۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۳
مسئول سازمان بسیج سازندگی گفت: عملیاتی کردن انتظارات مقام معظم رهبری از نخبگان را از جمله مواردی مورد توجهی دانست که باید به آن اهمیت داد.
به گزارش پایداری ملی، سردار خراسانی در نشستی خبری با ارائه‌ گزارش عملکرد اردوهای جهادی و هجرت تابستانی بسیج سازندگی همچنین فعالیت‌هایی که بسیج سازندگی در بحث احداث واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان داشته است، گفت: سال 91 سال ورود ما به عرصه‌های جدید در حوزه سازندگی بوده است.

وی افزود: در بیش از یک دهه که بسیج سازندگی تشکیل شده است، سعی کردیم با انجام کارهای مطالعاتی بتوانیم طرح‌های نو و ابتکاری را متناسب با ذائقه جوانان همراه سازیم.

خراسانی با تاکید بر این‌که هیچگاه اصراری بر بسیجی بودن مخاطب ما نبوده است، گفت: مخاطبان ما از همه اقشار هستند و با ما همکاری می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی همچنین اظهار کرد: سازمان بسیج سازندگی حدود 2 میلیون نفر را در اردوهای جهادی، هجرت و فعالیت‌های فنی و عمرانی در تابستان 91 تحت پوشش قرار داده است و حدود 2 میلیون نفر نیز در عرصه‌های فعالیت خود خدمات هدفمند دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ما با راهبرد فرهنگی- سازندگی بودن بسیج سازندگی و همچنین جوان محور بودن این حرکت‌ها شاهد بودیم که از این 2 میلیون نفر حدود 1 میلیون نفر خدمات ارائه داده‌اند و عزیزمان در روستاها و مناطق محروم این خدمات را که به شکل هدفمند بوده است، دریافت کرده‌اند.

خراسانی با بیان این‌که در طرح تابستانی ما 35 درصد دختران جوان و 65 درصد پسران جوان فعالیت داشته‌اند، گفت: زمان این افراد غنی‌سازی شده بود و ما شاهد دستاوردهای شفاف از این جوانان بوده‌ایم.

وی در ادامه گفت: آمار شرکت‌کنندگان در طرح بهسازی و زیباسازی مدارس حدود 300 هزار نفر بوده و بالغ بر 10 هزار و 400 مدرسه در سراسر کشور در این طرح مشارکت کرده‌اند و در واقع می‌توان گفت بهترین طرح پایداری که در طول قبل و بعد از انقلاب با رویکرد سازندگی و تربیتی در آموزش و پرورش اجرا شده، طرح بهسازی،‌ زیباسازی و احداث و مرمت مدارس بوده و بیش از 50 نوع فعالیت در این عرصه تعریف شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی با بیان این‌که ما از 60 هزار نفر پزشک در سراسر کشور طی فرم‌ها و مذاکرات حضوری نظرخواهی کرده‌ایم، تا این‌که ببینیم که تا چقدر از وقتشان را می‌توانند به ما اختصاص دهند، گفت: 80 درصد از پزشکانی که عمده‌شان بسیجی هم نبوده‌اند، آمادگی خود را در این مسیر اعلام کردند و مشخص است که سازمانی در کشور نبوده تا از چنین ظرفیتی استفاده کند.

وی همچنین اظهار کرد: چهار هزار اردوی جهادی برگزار شده که شامل 1827 اردوی دانشجویی، 2150 اردوی جهادی مساجد و محلات و 5800 طلبه در این طرح مشارکت فعال داشتند، همچنین 10 هزار و 800نفر فرهنگی متخصص نیز در این طرح حضور داشتند و تعداد 16 هزار و 485 اردوی سازندگی یک روزه از طریق مساجد و محلات شامل 461 هزار نفر برگزار شده و ما فرصت داریم تا سقف یک میلیون نفر این تعداد را پشتیانی کنیم.

خراسانی با بیان این‌که 56 هزار نفر نیز در طرح های کشاورزی و فنی و عمرانی حضور داشته‌اند و 3269 تیم پزشکی به مناطق محروم در قالب 11 هزار 800 نفر اعزام شده‌اند، گفت:در 2374 کلاس تقویتی، 160 هزار نفر نسبت به رفتارهای مخاطره آمیز آگاه شدند.

وی در ادامه به بیان کارهای جدید این سازمان در سال 91 پرداخت و گفت: عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و کم‌کردن فاصله بین محیط دانشگاهی و مدیران در صحنه اجرا که قابل انکار نیست، همچنین عملیاتی کردن انتظارات مقام معظم رهبری از نخبگان از جمله موارد مورد توجهی است که باید به آن اهمیت داد، در این راستا بحران‌های اخیر در بحث مرغ و ارز علامت این است که زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی نیاز به تقویت فوق‌العاده دارد.

وی در ادامه گفت: ما ازطریق برگزاری همایش‌های مختلف با صاحبان تولید موفق و ناموفق طی سه مرحله از طریق ویدئو کنفرانس با نمایندگان‌مان در سراسر کشور هم‌اندیشی داشته‌ایم و در پایان شهریورماه یک نشست 600 نفره چند روز با حضور نمایندگان 400 شهر و با حضور کارشناسان وزارت جهاد کشاروزی داشته‌ایم .

وی گفت: ما با مشورت اهل تولید به این نتیجه قطعی رسیده‌ایم که می‌توانیم در حوزه مرغ و تخم‌مرغ سنتی وارد شویم و مقدمات این کار را نیز فراهم کرده‌ایم که این خود از زمینه‌های اقتصاد مقاومتی قلمداد می‌شود.

وی توسعه صنایع کوچک تبدیلی،توسعه کشت زعفران، توسعه واحدهای کوچک دام،‌توسعه تربیت شترمرغ و بوقلمون، توسعه پرورش ماهی، توسعه مرغ سنتی، توسعه تولید قارچ در سراسر کشور، توسعه تولید عسل در سراسر کشور، توسعه گلخانه‌های سراسر کشور،‌توسعه صنایع دستی و توسعه ماکیان بویژه اردک وغاز را از جمله اقدامات مدنظر این سازمان خواند و خاطر نشان کرد: با همکاری نهادهای دست‌اندرکار می‌توان به این توفیقات دست یافت.

خراسانی اقدامات بسیج سازندگی را در مناطق زلزله‌زده آذربایجان مورد توجه قرار داد و گفت: مدیریت حوادث غیرمترقبه بایستی بازبینی شود، اگر این‌طور نباشد هزینه‌ها چند برابر می‌شود و اداره آن دچار زحمت می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی در ادامه با بیان این‌که در حال تنظیم پیشنهاد مکتوب به رییس جمهور و رییس مجلس هستیم تا مرکز پژوهش‌های ریاست جمهوری و مجلس با همکاری بسیج سازندگی به بازبینی سناریو حوادث اتفاق افتاده بپردازند و در این راستا یک طرح ملی ایجاد شود، افزود: نقش سپاه و ارتش در این راستا شفاف نیست، در حالی که بیشترین زحمت را سپاه و ارتش در مناطق زلزله‌زده در کنار دیگر دستگاه ها مثل هلال احمر داشته‌اند.

وی با بیان این‌که بازسازی دو هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده بر عهده ما بوده است، گفت: در پایان آبان‌ماه هزار واحد به بهره‌برداری خواهیم رساند و بقیه نیز در آذرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تقدیر از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: بسیج ، سپاه و بنیاد مسکن در کمک به مردم آذربایجان تلاش‌های چشمگیری داشته‌اند.

خراسانی در ادامه با بیان این‌که در نیمه دوم سال مقدمات برگزاری جشنواره فرهنگی سازندگی هجرت را آماده می‌کنیم، اظهار کرد: آماده کردن مقدمات اردوی جهادی در نوروز و برگزاری اردوهای جهادی طلاب در محرم و صفر از دیگر برنامه‌های ما است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی انتقال الگوی سازندگی به دیگر کشورهای جهان را مد نظر قرار داد و گفت: سفیران 80 کشور از کشورهای مختلف ارزیابی شده‌اند تا نسبت به مدل الگوی سازندگی و جهادی توجیه شوند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برای تامین امنیت جانی شرکت‌کنندگان در اردوها چه تمهیداتی دارید؟ گفت: کلیه شرکت‌کنندگان در این طرح‌ها از ابتدای سال بیمه می‌شوند و ما سرگروه‌های تیم‌ها را به صورت استانی هر ساله آموزش می‌دهیم ضمن این‌که دستور العمل 20 صفحه‌ی داریم که پیشگیری از آسیب‌ها را مورد توجه قرار داده است و به تذکرات عملیاتی و نه کلی‌گویی پرداخته است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر