۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۶۸۰۳۴
محققان در یک شرکت دانش بنیان دستگاه پایش فردی و محیطی آشکار کننده آلودگی های پرتوی را ساختند؛ این دستگاه برای آتش نشانها، معدنکاران و ... کاربرد دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، امین شرقی مسئول فنی یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: در این شرکت موفق به ساخت دستگاه پایش فردی و محیطی (دزیمتر فردی و محیطی) شدیم که کاربردهای فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه سبک میتواند پرتوهای آلفا، بتا، گاما و ایکس را آشکار سازی کند، گفت: این دستگاه پایش فردی می تواند هشدار دهد که محیط دارای آلودگی های پرتوی است که فرد با مشکل روبرو نشود.

شرقی با اشاره به هدف ساخت این دستگاه پایش فردی و محیطی خاطر نشان کرد: برای اینکه ایمنی شخصی حفظ شود نیاز است که افراد در برخی مشاغل، چنین دستگاهی را به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هر آتش نشان قبل از ورود به محیطی که احتمال آلودگی پرتوی دارد به این دستگاه نیاز دارد تا پرتوهای آلفا، بتا، گاما و ایکس را آشکار کند.

وی اضافه کرد: استفاده از این دستگاه هر میزان که آلودگی پرتوی در محیط وجود داشته باشد را مشخص و آشکار میکند و به صورت جداگانه نشان می دهد چه مقدار و به چه حدی از یک اشعه در آن محیط وجود دارد.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه گفت: سیستم این دزیمتر فردی و محیطی مبتنی بر دو دتکتور است بنابراین قابلیت آشکارسازی در طیف وسیع را دارد زیرا هر دتکتور یک محدوده را پوشش می‌دهد.

مسئول فنی این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در حال حاضر دزیمتر فردی محیطی ساخته شده در شرکت مجوزهای لازم را اخذ کرده و ۱۰-۱۲ سرتیفیکیت محیطی، دمایی و پرتویی دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه در شرایط مختلفی همچون بارانی نیز قابلیت آشکار سازی آلودگی پرتوی را دارد گفت: همچنین این دستگاه در محدوده دمایی وسیع تست شده است.

شرقی عنوان کرد: این دستگاه تست تنشهایی که به آن وارد شده را رد کرده است.

مسئول فنی شرکت با بیان اینکه این دستگاه نمونه ایرانی ندارد، گفت: دزیمتر فردی و محیطی نمونه خارجی دارد و عمدتا کشورهای امریکایی و اروپایی تولیدکننده آن هستند.

وی تاکید کرد: اکنون این دستگاه به کشور وارد نمی شود و از نمونه ایرانی ساخته شده در این شرکت استفاده می شود.

وی اضافه کرد: دانش فنی صفر تا صد ساخت دستگاه پایش فردی و محیطی در این شرکت بدست آمده است.

مسئول فنی شرکت دانش بنیان ادامه داد: آتش نشان ها، معدن کاران و هرکسی که احتمال دارد وارد محیطی با آلودگی های پرتوی شود می‌تواند از این دستگاه استفاده کند.

به گفته شرقی، همچنین، میتوان از این دستگاه در مبادی ورودی که مشکوک است نیز استفاده کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر