۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۴۱۹
افخم در نشست خبري:
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: برداشتن تحريم‌هاي اتحاديه اروپا مراحل قضايي و قانوني دارد که در حال طي شدن است و فعلا اظهار نظر خاصي در اين مورد نداريم.
"مرضيه افخم" سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در نشست خبري امروز (سه شنبه، 26 شهريور) با اشاره به برداشتن تحريم‌ها اظهار داشت: برداشتن تحريم‌هاي اتحاديه اروپا مراحل قضايي و قانوني دارد که در حال طي شدن است و فعلا اظهار نظر خاصي در اين مورد نداريم.

وي در ارتباط با تيم هسته‌اي گفت: همزمان با تنظيم کارشناسان و طي مراحل داخلي و بررسي‌هاي لازمي که در وزارت خارجه صورت مي‌گيرد اعضاي تيم مذاکره‌کننده به صورت دقيق اعلام خواهد شد اما اطلاع‌رساني زودرسي در اين زمينه نداريم.

سخنگوي وزارت امور خارجه  درباره نامه رد و بدل شده بين اوباما و رئيس‌جمهور کشورمان تصريح کرد: همانطور که در خبرها مشاهده شد، اين نامه مربوط به تبريک انتخاب دکتر روحاني بوده است و وي ضمن تشکر نکاتي را در حوزه‌هاي مختلف بيان کرد.

افخم ادامه داد: سازوکار تبادل پيام بين دو کشور از کانال‌هاي ديپلماتيک جاري بيان مي‌شود.

وي در ارتباط با ديدار احتمالي برخي از مقامات کشورمان با مقامات آمريکايي اظهار داشت: هيچگونه برنامه ملاقات با مقامات آمريکايي در برنامه سفر دکتر روحاني نيست البته چنانچه روند کار به سمتي پيش برود که ملاقاتي تنظيم شود در چارچوب 1+5 خواهد بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: مجمع عمومي يکي از مهمترين رويدادهاي بين‌المللي است که با توجه به سطح شرکت کشورها و حضور جمع زيادي از سران وزارت امور خارجه طبعا رويدادي منحصر به فرد است که به صورت سالانه انجام مي‌شود.

افخم افزود: مراحل مربوط به سخنراني‌ها و ملاقات‌هاي دکتر روحاني تنظيم خواهد شد و اطلا‌ع‌رساني در رابطه با اين مهم در آن زمان متعاقبا اعلام خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر گزارش بازرسان سازمان ملل در مورد استفاده از سلاح شميايي گفت: ما بارها تاكيد كرديم كه جمهوري اسلامي ايران خود يكي از قربانيان سلاح شيميايي بوده و براين مبنا همواره مخالفت خود را با توليد، انباشت و استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي و هم چنين شيميايي صراحتا اعلام كرده است.  
 
وي در مورد اين گزارش تصريح كرد: در اين گزارش كاربرد سلاح شيميايي تاييد شده اما در مورد مقصران و استفاده كننده از آن حرفي زده نشده و نبايد تفسيرها به سمت جوسازي و فضاسازي برود.
 
سخنگوي وزير امور خارجه افزود: قطعا پيوستن سوريه به كنوانسيون منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي يك قدم مثبت ارزيابي مي‌شود اما نگراني ما از نپيوستن برخي كشورهاي منطقه همچون رژيم صهيونيستي به اين كنوانسيون همچنان پابرجاست چرا كه ما خواستار عاري شدن تمام منطقه از سلاح‌هاي شيميايي هستيم.  
 
افخم در ادامه بيان كرد: نگراني جدي‌تر، در اختيار داشتن اين سلاح‌ها از سوي گروهك‌هاي تكفيري و تروريستي است چرا كه اگر بازيگران غيردولتي اين سلاح‌ها را در اختيار داشته باشند، به مراتب تبعات وخيم‌تري در انتظار منطقه خواهد بود.  
 
وي اظهار داشت: اميدواريم سازوكار جامعه بين‌المللي در قبال سوريه براساس فعاليت و مقررات سازمان‌هاي بين المللي از جمله سازمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي باشد.  
 
افخم با اشاره به سوالي مبني بر مقاله اخير حسين موسويان ديپلمات سابق ايراني گفت: من همين خبر را ديده‌ام اما فعلا امكان تاييد آن را ندارم.  
 
سخنگوي امور خارجه با اشاره به استقبال جامعه بين‌المللي از طرح روسيه افزود: قطعا جامعه جهاني به ابتكار روسيه و تفاهمات ژنو به عنوان يك قدم مهم براي دوري از جنگ اقدام كند.  
 
وي افزود: اميدواريم هرگونه تندروي كه منطقه و جامعه جهاني را به سمت گام‌هاي بي‌بازگشت هدايت مي‌كنند، جاي خود را به رويكردهاي اعتدالي بدهند.
 
افخم در ادامه گفت: افكار عمومي دنيا از اين ابتكار به عنوان طرحي ضد جنگ ياد كرده‌اند و انتظار ما از همه دولت‌ها اين است كه مسئولانه به سمت جلوگيري از هر گونه جنگ قدم برداشته و از سازوكارها و ظرفيت‌هاي جهاني و بين‌المللي براي حل اين معضل استفاده كنند.
 
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به سوالي در مورد آغاز به كار تيم جديد مذاكره كننده هسته‌اي گفت: اين كه در مذاكرات هسته‌اي چه تيمي فعال خواهد بود، بحث فرعي به شمار مي‌آيد و قطعا موضوع مهم خود مذاكرات است كه در آن بايد براحقاق حقوق مسلم ملت ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي كه شامل غني سازي در خاك ايران است پافشاري شود.  
 
وي افزود: گروه مذاكره كننده جديد كه كار خود را شروع خواهد كرد و هم اكنون نيز مقدمات فعاليتش آغاز شده است اين مهم را در اولويت دستور كار خود دارد و قطعا ساز و كار اصلي براي تيم مذاكره كننده احقاق حقوق مسلم ملت خواهد بود كه برمبناي احترام متقابل و هم چنين رفع نگراني‌هاي متقابل است و البته اين مذاكرات بايد در جدول زمان بندي مشخص و هدفمند رخ دهد و ما با مذاكرات بي‌نهايت و بدون محدوديت موافق نيستيم.  
 
افخم در مورد اظهارات منتسب به هاشمي رفسنجاني گفت: آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس تشخيص مصلحت نظام اين خبر را صريحا تكذيب كرده و مواضع خود را در مورد سوريه اعلام كرده‌اند و وزارت امور خارجه نيز موضع گيري خود را در اين مورد اعلام كرد.
 
وي افزود: قطعا پيگيري اقدامات حقوقي و قضايي در اين مورد مربوط به دفتر وي مي‌باشد.
 
سخنگوي وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبني بر مذاكرات تهران و لندن تصريح كرد: تنها ملاقات و مذاكرات در سطح وزراي امور خارجه در دستور كار خواهد بود و ساير خبرهاي رسانه‌اي بي‌اساس است.  
 
وي افزود: دولت انگليس در پي شروع به كار دولت يازدهم نامه‌اي را از طريق "ديويد كامرون" براي آقاي دكتر روحاني فرستاده و در آن علاقه‌مندي خود را براي ارتقا روابط دو كشور اعلام كرده است.
 
وي با اشاره به اين كه به اين نامه پاسخ داده شده ادامه داد: ما در حال بررسي اين موضوع برمبناي مقررات و قوانين داخلي خود هستيم و قطعا پس از اين بررسي‌ها نظرات خود را اعلام خواهيم كرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر