۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۴۲۰۵
مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌وری منابع آب زیرزمینی با اشاره به اینکه متأسفانه سالانه 6 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آبی کشور برداشت می‌شود، گفت: وضعیت بهره‌برداری منابع آب بیش از پتانسیل است و باید اذعان کرد 85 درصد ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد.
سیدمحمدعلی مصطفوی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب اینطور عنوان کرد که 85 درصد ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد پس چنین اقلیمی باید از آب قابل برنامه‌ریزی استفاده کند، گفت: متأسفانه سالانه حدود 6 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک کشور برداشت می‌شود و باید گفت که بیش از 130 میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی کشور از بین رفته است.

وی با تأکید براینکه آب قابل برنامه‌ریزی یعنی آبی که می‌توان از منابع آب زیرزمینی برداشت کرد، گفت: متأسفانه میزان آب قابل برنامه‌ریزی در هیچ نقطه ایران رعایت نمی‌شود و تعادل بین منابع آب و میزان مصارفل در ایران وجود ندارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌وری منابع آب زیرزمینی  خاطرنشان کرد: ایران به 609 محدوده مطالعاتی تقسیم شده که از این میزان 408 محدوده ممنوعه دارد یعنی وضعیت بهره‌برداری منابع آب بیش از پتانسیل است. پس آماری که می‌گوید 130 میلیارد متر مکعب منابع آب زیرزمینی آب کشور از بین رفته است باید به این موضوع نیز تأکید کند که سالانه 6 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور برداشته می‌شود باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد تا این از این وضعیت فاصله بگیریم.

به گفته وی، از 130 میلیارد متر مکعب یاد شده در 15 سال گذشته 60 درصد و در 25 سال گذشته 90 درصد برداشت شده است.

* کسی که مالک زمین است مالک آب نیست

مصطفوی در خصوص تحولات قانونی در بخش آب گفت: تا سال 1347 کسی که مالک زمین بود می‌توانست مالک آب باشد اما این قانون در سال 47 با وضع قانون ملی شدن آب از بین رفت و مالکیت خصوصی از آب گرفته شده و برداشته شد و اینکه در سال 1361 قانون توزیع عادلانه آب ابلاغ شد و در سال 83 قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت در سال 84 قانون الحاق یک ماده بر قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و در سال 1389 قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌وری منابع آب زیرزمینی ادامه داد: در سال 1379 اعلام شد برای اینکه منابع آب پایداری داشته باشیم باید یک شورا تشکیل شود و این شورا 9 عضو داشت که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شد. حال باید گفت از سال 81 تا 92 شورای عالی آب فقط هفت جلسه تشکیل داده است.

وی افزود: وزارت جهاد مکلف به تعیین و ابلاغ الگوی کشت بهینه و اعلام روش‌های بهبود شیوه‌های آبیاری شد و وزارت کشور مکلف به تعیین و ابلاغ الگوی فضای سبز بر مبنای اقلیم مناطق و آب قابل برنامه‌ریزی و تشکیل جلسات منظم ماهانه شورای حفاظت منابع در حمایت از اجرای طرح و رفع موانع شد.

مصطفوی گفت: دولت مکلف به وضع جرائم برای اضافه برداشت، همکاری تمام وزارتخانه در اجرای طرح، تدوین سازوکار مناسب برای اجرای پروژه‌های طرح احیا توسط دولت و حریم‌انگاری اقدامات مغایر و برخورد قاطع شد
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر