۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۸۰۶۳
یک کارشناس مدیریت شهری، ایجاد کارگروه تخصصی در حوزه محیط زیست شهری و پیوند آن با آمایش شهر و خدمات شهری را لازمه رویکرد زیست پذیری شهر رشت دانست.

به گزارش پایداری ملی، عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پیامدهای شهرنشینی بدون توجه به آمایش، اظهار کرد: افزایش جمعیت و تحولات اخیر در رشد و توسعه شهرنشینی و به تبع آن رشد و توسعه کالبدی شهر رشت مسائلی را در فضا و پهنه شهر به وجود آورده که نه تنها ساکنین آن، بلکه تمام محیط زیست و بهداشت عمومی را در معرض عوارض ناشی از آن، مورد تهدید قرار داده است.

وی افزود: توسعه شهر رشت با توجه به پتانسیل های موجود مانند محیط طبیعی و ساختارهای زیست محیطی و عدم توجه اصولی و تخصصی به آن در حوزه پسماند و پساب و فاضلاب ها دپوی زباله و مشکلات بهداشتی و همچنین بیماری های همه گیر و اپیدمی ها با توجه به تراکم بیش از اندازه و فشردگی نابرابر سبب افزایش انتظارات شهروندان از مدیران و برنامه ریزان شهری در ارتقا کیفیت محیط زیست و رفاه و زندگی سالم شهری شده است.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت تصریح کرد: این امر نیازمند توجه بیشتر نهاد نظارتی بر مدیریت شهری و در راس آن شورای شهر است که با نگاه تخصصی در حوزه این چالش ها و تهدیدها بتواند با ایجاد یک کارگروه تخصصی، برقراری یک پیوند بین بهداشت عمومی و آمایش شهر و محیط زیست را فراهم سازد و گامی در جهت دستیابی به فرم پایدار فضایی شهری باشد که رهیافتی موثر بر پدافند غیر عامل زیستی در شهر رشت نیز هست و در این مسیر تهدیدهای حوزه سلامت و محیط زیست و خدمات شهری را شناسایی نماید.

این کارشناس برنامه ریزی و محیط زیست شهری، ایجاد کارگروه تخصصی در حوزه محیط زیست شهری و    پیوند آن با آمایش شهر و خدمات شهری را لازمه رویکرد زیست پذیری شهر رشت دانست و گفت: باید تمام توجه و نگاه ها براساس کارکرد و رویکرد زیست پذیری شهر رشت و فراهم کردن آسایش و آرامش برای رشتوندان گرامی باشد و با بهره گیری از نخبگان و کارشناسان این حوزه و مشاوران مربوطه براساس ظرفیت های محیطی با ارائه راهبردهایی برای تبدیل ضعف ها به قوت ها و تبدیل تهدیدها به فرصت ها تصمیم سازی های بهینه برای مردم صورت پذیرد تا بتوانیم گام موثری در احیای محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهری برداریم.

وی ادامه داد: تلاش این کارگروه تدوین برنامه ای مدون برای کمک به مدیریت شهری در ایجاد بستری مناسب برای دسترسی مساوی به تسهیلات عمومی اساسی در یک فاصله معین مانند دسترسی به مدرسه، امکانات بهداشتی یا فعالیت های فرهنگی جهت توزیع برابر منابع و خدمات در شهر رشت است.

مطالبی، هدف از تشکیل کارگروه محیط زیست شهری را دستیابی به یک رهیافت و رویکرد مبتنی بر نظرات کارشناسی و بهره گیری از پتانسیل های موجود و ظرفیت های نخبگانی در ارایه برنامه ها و نگرش های کاربردی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی و ایجاد تعادل در محیط زیست شهری با استفاده و بهره گیری از الگوهای نوین آمایشی به منظور بهبود مستمر وضع موجود در پهنه های شهر رشت و دستیابی به عدالت اجتماعی و فضایی دانست و متذکر شد: نگاه این کارگروه و خط مشی آن باید به سویی حرکت کند تا برای شهروندان رشت زیستن در یک محیط زیست سالم شهری را مهیا سازد و شهروندان به صورت متعادل به فضاهای سالم شهری دسترسی پیدا کنند؛ از این منظر عدالت زیست محیطی در شهر رشت معنی می یابد.

وی شهر را بیان کالبدی مفهوم عدالت دانست که آن را از مفهوم به مشهود و ملموس بدل می کند و گفت: در عدالت فضایی توزیع مساوی خدمات در ارتباط با نیازها، اولویت ها و استانداردهای خدمات برای هر یک از ساکنان وجود دارد.

این کارشناس مدیریت شهری، یکی از معیارهای عدالت فضایی را دسترسی شهروندان به خدمات و فرصت های موجود در فضاهای شهری دانستو خاطرنشان کرد: باید نگاه کارگروه تخصصی محیط زیست شهری در این زمینه به گونه ای باشد که تمام نظرها و مشاوره ها و ارایه برنامه ها در راستای پیوند عدالت فضایی و اجتماعی صورت پذیرد.

وی گفت: عدالت محیطی یا فضایی بیانگر رفتار منصفانه و دربرگیرندگی همه مـردم بدون توجه به قومیت و رنگ و منشا ملیت و درآمد در توسعه و اجرا و به کارگیری قواعد محیطی است.

مطالبی، زیست پذیری شهری را تجلی پیوند بین عدالت اجتماعی و عدالت فضایی دانست و متذکر شد: ارتقای سطح کیفی زندگی مردم با تحقق عدالت شهروندی و نظارت دقیق در مدیریت یکپارچه به منظور برخورداری همه اقشار و شهروندان در دستیابی مناسب به خدمات شهری باید صورت پذیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر