۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۱۲
پکن:
وزیر خارجه چین طی یک تماس تلفنی با همتای انگلیسی خود تأکید کرد که جامعه بین‌الملل به جای اعمال فشار به افغانستان در راستای کمک و راهنمایی به این کشور گام بردارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز گذشته (پنجشنبه) طی یک تماس تلفنی با «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس از جامعه جهانی درخواست کرد تا از هرگونه اعمال فشار به افغانستان در جریان روند انتقال قدرت و همچنین استفاده از آن به عنوان میدان نبرد برای تسویه حساب‌های خود خودداری کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه چین و انگلیس اعلام کرد: «جامعه بین‌الملل باید به جای اعمال فشار بیشتر (به افغانستان)، در مسیری مثبت این کشور را تشویق و راهنمایی کند. این امر به گذار سیاسی به موقع طالبان و تمامی احزاب و جناح‌ها در افغانستان کمک می‌کند و برای ایجاد ثبات در وضعیت داخلی افغانستان مفید است و برای کاهش پیامدهای پناهجویان و مهاجران نیز مثمرثمر است».

وزیر خارجه چین همچنین در ادامه در خصوص تمایل پکن برای کمک به حل مسئله افغانستان ادامه داد که چین بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی، تمایل دارد «نقش سازنده‌ای را در موضوع افغانستان» ایفا کند.

وانگ همچنین به وزیر خارجه انگلیس خاطرنشان کرد که وضعیت کنونی افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها به طور کلی، از دولتی که عوامل خارجی آن را تحمیل کرده‌اند و «فاقد بنیاد اجتماعی» است، حمایت نمی‌کنند و تأکید کرد که مداخله نظامی گزینه‌ای برای حل اوضاع ناآرام منطقه‌ای نیست.

بنا به گفته این دیپلمات ارشد چینی، جامعه بین‌المللی «باید کاملاً به استقلال و حاکمیت و اراده مردم افغانستان احترام بگذارد و به جای استفاده از این کشور بعنوان یک میدان جنگ ژئوپولتیک، بیشتر در عرصه گفت‌وگو و راهنمایی مشارکت کنند».

طبق این گزارش، وزیر خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با همتای چینی‌ خود، تأکید کرد که جامعه بین‌الملل می‌بایست از وضعیت فعلی افغانستان درس‌ بگیرد و تأکید کرد: «افغانستان نباید مجدداً به مرکز تروریسم تبدیل شود».

راب همچنین در این گفت‌وگو متعهد شد که 20 هزار پناهجوی افغان را در خاک انگلیس اسکان دهد و کمک‌های انساندوستانه به افغانستان را افزایش دهد و به سازمان ملل در امر ترغیب کشورهای همسایه برای پذیرش پناهجویان افغان کمک کند.

علی‌رغم افزایش نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، نمایندگان این گروه در مناسبات مختلف تضمین داده‌اند که در صدد هستند در چارچوب قوانین شرعی، به دنبال تشکیل یک دولت جدید فراگیر هستند و تضمین داده‌اند که قصد دارند آزادی‌های خاصی را برای شهروندان افغانستان به وجود آورند.

از طرف دیگر، طالبان همچنین متعهد شده‌اند که به دنبال صلح با همه و تسهیل انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هستند.

علی‌رغم آن که کشورهای غربی از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان بسیار خشمگین هستند اما بسیاری خروج بدون برنامه‌ریزی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان و فقدان حمایت آن‌ها از ارتش این کشور غرب آسیا در مبارزه با نیروهای طالبان را عامل وضعیت فعلی افغانستان می‌دانند.

با این حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه روز چهارشنبه هفته جاری خود با شبکه آمریکایی «ای بی سی نیوز»، تأکید کرد که حتی اگر دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به توافق صلح با طالبان نرسیده بود، خودش نیروهای آمریکایی را خارج می‌کرد.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر