۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۵۹۴۱۲
رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی گفت: برخی از کشورها که عموماً طالب آسایش و آرامش کشور ما نیستند، به هر دلیلی می‌خواهند کارشکنی کنند و حتی از یک مجرم جنائی که تحت تعقیب سازمان اینترپل قرار دارد، حمایت می‌کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پویا؛ سردار هادی شیرزاد در یک برنامه تلویزیونی درباره اقدامات پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی اظهار کرد: این پلیس، یکی از 198 عضو سازمان اینترپل جهانی و مقر اصلی سازمان اینترپل در لیون فرانسه مستقر است.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی افزود: پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی جزو نخستین پلیسهایی بود که در دنیا، به سازمان اینترپل ملحق شد و نزدیک به 80 سال است که در آن عضویت داریم.

وی تصریح کرد: کار اصلی سازمان اینترپل، ایجاد هماهنگی و اطلاع‌رسانی بین پلیسها برای شناسایی مجرمان است یعنی اگر در کشوری جنایتی روی دهد و فراتر از مرزهای جغرافیایی یک کشور باشد، سازمان اینترپل کمک می‌کند تا سایر کشورها به کمک کشوری که جنایت در آن رخ داده، مجرمان متواری شده را شناسایی و دستگیر کرده و کار استرداد مجرم را انجام دهند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: سازمان اینترپل، سالانه دو اجلاس با حضور رؤسای آن برگزار می‌کند.

شیرزاد درباره صدور اعلان قرمز برای شناسایی و بازداشت متهمان ترور شهید سلیمانی گفت: سازمان اینترپل در شعاری اعلام می‌کند که "می‌خواهد جهان را برای مجرمان ناامن کند" و از طرف دیگر، دو مأموریت این سازمان (از 17 مأموریت تعریف شده)، مربوط به مقابله مستقیم با تروریستها از طریق تهیه بانکهای اطلاعاتی از تروریستها و در اختیار قرار دادن این بانک اطلاعات به پلیسهای بین‌الملل و دیگری همکاری در شناسایی و جلب آنها است.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی بیان کرد: با توجه به این دستورالعمل اجرائی و اقدام تروریستی در شهادت سپهبد سلیمانی، دادستان محترم تصمیم گرفتند تا از مسیر اینترپل، افراد دخیل در این اقدام تروریستی، شناسایی و جلب شوند؛ برای شناسایی و جلب این افراد از طریق اینترپل، باید اعلان قرمز صادر شود.

وی ادامه داد: زمانیکه بخواهیم یک متهم را تحت تعقیب بین‌المللی قرار دهیم، اطلاعاتی را به سازمان اینترپل انتقال می‌دهیم، آن سازمان بر اساس مستندات ارائه شده، برای متهمان اعلان قرمز صادر می‌کند و اکنون نیز در حال انجام اقدامات خود برای شناسایی و درخواست صدور اعلان قرمز برای متهمان این حادثه تروریستی هستیم.

این مقام انتظامی افزود: زمانیکه یک مجرم از کشور فرار کند، قاضی پرونده درخواست صدور اعلان قرمز برای وی می‌دهد، پس از صدور اعلان قرمز و در صورت بازداشت متهم، پلیسی که متهم را بازداشت کرده باید به کشور صادرکننده اعلان قرمز، این موضوع (دستگیری) را اعلام کند.

شیرزاد خاطرنشان کرد: پس از آن، دو سؤال از کشور صادرکننده اعلان قرمز پرسیده می‌شود؛ یک اینکه آیا متهم همچنان تخت تعقیب آن کشور است و دیگر اینکه از کشور صادرکننده اعلان قرمز می‌خواهد مدارکی برایش ارسال کند، زیرا باید قاضی کشور حکم بازداشت را بدهد.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی تصریح کرد: در برخی از پرونده‌ها شاهد کارشکنی توسط کشوری که متهم در آن قرار دارد، هستیم، به طور مثال کشور مذکور از فرد خاصی حمایت می‌کنند و برخی از کشورها که عموماً طالب آسایش و آرامش کشور ما نیستند، به هر دلیلی می‌خواهند کارشکنی کنند و حتی از یک مجرم جنائی که تحت تعقیب سازمان اینترپل قرار دارد، حمایت می‌کنند البته با توجه به تلاشهای پلیس بین‌الملل و سازمان اینترپل، بیشتر موارد نتیجه‌بخش بوده و منجر به استرداد مجرم شده است.

وی درباره روابط  پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی با پلیس بین‌الملل سایر کشورها گفت: با برخی از کشورها رابطه دیپلماتیک نداریم و برخی را نیز اساساً به رسمیت نمی‌شناسیم اما با دیگر کشورها رابطه خوبی داریم.

این مقام انتظامی، یکی از مأموریتهای سازمان اینترپل را مقابله با سرقت و قاچاق آثار باستانی برشمرد و بیان کرد: بانکی در مجموعه سازمان اینترپل وجود دارد و کشورها، آثار باستانی به سرقت رفته خود را در این بانک ثبت می‌کنند، به فرض مثال اگر حراج آثار باستانی در یک کشور در پیش باشد، پلیس بین‌الملل موظف است بانک را بررسی کند،‌ در صورت وجود اقلام در این سایت، نه تنها اجازه ارائه و فروش لوازم وجود نخواهد داشت بلکه آثار ضبط و به پلیس اینترپل اعلام می‌شود که شناسایی صورت گرفته و در نهایت از طریق وزارت میراث، پیگیری برای استرداد انجام می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر