۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۷۸۵
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا پایان سال وضعیت اینترنت به ۱۲۰ گیگابیت در ثانیه افزایش می‌یابد و تا پایان ۹۳، ده برابر وضع موجود خواهد شد.
محمود واعظی در همایش بانکدار الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: دنیا شاهد تحولی بر کسب و کار، تجارت، زندگی خصوصی افراد و آزادی‌ها است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رشد سریع تکنولوژی فاصله زمانی نسل‌ها را در فن آوری اطلاعات بسیار کوتاه کرده و این فاصله را به دو تا سه سال رسانده است.

وی کفت: همچنانکه در سال گذشته وقتی نسل سوم تلفن همراه به بازار عرضه شد همه فکر می‌کردند که فاصله زیادی تا عرضه نسل ۴ وجود خواهد داشت اما این چنین نشد.

واعظی افزود: تعداد کاربران اینترنت هم اکنون به ۲ میلیارد نفر رسیده. تعداد کاربران موبایل از ۷۵ میلیون نفر به شش میلیارد نفر افزایش یافته است. یک ونیم میلیارد نفر به گوشی هوشمند دسترسی دارند.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ادامه داد: ۴۹ کشور گوشی هوشمند را در دستور کار دارند و ۵۰ کشور دیگر در حال اجرا هستند و در آینده نزدیک موبایل هوشمند همه کاره در خدمت زندگی روزمره قرار می‌گیرد.وی تصریح کرد: هم اکنون حجم اطلاعاتی که از کابل‌های فیبر نوری عبور می‌کند هر شش ماه دو برابر می‌شود. بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با ۳/۱ میلیارد نفر کاربر بزرگترین کشور مجازی است.

واعظی همچنین با اشاره به برخی پیش‌بینی ها از تحولات سال ۲۰۱۴ گفت: تا ۱۰ سال آینده سرعت عمل رایانه‌ها ۶۴ برابر می‌شود که تحول بزرگی است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین میزان فروش تبلت ۱۸ درصد و فروش گوشی هوشمند ۱۲ درصد افزایش می‌یابد و میزان هزینه در فناوری اطلاعات در جهان سالانه ۵ درصد افزایش خواهد یافت.

 وی افزود:در جهان شاهد هستیم که هم اکنون بانکداری الکترونیک به سوی بانکداری همراه و بانکداری موبایل سوق یافته است.زیرا بانکداری موبایل تمام مزایای بانکداری الکترونیک را دارا است.ضریب نفوذ قابل قبول شبکه همراه، امکان ردیابی تراکنش‌ها، امنیت سیم‌کارت و عدم امکان تقلب در شبکه تلفن همراه از ویژگی‌هایست که باعث شده مسئولین بانکی و فن ‌اوری اطلاعات، بانکداری موبایل را از برنامه‌های مهم خود قرار دهند .

واعظی همچنین با اشاره به آمارهایی از وضعیت موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور گفت: در شروع به کار دولت یازدهم وضعیت پهنای باند ۷/۷۱ گیگابیت بر ثانیه بود که تا پایان سال ۹۲۰ گیگابیت در ثانیه افزایش می‌یابد و تا پایان سال ۹۳، ۱۰ برابر خواهدشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین ضریب باند پهن ثابت ۴/۲ گیگابیت در ثانیه، ضریب باند پهن سیار، ضریب نفوذ موبایل ۷۵ درصد، ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۳ درصد است و ۳۲ درصد خانوارها به اینترنت دسترسی دارند.

وی ادامه داد: همچنین حجم بازار فناوری اطلاعات کشور۱۸ هزار میلیارد تومان است که حجم بازار فناوری دنیا ۱۸۰۰ میلیارد یورو است و با توجه به حجم یک درصدی ایران از دنیا در نتیجه حجم بازار فن‌آوری اطلاعات ایران قابلیت افزایش تا ۳ برابر دارد.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدگاه دولت یازدهم در حوزه فناوری اطلاعات گفت: اهتمام ویژه دولت به فضای مجازی، افزایش پهنای باند برای استفاده از اینترنت، لزوم استفاده از مراکز داده ابری، افزایش پهنای باند اینترنت برای کاربران همزمان با سرمایه‌گذاری مناسب و حفظ امنیت کاربران از اهم اولویت‌های دولت در حوزه آی‌تی است.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات یادآور شد: بازار سنتی مخابراتی در حال میرایی است و همه چیز باید سمت فناوری اطلاعات سوق پیدا کند.وی تاکید کرد: همچنین در این دوره به دنبال فعال کردن اپراتور چهارم هستیم زیرا کشیدن فیبرنوری به منازل و محل‌های کسب وکار پتانسیل جدیدی را در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال می‌کند.

 واعظی گفت: توسعه مراکز داده با تکیه بر توان بخش خصوصی،ایجاد مراکز تبادل ترافیک برای افزایش سرعت، امنیت و کیفیت، ایجاد مترواترنت در شهرها و توسعه خدمات ارزش افزوده به ویژه در بستر موبایل از برنامه‌های در دستور کار وزارت ارتباطات و فن اوری اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود: هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد از مجموع درآمد ارتباطات و فناوری اطلاعات در آی تی و ۹۰ در صد آی سی‌تی است که منطق و روال معمول خلاف این آمارها است.وی در بخش دیگری از سخنان خود یاد‌آور شد: در ابتدای کار دولت یازدهم پهنای باند داخلی ۶۴۰ گیگابیت بر ثانیه بود که هم ‌اکنون به ۸۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته و تا پایان برنامه پنجم دو برابر خواهد شد.

واعظی ادامه داد: همچنین تا پایان برنامه پنجم شبکه فیبر نوری کشور از ۵۱۰۰ کیلومتر به ۷۵۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در جلسه دوم شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات را به عنوان پروژه مهم در دستور کار قرار دهد این تکلیف از نظر امنیت، شرایط کاربران ارتقا می دهد و البته به معنی محدودیت در دسترسی به اینترنت نیست.

فارس


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر