۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۵۰۴۹
تارنمای نشنال اینترست امریکا در گزارشی ضمن مقایسه سامانه های ضد موشکی چین و روسیه و احتمال شبیه سازی چین از روی سامانه دفاعی روسیه نوشت، چین به دنبال فروش سامانه ضد موشکی خود با نام «اچ. کی. ۹» (HQ-۹) است که قابلیت مقابله با هر نوع موشکی را دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، نشنال اینترست نوشت: HQ-۹ اصلی ترین سامانه دفاعی ساخت چین است که از نظر ظاهری به دلیل استفاده از رادارهای مسطح بزرگ و موشک های بزرگ عمودی شبیه سامانه S-۳۰۰ روسیه است.

گزارش می افزاید: چین توسعه نمونه های اولیه HQ-۹ را در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد و تا دهه ۱۹۹۰ به آرامی ادامه داد تا اینکه در همان دهه فرصت خرید S-۳۰۰PMU-۱ پیشرفته روسیه را کسب کرد به طوری که در سال ۱۹۹۳ چند مجموعه از این سامانه را خریداری کرد.

به گفته منابع روسی، موشک های HQ-۹ چین مهندسی معکوس سامانه دفاعی اس ۳۰۰ روسیه هستند، موضوعی که مهندسان چینی آن را رد می کنند. منابع غربی تمایل دارند از از دیدگاه روسیه حمایت کنند و اظهار می دارند که موشکهای خانواده HQ-۹ به وضوح از S-۳۰۰PMU روسی گرفته شده اند.

گزارش می افزاید: سامانه ضد هوایی چین از سال ۱۹۹۵ که عملیاتی شده است تا کنون به طور مداوم مدرن سازی شده اند. دستیابی چین به موشک های S-۳۰۰PMU-۲ در سال ۲۰۰۴ منابع بیشتری را برای توسعه HQ-۹ در اختیار پکن قرار داد. خرید S-۴۰۰s در سال ۲۰۱۸ نیز احتمالاً به توسعه HQ-۹ کمک بیشتری می کند.

نشنال اینترست نوشته است: در نتیجه این تحولات، تعداد بی شماری HQ-۹ تولید شده است. HQ-۹A اولین سامانه ارتقا یافته چین بود که علاوه بر پیشرفت الکترونیکی، قابلیت ضد بالستیک را نیز اضافه کرده بود. گفته می شود HQ-۹B برد را هم بیشتر کرده و آن را به حدود ۲۵۰ یا حتی ۳۰۰ کیلومتر رسانده است.

گزارش می افزاید: HQ-۹ از نظر عملیاتی در جزایر دریای جنوب چین مستقر شده است. آنچه نگران کننده تر است، تمایل چین برای صادرات HQ-۹ به عنوان یک موشک کاملاً توانمند است. قیمت تخمین زده شده ارزان تر از صادرات S-۳۰۰ است و روابط چین با پاکستان ممکن است منجر به وضعیتی شود که هند S-۴۰۰s و پاکستان HQ-۹s را وارد میدان کند.

در پایان این مطلب آمده است: به طور کلی در روند توسعه HQ-۹ دیده می شود که چین بهترین سیستم های طراحی شده توسط شوروی در دهه ۱۹۹۰ را خریده و سپس آنها را توسعه داده است. آنچه تعجب آور است این است که روسیه صادرات جدیدترین سامانه ها مانند S-۴۰۰ را به چین ادامه می دهد، در حالی که این احتمال وجود دارد که چین نسخه به روز شده HQ-۹ را با بهره گیری از سامانه اس ۴۰۰ برای صادرات آماده کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر