الزامات دفاعی کشور در برابر انواع تهدیدات در این حوزه سایبری حتی علیه حوزه اقتصاد است را در بربگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زمانی وقتی در مورد اقتصاد، صحبت می شد، اقتصاددانان معتقد بودند که اقتصاد عرصه رقابت است نه عرصه جنگ، اما اکنون همه ما پیامدهای جنگ اقتصادی را درک کرده ایم و برآن آگاهیم، تصریح کرد: در مورد فضای سایبری نیز، زمانی عرصه تبادل فرهنگی، اطلاعات و خبر بود اما امروز شاهد وقوع حداقل 6 نوع جنگ سایبری در عرصه‌های مختلف هستیم که هر یک تشکیلات و ساختارهای خاص خود را پیدا کرده است.

تغییر راهبرد رژیم صهیونیستی به «جنگ پنهان»

به گفته سردار جلالی وقتی می‌بینیم رژیم صهیونیستی، راهبرد خود را علیه کشور ما تغییر داده است و از جنگ رو در رو به سمت جنگ پنهان اطلاعاتی و زیرساختی آمده‌اند، یعنی به سمت فضاهایی که در آن خلاء قانونی و مقرراتی در حوزه زیرساختی سایبری داریم، رفته‌اند. بنابراین باید بر این نکته واقف باشیم که جنگ سایبری یک واقعیت است که باید آن را به رسمیت بشناسیم و برهمین اساس، به سراغ تامین امنیت و بازدارندگی در حوزه سایبری کشور حرکت کنیم. این امر نیز نیازمند تنظیم گر تخصصی در حوزه جنگ و امنیت سایبری است.

در هیچ سرزمین ناامنی نمی توان اقتصاد را توسعه داد 

وی متذکر شد: طبیعتا مبنای توسعه اقتصادی امنیت است و در هیچ سرزمین ناامنی نمی‌توان اقتصاد را توسعه داد. امنیت و دفاع نیز نیازمند قانون و مقررات است. بنابراین نیازمند قوانینی هستیم که تکالیف بخشهای مختلف کشور را نسبت به مبحث امنیت و دفاع مشخص کرده و مرکزی را برای تنظیم دقیق مقررات تعریف کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر