۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۵۵۴۷۵
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی به شدت مخالف است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایسنا،وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به شدت با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایت‌های جنگی اسرائیل و هر اقدام دیگری که به صورت ناعادلانه اسرائیل را هدف قرار دهد، مخالفیم.

وی با وقاحت افزود: فکر نمی‌کنم فلسطینی‌ها شایستگی داشتن کشوری دارای حاکمیت را داشته باشند. آن‌ها شایستگی دستیابی به عضویت کامل یا مشارکت به عنوان یک کشور در نهادها و نشست‌های بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی را ندارند.

تصمیم فاتو بنسودا برای تحقیقات درباره جنایت‌های جنگی اسرائیل در اراضی فلسطینی واکنش‌های زیادی در میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها داشته است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: این یک تصمیم مهم است و اکنون فلسطینی‌ها می‌توانند از اسرائیل در مقابل دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کنند.

وی افزود: بعد از چهار سال تلاش و پیگیری مداوم و ارائه تمامی اسناد و مدارک لازم امروز دیوان کیفری بین‌المللی این تصمیم را گرفت به این دلیل که این دادگاه قوانین و پرونده‌ها را پیگیری و بررسی می‌کند.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) نیز گفت: تصمیم فاتو بنسودا (دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی) گامی مثبت و جسورانه است که فلسطینی‌ها می‌توانند براساس آن جنایتکاران را مورد هدف قرار بدهند.

وی گفت: این پیامی است مبنی بر اینکه تحقق عدالت ممکن است.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین نیز گفت: بنسودا با این تصمیم جانب عدالت و حقیقت را گرفت. ما با تمام تلاش خود برای محاکمه اسرائیل تلاش خواهیم گرفت.

وی افزود: این اقدام بر اعتماد فلسطینی‌ها نسبت به شفاف بودن این نهاد حقوقی بین المللی می‌افزاید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این تصمیم گفت: این روز سیاه حقیقت و عدالت است و این تصمیم باطل است.

نتانیاهو دیوان کیفری بین‌المللی را ابزار سیاسی علیه اسرائیل دانست و بنسودا را به نادیده گرفتن اسناد و مدارکی که این رژیم ارائه می‌کند، متهم کرد.

وی گفت: این دادگاه این اختیار را ندارد که به این پرونده بپردازد. ما هرگز این اقدام را قبول نمی‌کنیم.

یائیر لاپید، رئیس مشترک ائتلاف آبی-سفید که بزرگترین رقیب سیاسی نتانیاهو است، تأکید کرد که نتانیاهو در مقابل تبلیغات دروغین تسلیم شده است.

عضو ائتلاف آبی - سفید در کنست نیز نتانیاهو را مسؤول شرایط کنونی دانست.

وی گفت که نتانیاهو نتوانست مانع پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی شود.

آویخای مندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: دیوان کیفری بین‌المللی اختیار بررسی این پرونده را ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر