۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۷۴
«المانیتور» بررسی کرد
سازمان ملل، با 138 رای موافق و 41 رای ممتنع و 9 رای مخالف، وضعیت فلسطین را ارتقا داد. کسانی که رای مخالف دادند، عبارتند از: آمریکا، اسرائیل، کانادا، جمهوری چک، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاناما.

به گزارش پايداري ملي، پایگاه اینترنتی «المانیتور» در مقاله‌ای به قلم «لورا روزن» می‌نویسد: در حالی که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان اعلام کردند که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نفع فلسطین مبنی بر بهبود وضعیت فلسطین از نهاد ناظر، به کشور ناظر غیرعضو رای خواهند داد، به نظر می‌رسد که آمریکا و اسرائیل شکست سختی خوردند. اما برخی از دیپلمات‌های آمریکایی و سیاستمداران اسرائیلی معتقدند که عقب‌نشینی دیپلماتیک می‌تواند برای دولت اوباما فرصتی باشد تا روی رویکرد سیاسی محتاطانه‌ای که در سال گذشته برای روند صلح اتخاذ کرده بود، تجدیدنظر کند.

 

* 9 رای مخالف در برابر 138 رای موافق

 به نظر می‌رسد که موضع مخالف آمریکا و اسرائیل نسبت به این قطعنامه، به شدت منزوی شده است، به طوری که انتظار می‌رود تنها 10 کشور علیه اقدام فلسطین رای دهند اما در مقابل پیش‌بینی می‌شود 150 کشور از فلسطین طرفداری کنند. (طبق آخرین گزارشات، همان طور که انتظار می‌رفت، سازمان ملل، با 138 رای موافق و 41 رای ممتنع و 9 رای مخالف، وضعیت فلسطین را ارتقا داد. کسانی که رای مخالف دادند، عبارتند از: آمریکا، اسرائیل، کانادا، جمهوری چک، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاناما.)

 

* اروپا، آمریکا و اسرائیل را تنها گذاشت

قابل توجه است بدانید که تمام کشورهای اروپایی که روی رای مخالف آنها حساب می‌شد، اعلام کردند که احتمالا رای ممتنع و یا به نفع درخواست استقلال فلسطین رای دهند که 2 تا از نزدیک‌ترین متحدان اسرائیل بودند.

آلمان، که انتظار می‌رفت علیه این اقدم رای دهد، رای ممتنع داد و ایتالیا که پیش‌بینی می‌شد رای ممتنع دهد، در کنار کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، پرتقال، سوئد، دانمارک، سوئیس، ایسلند، ایرلند و استرالیا، در روز پنجشنبه اعلام کردند که به ارتقای وضعیت فلسطین رای‌خواهند داد. ( استرالیا نیز به دنبال یک شورش در حزب حاکم این کشور، در مخالفت با نیت «جولیا گیلارد»، نخست‌وزیر استرالیا مبنی بر دادن رای مخالف نسبت به قطعنامه، رای موافق داد.)

 

* این شکست می‌تواند آمریکا را وادار به تجدیدنظر در رویکرد عدم مداخله کند

به گفته برخی از دیپلمات‌های آمریکایی، به دنبال مخالفت اسرائیل با تلاش‌های اوباما در دور نخست ریاست‌جمهوریش برای کشاندن دو طرف به میز مذاکره، شکست دیپلماتیک آمریکا می‌تواند دولت اوباما را وادار کند تا در رویکرد اخیرش مبنی برعدم مداخله نسبت به روند صلح، تجدید نظر کند.

با این حال، آنها اذعان داشتند که رهبران اسرائیل، حتی به دنبال جنگ غزه در ماه جاری، و نفوذ در حال افزایش حماس در منطقه، به آمادگی خود در تجدید نظر در مبارزه برای به تصویر کشیدن تشکیلات میانه روی خودگردان فلسطین به عنوان حکومتی ناسازگار و سرکش، اشاره ناچیزی کرده‌اند.

 

* شکست دیپلماتیک آمریکا

 «دنیل کورتزر»، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و مصر، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با «المانیتور» گفت، « توجه داشته باشید که هیچ تردیدی وجود ندارد که این مسئله برای آمریکا یک شکست دیپلماتیک به شمار می‌آید و موجب می‌شود تا ما برای به تعویق انداختن [این رای] و در مجموع، تغییردستور کار، تلاش زیادی کنیم. شاید فکر کنید که به دنبال یک شکست دیپلماتیک، باید عبرت گرفت و به برخی از اصول اولیه بازگشت. در تلاش برای انجام این کار، نه تنها تاکتیک‌، بلکه راهبرد نیز درست بوده است.»

 

* کاری که فکر می‌کردیم انجام دادن آن در سال 2011 درست است، شاید در سال 2012، کار درستی نباشد

«کورتزر» ادامه داد: « احتمال دارد که چنین بازبینی، رئیس‌جمهور را به این نتیجه برساند که کاری که فکر می‌کردیم، انجام دادن آن در سال 2011 درست است، شاید در سال 2012، کار درستی نباشد. شرایط متفاوت هستند- مخصوصا پس از آنچه که هفته گذشته در غزه اتفاق افتاد؛ (هنگامی که) تمام توجه جهان تنها روی حماس معطوف بود... سازمان آزادی بخش فلسطین نه تنها احساس می‌کرد که منزوی شده، بلکه حس افزایش تدریجی ناامیدی از خوب بودن را به آنها القا می‌شد.»

 

* احزاب رقیب فلسطینی، حماس و فتاح، احتمالا گام بعدی را در جهت ایجاد دولت وحدت فلسطین برخواهند داشت

 «روبرت وکسلر»، نماینده سابق کنگره، یکی از حامیان اوباما، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با «المانیتور» گفت: «عباس، امروز در سازمان ملل به پیروزی رسید و اینجا همان جایی است که در آن فرصت‌های دیپلماتیکی برای آمریکا فراهم است تا کمک کند ... و عباس را متقاعد سازد تا برنامه‌ای داشته باشد که بر حسب اقدامات بعدی و یا عدم انجام آنها، رئیس‌جمهور با آن موافق باشد.»

به علاوه، وی افزود، نشانه‌هایی مبنی بر اینکه احزاب رقیب فلسطینی، حماس و فتاح، احتمالا گام بعدی را در جهت ایجاد دولت وحدت فلسطین برخواهند داشت، مشاهده می‌کند.

 

* رهبر حکومت خودگردان فلسطین از قبول پیشنهاد «ویلیام برنز»، خودداری کرد

روز چهارشنبه، «ویلیام برنز»، معاون وزیر امور خارجه در نیویورک، با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد و در تلاشی مذبوحانه سعی کرد تا وی را از اقدامش منصرف کند. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس،«برنز»، «شخصا از محمود عباس درخواست کرد ... و به وی قول داد که در صورتی که عباس، دست از تلاش برای رسیدن به استقلال بردارد، اوباما نیز برای بار دیگرنقش یک میانجی را ایفا خواهد کرد. به گفته «صائب عریقات»، معاون «محمود عباس»، رهبر حکومت خودگردان فلسطین از قبول این پیشنهاد خودداری نمود.

 

* اقدام فلسطین، در هر صورت با موفقیت همراه خواهد بود

در این میان، چندین تن از سیاست‌مداران مهم اسرائیل، از جمله «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر سابق، اصرار داشتند که اسرائیل و آمریکا از اقدام فلسطین حمایت کنند. وی خاطر نشان ساخت که اقدام فلسطین، در هر صورت با موفقیت همراه خواهد بود و اینکه متن این قطعنامه در حقیقت از دیدگاه «راه حل دو دولتی» که قبلا مورد توافق اسرائیل و آمریکا بوده است، حمایت می‌کند.

 

* وقت آن رسیده که نیروهای میانه‌رو یاری و ترغیب شوند

«اولمرت» روز چهارشنبه برای «برنارد آویشای»، نوشت: «به اعتقاد من ... درخواست فلسطینی‌ها از سازمان ملل متحد، مشابه مفهوم اصلی «راه حل دو دولتی» است. بنابراین دلیلی برای مخالفت با آن نمی‌بینم.» «اولمرت» در ادامه برای «آویشای» اینطور اظهار نظر می‌کند: «وقت آن است که نیروهای میانه‌رو را دربین فلسطینیان یاری و ترغیب کنیم.»

 

* حمایت واشنگتن از فلسطین شرط و شروط دارد

واشنگتن باید مانند گذشته تلاش کند اما،‌ حمایت خود را به شرطی که برمبنای تعهد واضحی از سوی حکومت خودگردان فلسطین باشد و از موقعیت جدید خود در سازمان ملل، برای به محکمه کشاندن اسرائیل در دادگاه جرایم ، استفاده نکند، دریغ نکند.

«افرایم اسنه»، عضو سابق پارلمان اسرائیل در روز چهارشنبه، به سیاست خارجی رای داد. «چنین رویکردی، بار دیگر آمریکا را به عنوان قدرتی که فعالانه به دنبال ترغیب «راه ‌حل دودولتی» است، نشان داده و از نیروهای میانه‌رو در جهان عرب، طرفداری می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر