۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۴۱۶۷
با همه گیری و سایه افکنی کرونا بر زندگی افراد، همه چیز دستخوش تغییر شده و شرایط زندگی مان با گذشته بدون کرونا زمین تا آسمان تفاوت پیدا کرده است. دنیای تکنولوژی و فناوری نیز از این تغییرات بی نصیب نمانده و می‌توان گفت از بسیاری جهات، کووید ۱۹ سرعت تحول دیجیتال را افزایش داده یا دست کم برای مقابله با این بحران که هنوز پایان آن مشخص نیست، ناچار به گسترش هرچه بیشتر فناوری هستیم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا،در دوران همه گیری کرونا، در حالیکه کارمندان مجبور به کار در منزل شدند، شرکت‌ها نیازمند سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) هستند که کار از راه دور و قدرت محاسبات را به منظور پشتیبانی بهتر تسهیل کنند. اما سوال است که چگونه شرکت‌ها باید منابع خود را برای مواجهه با واقعیت تغییریافته و فناوری های جدید، آماده سازند؟ کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی باید کاربردی تر شود.

پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی در حال حاضر به جایی رسیده که عملاً می تواند برای هر شغلی، راهکاری ارزشمند ارائه کند. کووید ۱۹ با نیاز به کنترل از راه دور، نیاز به تغییر فوری در تحولات دیجیتال را دوچندان کرد. براساس گزارشی از گروه مشاوره بوستون، بیش از ۸۰ درصد شرکت ها قصد دارند سرعت تحول دیجیتال خود را تسریع کنند، اما تنها ۳۰ درصد تحولات دیجیتال محقق شده یا از آن فراتر رفته است.

بسیاری از پروژه‌های هوش مصنوعی در مقیاس کوچک قرار دارند و کمتر از یک چهارم شرکت‌های موجود براساس گزارش ۲۰۲۰ McKinsey در هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی داشته اند. این امر به ویژه در صنایعی که دارای عنصر فیزیکی-دیجیتالی هستند، بیشتر صدق می کند.

با شروع همه گیری کرونا، شرکت ها نیاز به زیرساخت های کنترل از راه دور بیشتری دارند و درحالیکه بسیاری از زیرساخت های آن موجود است، دستیابی به مقیاس هدف همچنان نگران کننده است و رهبران دیجیتال باید در سال ۲۰۲۱ از این سد عبور کنند.

کارشناسان به پیشرفت رایانه های کوانتومی و تاثیرات مثبت آن امیدوارند و معتقدند رایانه های کوانتومی به دلیل توانایی پردازش الگوریتم های پیچیده، قدرت محاسباتی بالایی دارند و می توان اینگونه تصور کرد که این رایانه ها می تواند بر تولید و تحویل واکسن ها تأثیر بگذارند.

کارشناسان پیش بینی بینی می کنند که با رایانه های کوانتومی، کارهای بسیاری می توان انجام داد. یادگیری ماشین کوانتومی یک زمینه کاملاً جدید و بسیار نویدبخش است، اما برای پیشرفت به توجه سرمایه گذاران نیاز دارد.

فناوری های نوظهوری که به بهبود کووید کمک خواهند کرد

فناوری های جدید شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بیگ دیتا یا کلان داده ها، بلاکچین، ۵G، چاپ سه بعدی، رباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین، ویرایش ژن، فناوری نانو و فتوولتائیک خورشیدی است. این فناوری ها به سرعت در حال توسعه، نمایانگر بازار ۳۵۰ میلیارد دلاری هستند که طبق پیش بینی ها در سال ۲۰۲۵، این رقم می تواند به بیش از ۳.۲ تریلیون دلار برسد.

 از فناوری های جدید عقب نمانید

گزارش فناوری و نوآوری UNCTAD در سال ۲۰۲۱ هشدار می دهد که اگر جوامع فقیر تحت تأثیر موج جدید فناوری عقب بمانند، پیامدهای جدی برای اهداف توسعه ایجاد خواهد شد. این گزارش نشان می دهد که تلاش ها برای رهایی از شر کووید ۱۹ فرصتی برای دولت ها و جامعه بین المللی است تا از فن آوری های جدید و در حال ظهور برای کاهش نابرابری های متمرکز استفاده کنند.

با این اوصاف مهم است که کشورهای درحال توسعه موج فناوری های مرزی را از دست ندهند، در غیر این صورت نابرابری ها عمیق تر می شود. به همین دلیل لازم است تا در این کشورها جوامع و بخش های تولیدی به خوبی آماده شوند و مهارت های لازم را ایجاد کنند.

درحالیکه کارشناسان معتقدند که فن آوری های جدید مزایای بسیار زیادی به همراه داشته است، اما اگر از توانایی سازگاری جوامع فراتر رود، پیشرفت های سریع می تواند نکات منفی ایجاد کند که باید هشیار بود. اختلافات بزرگی که امروز بین کشورها وجود دارد با شروع اولین انقلاب صنعتی بیش از ۲۵۰ سال پیش آغاز شد. از آن زمان، هر جهش، پیشرفتی نابرابر را بین کشورها به وجود آورده است.

در این گزارش آمده است که تاثیر این نابرابری، به سیاست های ملی بستگی دارد. این تحقیق نشان می دهد که کشورهایی که از این فن آوری ها استفاده می کنند، عمدتا در آمریکای شمالی و اروپا هستند، در حالی که کمترین آمادگی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و سایر مناطق در حال توسعه حاکم است.

از این رو کارشناسان این حوزه، هشدار می دهند که دولت ها و سایر فعالان توسعه باید سریع آماده شوند. کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کمترتوسعه یافته، نباید این موج جدید تغییر سریع فن آوری را از دست بدهند.

این گزارش همچنین خواستار مشارکت بیشتر کشورهای در حال توسعه در بحث های بین المللی در مورد تأثیر فناوری های مرزی و جدید است. در این گزارش عنوان شده که سازمان ملل متحد بستری بی طرف و قابل اعتماد ارائه می دهد که در آن جامعه بین الملل می تواند در مورد این موضوعات بحث برانگیز مشورت کنند.

علاوه بر این، این گزارش می گوید همکاری های بین المللی باید بر روی ایجاد ظرفیت های ملی قوی تر، افزایش مشارکت زنان، آینده نگری و ارزیابی فن آوری ها متمرکز باشد.

 درحالیکه پیشرفت فن آوری برای توسعه پایدار ضروری است، اما پیشرفت نامتعادل می تواند نابرابری ها را تداوم بخشد. موفقیت در قرن ۲۱ نیاز به یک رویکرد متعادل دارد و کشورها باید خود را با این تغییرات سازگار ساخته و عقب نمانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر