۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۵۹۴۳۶
مشاور معاون بین‌الملل سازمان محیط‌زیست در همایش روز جهانی تعاون گفت: در حالی که دمای کره زمین از سی سال قبل تاکنون یک درجه اضافه شده، در کشور ما این رقم 1.2 درجه گرمتر شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، ناصر مقدسی مشاور معاون بین‌الملل سازمان محیط‌زیست امروز به مناسبت 15 تیر 99 روز جهانی تعاون در محل اتاق تعاون ایران اعلام کرد: کنوانسیون تغییرات اقلیمی از سال 1992 شکل گرفت که هدف آن تلاش جهانی برای تثبیت گازهای گلخانه‌ای و کاهش آن بوده است که در این کنوانسیون، سناریوهای مختلفی برای زمین تا سال 2100 میلادی مطرح شده است که حداکثر ظرفیت برای گرم شدن کره زمین تا آن زمان 2 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. 

وی گفت: از 1992 تاکنون دمای زمین یک درجه سانتیگراد گرمتر شده و در ایران این رقم بین 1.2 تا 1.3 درجه سانتیگراد است، در حالی که تا 80 سال آینده حداکثر 2 درجه باید گرم شود. 

وی ادامه داد: سازمان هاشناسی ایران هم به عنوان یک نقطه محلی برای کنوانسیون تغییرات آب و هوایی جهان انتخاب شده است و ایران در عرض میانی زمین قرار دارد که با افزایش دما، کاهش بارندگی مواجه شده است. 

به گفته وی، برای مقابله با گرم شدن آب و هوا باید مدیریت واحد انتخاب کرد. 

به گفته مشاور معاون بین‌الملل سازمان محیط‌زیست از سال 1992 کنوانسیون تغییرات آب و هوایی تاکنون 25 کنفرانس توسط اعضا به نام کاپ هر سال برگزار شده که امسال قرار بود این کنفرانس در اسکاتلند انگلیس برگزار شود که به خاطر کرونا برگزار نشد و به سال آینده موکول شد. 

مشاور معاون محیط زیست گفت: 90 درصد تولید گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای پیشرفته صنعتی صورت گرفته و 7 تا 8 درصد گازها توسط آمریکا و برزیل ایجاد شده است. 

مقدسی با بیان اینکه عضویت در کنوانسیون آب و هوای جهانی الزام‌آور است، گفت: کشور ما هم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای باید تلاش کند و همه کشورها در این کنوانسیون مسئولیت مشترک اما متفاوت دارند. 

به گفته وی، آمریکا از سال 1850 تاکنون مسئولیت تولید 25 درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را دارد. کشورهای اتحادیه اروپا که موظف شده‌اند تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کم کنند، از سی سال قبل تاکنون بین 18 تا 20 درصد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دادند. 

مشاور معاون بین‌الملل سازمان محیط زیست با بیان اینکه یک رابطه خطی بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی برقرار است، گفت: در عین حال در اتحادیه اروپا مصرف انرژی را کاهش دادند، اما رشد اقتصادی آنها 17 تا 18 درصد بالا رفت که این مربوط به اقتصاد سبز و حفظ محیط زیست است.

مقدسی گفت: ما هم باید کاری بکنیم که با کاهش مصرف انرژی، در عین حال به سمت رشد اقتصادی حرکت کنیم. متأسفانه ارتباط درستی بین اتاق تعاون و اتاق بازرگانی با بخش اقتصاد نمی‌بینم که به سمت اقتصاد کم‌کربن یا اقتصاد سبز حرکت کنند. 

وی گفت: یک صندوقی به عنوان صندوق سبز تغیرات آب و هوایی وجود دارد که از طریق آن می‌توانیم الگوسازی کنیم و علاوه بر رشد اقتصادی، به حفظ محیط زیست هم فکر کنیم.

مقدسی گفت: در الگوی اقتصاد سبز، استفاده از جوانان و صنایع سازگار با محیط زیست دنبال می‌شود. 

به گفته وی، علاقه به کار مشترک با اتاق تعاون وجود دارد و ما حاضریم تفاهم‌نامه‌های اجرایی با اتاق تفاهم در جهت رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست،  توسعه جنگل‌ها در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای و مدیریت پسماند امضا کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر