۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۶۰۹۵۴
قدام تازه وزارت بازرگانی آمریکا علیه یک شرکت چینی فعال در حوزه فناوری، برای محدود کردن فعالیت های صادراتی آن باعث شده است تا فناوری به میدان نبرد بزرگی میان چین و آمریکا تبدیل شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، وزارت بازرگانی آمریکا شرکت «اس ام آی سی» چین را برای امنیت خود خطرناک توصیف کرده است و می خواهد یکی از بزرگترین شرکت های تراشه ساز چین را تحت فشار بگذارد و ظاهرا سنگ بزرگی را برای هدف قرار دادن آن برای پرتاب آماده کرده است.  

این میدان نبرد جدید آمریکا علیه چین پس از محاصره همه جانبه شرکت بزرگ مخابراتی هواوی و اقدامی برای فلج کردن صنایع پیشرفته چین است کل صنعت اطلاعات بر پایه صنعت نیمه هادی بنا شده است که آمریکا آن را کنترل می کند بنابراین این کشور ارتفاعات فرماندهی جنگ فناوری علیه چین را  تحت اختیار دارد و تردیدی نیست که آمریکا به هر شکل به دنبال بهره بردن از مزیت های این نبرد است.

این در شرایطی است که بنگاه های اقتصادی مدرن در عصر جدید جهانی شدن در حال رشد هستند همه آنها در زنجیره تامین جهانی به هم پیوند خورده اند آمریکا می تواند شرکت های اصلی در غرب را فرماندهی کند و بنابراین میزان قابل توجهی کنترل بر زنجیره های تامین و عرضه تجهیزات و فناوری  اعمال می کند این برنامه می تواند دست چین و شرکت های چینی را از منابع اصلی فناوری قطع کند و این یک تهدید اساسی برای پکن است.  

«ما اینگ وانگ» کارشناس مسایل فناوری در شهر شن جن در جنوب چین می گوید: به نظر می رسد که چین باید تمام زنجیره های تحقیق و تولید صنعت نیمه هادی را کنترل کرده و خود را از وابستگی به آمریکا خلاص کند با این حال این مقداری زمان می برد.

او می افزاید: حتی اگر برخی از نقاط ضعف را جبران کنیم از آنجا که ما عقب تر از آمریکا قرار داریم این نقطه ضعف ها به طور کامل برطرف نخواهد شد علاوه بر این، بیشتر کشورهای غربی متحد آمریکا هستند حتی اگر چین و  آمریکا رقابتی برابر داشته باشند باز هم بیشتر کشورها به دلیل وابستگی به ساختارهای تامین و عرضه آمریکا، پیرو واشنگتن هستند.  

چین البته دست بسته هم نیست زیرا بازار عظیم چین منافع زیادی برای آمریکا و غرب دارد و جدا شدن کامل دو بازار بعید به نظر می رسد چین می تواند با استفاده از اهرم بازار برای از بین بردن محاصره فناوری آمریکا، زمان بخرد. البته اهرم بازار به تنهایی نمی تواند تعیین کننده ساختار کل زنجیره تامین جهانی باشد.  

ما ادامه داد: روش برخورد آمریکا با شرکت هایی نظیر هواوی و یا اس ام آی سی (SMIC)، موید وجود یک نبرد طولانی مدت علیه سرکوب فناوری پیشرفته تحت هدایت آمریکا است و این کلید جوان سازی و نوسازی بزرگ ملت چین است.

او اظهار کرد: برای اینکه چین احترام ایالات متحده به قوانین در برخورد با روابط چین و ایالات متحده را بدست آورد، ما باید در زمینه های مهم به رهبر جهانی تبدیل شویم و محدودیت های متقابل با ایالات متحده ایجاد کنیم اهرم بازار مانند خریدن محصولات کشاورزی آمریکایی به تنهایی خیلی کافی نیست.

چین در سال های اخیر موفق به توسعه شرکت هایی نظیر تنسنت،  هواوی و «اس ام آی سی» شده است اما در واقع همه آنها پسوندهای مبتنی بر فناوری نیمه هادی آمریکا هستند بنیان کل صنعت هنوز در دست آمریکایی ها است حداقل فعلا چین باید از مرحله صفر یک جهش به پیش داشته باشد تا از رقابت این کشور سربلند بیرون بیاید.  

تحلیلگرانی نظیر «ما اینگ وانگ»  بر این باورند که چین باید برای «راهپیمایی طولانی و جدید» در عرصه فناوری آماده شود آینده ای بسیار دشوار را پیش رو دارد ولی وحشت زده نیست زیرا می داند آمریکا قادر به له کردن چین نیست جنگی که آمریکا به راه انداخته تا الان تاثیراتش محدود بوده است و واقعیات ثابت کرده است این فشار دایمی نخواهد بود.  

چین برای نوآوری به تشویق جامع و اساسی و بسیج تلاش سراسری نیازمند است و  تا زمانی که تحت هدایت سیاست های دولت و حزب حاکم گام بر می دارد،   شرکت های چینی هم انگیزه بالایی برای نوآوری خواهند داشت و این نهایتا نتیجه خواهد داد.  

چین تاکید می کند که باید برای مقابله با سیاست های مخرب ۀمریکا برای شکست توسعه فناوری چین، ثابت قدم بود توانایی های تحقیق و توسعه اقتصادی و فناوری چین را ارتقا داد و به مراحل تازه ای از نوآوری ورود کرد و خلاقیت ها را رقم زد و با خرد و اراده به پیش رفت.

 
 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر