۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۱۹۲۵
استراتژی انگلیس برای مداخله در امور لبنان، تکیه بر جاسوسی نرم و نفوذ بی‌سر و‌ صدا میان مردم این کشور به‌ویژه جوانان حامی جریان آزاد ملی و حزب‌الله است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، چندی پیش سفیر انگلیس در لبنان برای همیشه خاک این کشور را ترک کرد و جانشینی برای وی منصوب شد. درباره دلایل خروج سفیر انگلیس از لبنان گفته می‌شد که این اقدام به دلایل شخصی و خانوادگی صورت گرفته است. هم‌زمان با عزیمت سفیر انگلیس افراد دیگری که به‌طور رسمی و غیررسمی با سفارت انگلیس در بیروت کار می‌کردند نیز بدون سر و صدا از آنجا خارج شدند؛ اما این امر به دلایل شخصی و خانوادگی نبود.

علاوه بر آن به کسانی که در این سفارتخانه باقی ماندند توصیه شده است که بسیار مراقب رفتار و اقدامات خود و متوجه باشند که حرکاتشان تحت‌نظر است.

اما با وجود این همه دفاتر روابط و کار غیررسمی انگلیس در لبنان بسته نشده‌اند. خیابان «بدارو» بیروت همچنان پر از جوانان خارجی است که با مردم لبنان و سوریه ارتباط برقرار می‌کنند. نحوه کار این دفاتر و کارکنان خارجی آن با شهروندان لبنانی به این شکل است که طبق اصل پرداخت دستمزد نقدی با آنها کار می‌کنند، بدون اینکه رسیدی به آنها بدهند یا این افراد را ثبت‌نام کرده باشند؛ در این ارتباط یک توافق شغلی میان کارفرما و جوانان لبنانی متقاضی کار وجود دارد. تنها چیزی که این جوانان می‌دانند این است که اموری مانند ترجمه، پژوهش و نگارش درباره امور عادی را انجام می‌دهند که همه مردم می دانند.

اما همه این اقدامات در چارچوب طرح گسترده‌تری انجام می‌شود که هدف آن مبارزه با رویکردهای افکار عمومی در میان محافل جوانان لبنان است. انگلیسی‌ها به همان اندازه که در استعمارگری در دوره باستان تجربه دارند، با اصول استعمار در دوره جدید نیز آشنا هستند. در اینجا انگلیسی‌ها با گروه‌های جوانانی که عاشق غرب و سبک زندگی غربی هستند آشنا می‌شوند.

برخی از این جوانان مشتاق همکاری علنی با هرگونه سرمایه‌گذاری غربی هستند؛ اما استراتژی انگلیسی‌ها برای استعمارگری در دوره جدید به این شکل است که پس از افشا‌شدن برنامه‌هایشان جاسوسان خود را قربانی می‌کنند؛ بنابراین آنها (انگلیسی‌ها) ترجیح می‌دهند بدون ماجراجویی، اقدامات خود را بی‌سر و صدا و بدون هیاهو را انجام دهند.

بعد از آغاز اعتراضات مردمی لبنان در 17 اکتبر 2019 و در زمانی که ناامیدی به‌ویژه در میان جوانان این کشور فراگیر شده، انگلیس با تحریک بسیاری از این جوانان و فعالان در عرصه اعتراضات، پروژه‌های زیادی با محوریت فساد، افشای مسائل پنهان درباره طبقه سیاسی حاکم بر لبنان و خطراتی که موقعیت این کشور را تهدید می‌کند به آنها ارائه داد.

در واقع انگلیسی‌ها به توضیحات زیادی نیاز ندارند؛ اما در برخی موارد عصبانی می‌شوند و وقتی اصرار بر انجام کار خاصی دارند بلافاصله عنوان را تعیین می‌کنند. این مداخلات در امور لبنان در این مرحله به این شکل است: «باید مواضع جوانان وابسته به جریان آزاد ملی و حامیان حزب‌الله و شیعیان لبنان را تغییر دهیم».

علت آن است که انگلیسی‌ها برای دیکته‌کردن مطالبات خود و مواضع غربی به سایر گروه‌های لبنانی نیاز به تلاش زیادی ندارند؛ چراکه این گروه‌ها همانند مقامات دروزی و وابستگان به جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» نخست‌وزیر سابق و نخست‌وزیر مکلف کنونی به شکل خودکار همسو با مواضع غربی هستند.

انگلیسی‌ها به‌خوبی می‌دانند که از 18 ماه گذشته تاکنون چه اتفاقاتی در لبنان افتاده است. ردپای آنها همچنین در بسیاری از امور وجود دارد؛ اما درباره استراتژی مشخص و قاطعی برای مداخله در امور لبنان صحبت نمی‌کنند و به همین دلیل است که در هنگام صحبت از مداخلات غرب در امور داخلی لبنان معمولاً بحث روشنی از انگلیس در میان نیست.

چند هفته قبل چندین تن از وزرای برجسته انگلیس درباره مواضع خود نسبت به امور لبنان با شخصیت‌های این کشور در یک نشست خصوصی در لندن صحبت کردند. مواضع ضد و نقیض غرب درباره آنچه باید در لبنان انجام شود از میان صحبت‌های وزرای انگلیسی کاملاً واضح بود. انگلیسی‌ها در این زمینه تأکید کردند که در حال حاضر یک گزینه قوی در لبنان وجود دارد و کسانی هستند که معتقدند اصلاحات در لبنان در سایه طبقه سیاسی حاکم بر این کشور دشوار است؛ بنابراین با سرنگونی نظام لبنان فرصت بزرگی برای این کشور به وجود خواهد آمد.

به این ترتیب جذاب‌ترین آدرس‌ها برای جاسوسان جدید غربی در لبنان در مکانهایی است که مردمش خواهان انقلاب به نام آزادی، حاکمیت و استقلال هستند. تجربه‌ها در طول تاریخ ثابت کرده انگلیس سنگر اندیشه استعمارگری بوده و هست، خواه این کار را به‌شکل مستقیم و یا از طریق واسطه‌های جاسوسی انجام دهد. همچنین صحبت‌های انگلیس و سایر غربی‌ها درباره دموکراسی، آزادی و استقلال را می‌توان در اتاق کوچک و تاریکی که قرار است یکی از قهرمانان آزادی در آن ترور شود، یافت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر