۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۶۰۰۵
مقام‌های ارشد دولت آمریکا تنظیم پیش‌نویس تحریم‌های اقتصادی احتمالی علیه عراق را در پی تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تحریم‌ها در صورت مجبور شدن این کشور به خروج نیروهایش از عراق آغاز کرده‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، به گفته سه مقام آمریکایی مذاکرات درباره احتمال تحریم‌ها در مراحل اولیه است. این مقام‌ها تاکید کردند که هیچ تصمیم نهایی درباره مجازات‌های اقتصادی گرفته نشده است.

یکی از آنها گفت، این برنامه دست‌کم برای مدتی معطل می‌ماند تا مقام‌های آمریکایی ببینند آیا بغداد به درخواست‌هایش برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق جامه عمل می‌پوشاند یا خیر.

این مقام‌ها همچنین افزودند، وزارت خزانه داری آمریکا و کاخ سفید در صورتی به هماهنگی برای اعمال تحریم‌ها علیه عراق دست می‌زنند که این کشور برنامه‌هایش را در اخراج نیروهای آمریکایی عملی کند.

این گفت‌وگوها در حالی منتشر شده که دولت ترامپ با چالش‌های دستور حمله به کاروان حشد شعبی که حامل سردار قاسم سلیمانی بود، روبه‌روست. روز یکشنبه، پارلمان عراق به نفع قطعنامه غیرالزام آوری رای داد که بر اساس آن از دولت این کشور خواسته شده تا اقداماتی را در راستای پایان دادن به حضور سربازان آمریکایی در این کشور انجام دهد؛ هزاران نیروی آمریکایی در عراق و در بخشی از عملیات علیه داعش حضور دارند.

ترامپ شدیدا این قطعنامه پارلمان عراق را محکوم کرد و روز یکشنبه به خبرنگاران گفت، اگر خروج نیروهای آمریکایی به صورت دوستانه صورت نگیرد، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه عراق وضع می‌کند که تا به حال به خود ندیده‌اند.

وی ادامه داد: اگر هر نوع رفتار خصمانه صورت گیرد و اگر آنها به روشی که ما فکر می‌کنیم نامناسب باشد، این کار را انجام دهند، ما نیز تحریم‌هایی بسیار بزرگ علیه عراق وضع می‌کنیم.

هنوز مشخص نیست که دولت‌های آمریکا و عراق چطور به قطعنامه پارلمانی عراق درباره حضور نیروهای آمریکایی رسیدگی می‌کنند.

این در حالی است که اسپوتنیک روسیه مدعی شده، واشنگتن پیش‌نویس تحریم‌های آمریکا علیه عراق را به برهم صالح، رئیس جمهوری عراق داده است. 

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه پس از انتشار نامه‌ای به صورت آنلاین درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق، آن را رد کرد و ژنرال مایک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: این نامه یک پیش نویس بود و امضا نشده بود. اصلا نباید منتشر می‌شد. با واژه‌های اشتباه، دلالت بر عقب نشینی دارد. این چیزی نیست که اتفاق می‌افتد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر