۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۸۰۵
در گفتگو با سرلشکر مینو اصلانی مطرح شد؛
پدافند غیرعامل بحثی است که در همه کشور‌ها مطرح است و درکشور ما مصادیق بسیار زیادی را شامل می‌شود، در تعریفی که ما از پدافند غیرعامل داریم، یک نوع ایجاد آمادگی در همه زمینه‌ها برای دفاع از کشور است که گاهی دشمن در قالب حمله نظامی حضور فیزیکی پیدا می‌کند که این امر از طریق پدافند غیرعامل با انواع امکانات موجود در کشور پاسخ داده می‌شود. به طور مثال در جنگ‌های نظامی معمولا با استفاده از طبیعت و در واقع پوشش موجود در آن با دشمن به مقابله برمی خیزیم در حوزه مسایل فرهنگی، اقتصادی و امنیتی نیز امروز با استفاده از روش‌های پدافند غیرعامل سپری دفاعی برای کشور ایجاد می‌شود.
هرچند مسئله جنگ نرم و تهاجم خاموش سربازان دشمن در قیل و قال برخی از مسایل سیاسی کمرنگ شده است اما هنوز اهمیت این مسئله به قوت خود باقی است زیرا با یک نگاه به جامعه در می‌یابیم هجمه‌های نرم دنباله دار غرب همچنان جامعه ما را تهدید می‌کند، قطعا بخشی از این هجوم نسبت به مسئله عفاف و حجاب صورت می‌گیرد که از آن می‌توان به عنوان کشف حجاب نرم عصر جدید نام برد و اهمیت مسئله ما را بر آن داشت تا به سراغ سرلشکر مینو اصلانی رئیس بسیج زنان کشور برویم و از نظر وی در مورد راهکار دفاعی در برابر این هجوم، که با عنوان پدافند غیر عامل شناخته می‌شود مطلع شویم.

اصل پدافند غیرعامل در دفاع از حریم یک کشور چیست؟

پدافند غیرعامل بحثی است که در همه کشور‌ها مطرح است و درکشور ما مصادیق بسیار زیادی را شامل می‌شود، در تعریفی که ما از پدافند غیرعامل داریم، یک نوع ایجاد آمادگی در همه زمینه‌ها برای دفاع از کشور است که گاهی دشمن در قالب حمله نظامی حضور فیزیکی پیدا می‌کند که این امر از طریق پدافند غیرعامل با انواع امکانات موجود در کشور پاسخ داده می‌شود. به طور مثال در جنگ‌های نظامی معمولا با استفاده از طبیعت و در واقع پوشش موجود در آن با دشمن به مقابله برمی خیزیم در حوزه مسایل فرهنگی، اقتصادی و امنیتی نیز امروز با استفاده از روش‌های پدافند غیرعامل سپری دفاعی برای کشور ایجاد می‌شود.

آیا می‌توان بحث پدافند غیرعامل را به حوزه جنگ نرم نیز تسری داد؟

به دلیل آنکه دشمن یک هجمه گسترده به نام جنگ نرم را در برابر ما پیش گرفته و بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر و با استمرار بیشتری در مقیاس جنگ سخت فعالیت می‌کند، لذا می‌طلبد که ما با بهره گیری از مولفه‌های پدافند غیرعامل یک سپر دفاعی بسیار مستحکمی را برای مقابله با تهدید جنگ نرم دشمن ایجاد کنیم.

چه اقداماتی در این زمینه با اتکا بر این اصل دفاعی می‌توان انجام داد؟

این سپر دفاعی که ما در قبال تهدیدات نرم می‌توانیم به وجود آوریم این است که در وهله نخست آگاه سازی در سطح جامعه نسبت به مسایلی که مورد هجمه واقع شده است ایجاد کنیم، زیرا دشمن از طریق ماهواره و شبکه‌های فارسی زبان و سایت‌های مستهجن اینترنتی حیا و عفاف جامعه ما را هدف قرار گرفته است و برای مقابله با این هجوم دشمن ما باید خانواده‌های ایرانی را آگاه کنیم و در مراکز علمی و آموزشی که با جوانان ارتباط مستقیمی دارد نسبت به آشنایی این نسل با جنگ نرم و روش‌های پیچیده دشمن، آموزش‌های لازم را بدهیم تا از این طریق پشت پرده بسیاری از برنامه‌های این شبکه‌ها برای مردم بازگو شود و مصونیت نسبی ایجاد گردد.

متاسفانه ما امروز نمونه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که با الگو گرفتن از شبکه‌های غربی خیانت و طلاق در خانواده‌ها صورت گرفته است این در حالی است که تا چندی پیش این موارد جز امور منفور در جامعه ایران اسلامی بوده که می‌توان از آن به عنوان تلفات جنگ نرم نام برد.

البته در کنار آگاه سازی در حوزه حیازدایی و کشف پوشش از زنان در جنگ نرم در سپر دفاعی پدافند غیرعامل دستگاه‌های امنیتی وفناوری اطلاعات باید بتوانند این شبکه‌ها را محدود کنند، چراکه در خود کشورهای غربی مخاطبان شبکه‌های مستهجن بسیار بسیار محدود و دسترسی به آن سخت است.

حتی در بسیاری از کشورهای غربی برای دیدن این شبکه‌ها آن هم در ساعاتی مشخص و محدود باید به حاکمیت آبونمان پرداخت شود، اما می‌بینیم که دشمن برای آنکه فرهنگ غنی ما را منحرف کنند به راحتی در این راه هزینه کرده و ماهواره‌ها را تقویت می‌کنند تا در داخل به راحتی این شبکه‌ها قابل دسترسی باشد پس باید در این زمینه اقدامات حقوقی و قانونی برای محدود کردن و حتی اختلال در عملکرد این شبکه‌ها صورت بگیرد.

با توجه به هجوم گسترده‌ای که نسبت به مسئله عفاف و حجاب در جنگ نرم مطرح است، آیا سپر دفاعی پدافند غیرعامل این مسئله را شامل می‌شود؟

در بحث عفاف و حجاب اتفاقا دشمن برنامه‌های گسترده و مستقیمی را طراحی و اجرا کرده است، به طور مثال در برخی از شهر‌ها، شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای با زنان مصاحبه می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که اعتراف کنند که در ایران حجاب اجباری است، در صورتی که در فرهنگ اصیل ایران اسلامی همیشه زنان با حفظ حجاب دارای کرامت بودند و این جز فرهنگ ما است و انتخاب زن ایرانی حضور در جامعه با حفظ پوشش بوده است، چراکه زن ایرانی یک زن خنثی نبوده و همواره در اجتماع حضور داشته است و انقلاب اسلامی زمینه این حضور را فراهم کرده است تا زنان با حفظ ضوابط لازم، در اجتماع فعالانه حاضر را شوند.

لذا پدافند غیرعامل و شیوه‌های آن در موضوع جنگ نرم به شما کمک می‌کند تا توطئه‌های دشمن را به خوبی شناخته و به پیچیدگی‌های آن پی ببریم و درواقع حجم و گستردگی آن را تخمین بزنیم و بعد برمبنای آن نسبت به برنامه‌ریزی اقدام کنیم تا جامعه خودمان را نسبت به این هجمه‌ها ایمن کنیم و از تاثیرگذاری بیش از حد این هجوم نرم فرهنگی جلوگیری کنیم.

جایگاه بسیج زنان در پدافند غیرعامل در حوزه عفاف و حجاب چیست؟

بسیج جامعه زنان اقدامات بسیار گسترده‌ای را در زمینه عفاف و حجاب انجام داده که از جمله آن آموزش قریب سیصدهزار معلم در مقاطع مختلف تحصیلی با همکاری آموزش و پرورش، آموزش عمیق به دانشجویان در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی، تشکیل بیش از صد و پنجاه هزار حلقه صالحین در سراسر کشور با محوریت تعلیم و تربیت در حوزه عفاف و حجاب، تشکیل شبکه خوشه‌ای با حضور بالغ بر پنجاه هزار نفر از بسیجیان و تربیت مربی این افراد، انجام چندین کار پژوهشی در این حوزه که منجر به ارایه راهکارهای مناسبی در این زمینه شد، تولید کتاب و نرم افزار و ارایه آن به علاقه مندان، ساخت و پخش چندین فیلم و مستند، برگزاری کنگره هفت هزار زن شهید و بررسی عفاف و حجاب در سیره شهدای زن و عرضه آن در قالب کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری دو همایش بین‌المللی با حضور فعالان حجاب جهت تجلیل از طلایه‌داران عفاف و حجاب و راه اندازی سایت طنین یاس در فضای مجازی به دو زبان فارسی و عربی از جمله اقدامات پدافند غیرعامل بسیج زنان در حوزه عفاف و حجاب است.

نقش حزب موتلفه اسلامی در کنار سازمان بسیج در بحث پدافند غیرعامل به چه صورت می‌تواند باشد؟

بسیج با بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مردمی ارتباط دارد و بخشی از برنامه‌های ما با حضور این سازمان‌ها و نهاد‌ها برگزار می‌شود و ما بسیار استقبال می‌کنیم. زیرا هدف ما گسترش این ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و ما آمادگی داریم تا
تفاهم‌نامه‌هایی را با مجموعه خواهران حزب موتلفه اسلامی داشته باشیم و بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی مشترکی را در راستای اهداف انقلاب اسلامی برگزار کنیم.

باتوجه به اهمیت این سپردفاعی در موضوع عفاف و حجاب آیا ردیفی در بودجه به این مهم اختصاص داده می‌شود؟

مجموعا پدافند غیرعامل در کشور ردیف بودجه خاص خود را دارد اما در بودجه ۹۲ در بحث فرهنگی و در موضوع عفاف و حجاب ظاهرا این طور که فراکسیون زنان مجلس اعلام کردند هیچ بودجه‌ای پیش بینی نشده که این مسئله جای تاسف دارد و امیدواریم که تا فرصت باقی است مسئولین محترم برنامه و بودجه کشور ردیفی را برای این مهم درنظر بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر