۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۰۲۱۸
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار زیست‌شناسی مصنوعی تا سال 2026 با رشد سالانه 20.01 درصد به رقم 18.84 میلیارد دلار خواهد رسید.
به گزارش پایداری ملی، به تازگی گزارشی در حوزه بازار پلتفورم‌های زیست‌شناسی مصنوعی منتشر شده است. براساس اطلاعات این گزارش، بازار جهانی پلت‌فورم‌های زیست‌شناسی مصنوعی از سال 2020 تا 2026 رشد انفجاری را تجربه خواهد کرد.

 انتظار می‌رود که بازار پلتفورم‌های زیست‌شناسی مصنوعی از میزان 4.35 میلیارد دلار در سال 2020 به رقم 18.84 میلیارد دلار در سال 2026 برسد که این به معنای رشد 20.01 درصد سالانه است.

یکی از عوامل تاثیرگذار در این بازار، افزایش تقاضا برای ژن‌های سنتز شده و سلول‌های مصنوعی است. در این بازار رقبای قدرتمندی با هم رقابت می‌کنند. در حال حاضر شرکت‌های KGaA، intrexon، Agilent Technologies، Inc.، Amyris، GenScript، Ginkgo Bioworks، DNA Integrated DNA Technologies، Inc. Synthetic Genomics، Twist Bioscience. ، DSM ، DuPont. ، LOCUS BIOSCIENCES و INC از جمله بازیگران اصلی بازار هستند.

 زیست‌شناسی مصنوعی یک فناوری برای تسهیل مهندسی زیست‌شناسی است. در این فناوری معمولا از زیست‌فناوری، مهندسی مولکولی، بیوفیزیک، مهندسی برق و کامپیوتر، زیست‌شناسی تکاملی و مهندسی ژنتیک به صورت ترکیبی استفاده می‌شود.

 آنها معمولا با تعامل اجزائی نظیر مدارهای ژنتیکی، مسیرهای متابولیکی و آنزیم‌ها شکل می گیرند. هدف اصلی از زیست‌شناسی مصنوعی، تولید و سنتز محصولات طبیعی، طراحی پروتئین‌های کاربردی، ژنومیک سنتزی و اجزاء زیستی استاندارد شده است.

 این روزها تحقیق و توسعه و همچنین سرمایه‌گذاری روی پژوهش در حوزه زیست‌شناسی مصنوعی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است که این امر موجب رشد بازار این حوزه شده است. افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان درباره مصرف سوخت، عامل دیگر رشد این بازار است.

 البته عواملی نیز موجب محدود شدن رشد بازار شده است، افزایش نگرانی زیست‌محیطی و امنیتی در میان مردم از جمله عوامل محدود کننده این بازار است.

 پلتفورم‌های زیست‌شناسی مصنوعی را در مجموع می‌توان به دو بخش ابزار و فناوری تقسیم‌بندی کرد. از منظر محصول نیز زیست‌شناسی مصنوعی را می‌توان به محصولات اصلی و محصولاتی با قابلیت توانمندی‌سازی تقسیم‌بندی کرد.

این فناوری که مراحل اولیه خود را پشت سر می‌گذارد، تاکنون تغییرات بسیاری در فرآیندهای صنعتی از جمله علم پزشکی به وجود آورده و احتمالا مرحله بعدی، ورود به دنیای مصرف‌کنندگان است. این پیشرفت‌ها هر چند آهسته است، اما با کمک ابزارهای جدید و یادگیری ماشین، تولید بیولوژیکی قطعا می‌تواند فناوری‌های مهمی را از جمله ساخت خانه‌ها از طریق چوب یا مرجان مصنوعی و تولید ماموت‌ها از ژن‌های بازطراحی‌شده به ارمغان بیاورد.

منبع: مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر