۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۷۳۰۴
با حضور رئیس و معاونین سازمان پدافند غیرعامل کشور صورت گرفت
با حضور رئیس و معاونین سازمان پدافند غیرعامل و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری مرکز پایش و هشدار مخاطرات طبیعی افتتاح شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، جلسه شورای پدافند غیرعامل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری کشور، با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی؛ رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و دکتر مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورو مسئولان دو سازمان برگزار شد.

سردار غلامرضا جلالی در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت اظهار داشت: طبق گفته‌های مقام معظم رهبری، وحدت یک اصل و دستور قوایی برای کشور است. 

تغییرات اقلیمی در رده مخاطرات مهم جهانی

وی ادامه داد: در دنیا دو دسته تهدید وجود دارد. تهدیدات یا تغییرات اقلیمی که در رتبه بندی دنیا جزو پنج تهدید اول شناخته شده است. و دیگری تهدیدات زیستی است که حوزه بیماریهای انسان، دام و طیور و بیماری های مشترک بین انسان و دام را شامل می شود.

این قبیل تهدیدات که حیات کل بشریت را تهدید می‌کند، می تواند هم عنصر بیرونی تهدید زا و هم عنصر درونی آسیب زا داشته باشد. 

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست موضوعی بین‌المللی و جهانی است، تصریح کرد: برخی تهدیدات عمدتا جزو تهدیدات طبیعی است و بخشی نیز انسان ساخت. برای مثال تهدیدات در حوزه تغییرات اقلیمی که خشکسالی از مظاهر آن است بسیار جدی است. نکته دیگر دخالت انسان در ایجاد تغییرات اقلیمی است که کشف و ارزیابی آن نیز نیازمند، زیرساخت های علمی و تحقیقاتی است. 

تهدید امنیت غذایی یکی از مهمترین جنبه مخاطرات زیستی

او تاکید کرد: کم آبی، خشکسالی و کمبود بارش تهدیداتی در حوزه محیط زیست است که می تواند انسانها را مجبور به تغییر و کوچ از سکونتگاه‌های خود کند که می‌تواند منشا مشکلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را فراهم کند. تهدید امنیت غذایی یکی از مهمترین جنبه این مخاطرات است که می توان برای هر کشوری چالش برانگیز باشد. 

لزوم به روزرسانی نظام حکمرانی آب در کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، کمبود آب را عاملی برای بروز تعارضات داخلی بر سر توزیع آب عنوان  کرد که می تواند نظام حکمرانی آب در کشور را خدشه دار کند. بنابراین لزوم به روزرسانی نظام حکمرانی آب برای کشور نیازی جدی است و باید حتما متناسب با شرایط امروز بازنگری شود. رژیم توزیع، نحوه مصرف آب و موضوع حق آبه و نظارتهای حاکمیتی باید مجدد به روز رسانی شود. 

تدوین الزامات پدافند غیر عامل در حوزه حکمرانی آب

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب، سازمان پدافند غیرعامل کشور در حال تدوین الزامات پدافند غیر عامل در حوزه حکمرانی آب در کشور است. 

رییس سازمان پدافندغیرعامل بیان کرد: سازمان پدافند غیرعامل هم از سال 90 و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازوکار پدافند زیستی در حوزه‌های مختلف محیط زیست را در دستور کار قرار داد. طبیعتا حوزه انسان، دام و غذا به دلیل اهمیتی که دارند در اولویت هستند. در این سه حوزه سازوکارهای نسبتا خوبی پیش بینی شده است. هرچند کفایت لازم را ندارد اما در این حوزه برنامه‌های جدی را دنبال می کنیم. 

تدوین سند راهبردی حفظ تنوع ژنتیکی کشور

وی همچنین از تدوین سند راهبردی حفظ تنوع ژنتیکی کشور برای همه گونه های زیستی کشور خبر داد که نهایی و ابلاغ شدن آن نشان دهنده عزم جدی سازمان پدافند غیرعامل کشور در این مسیر است. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با ابراز تاسف از خروج برخی اطلاعات ارزشمند ژنتیکی از کشور در قالب پروژه های مطالعاتی بر لزوم، ضابطه مند شدن و نظارت بر این روند تاکید کرد. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین بر لزوم تهیه بانکها و مراکز ژنتیکی کارآمد و جامع برای  نگهداری گونه های ارزشمند ژنتیکی کشور تاکید کرد و لزوم افزایش نظارتها بر این مسئله را متذکر شد. 

اهمیت پایش مخاطرات زیستی در کشور

وی با تاکید بر اهمیت پایش مخاطرات زیستی در کشور گفت: یکی از شاخص های پیشرفت در کشورها، توسعه کشور مطابق با برنامه های زیست محیطی است که در قالب توسعه پایدار تعریف می شود. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهارکرد: باید در کشور ما نیز اهمیت حفظ محیط زیست در کنار توسعه شناخته و نهادینه شود. چرا که امنیت زیستی زیرساخت امنیت ملی است.

وی تصریح کرد: ایجاد مرکز و سامانه ای که بطور مدام مخاطرات محیط زیستی و منابع طبیعی را پایش کرده و نسبت به آن هشدار داده و برای آن پاسخ سریع داشته باشد بسیار ارزشمند است. که باید برای توسعه زیرساخت های مبتنی بر سامانه های سایبری اقدامات امنیتی باید صورت بگیرد. 

شایان ذکر است در جلسه شورای پدافند غیرعامل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات منابع طبیعی رونمایی شد.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر