۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۴۱
قطع شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از سوی یوتل‌ست، نشان داد که آزادی بیان تنها یک شعار پوشالی غربی از سوی دولتمردان غربی است.
به گزارش پايداري ملی در حالی که هم‌اکنون شرکت یوتل‌ست فقط از طریق ماهواره هاتبرد در حال ارسال امواج بیش از هزار شبکه تلویزیونی در فضای جمهوری اسلامی ایران است که بسیاری از آنها دارای محتوای ضداخلاقی، مستهجن، ضدانسانی، ضد فرهنگ ایران، ضد ارزش‌های دینی و دارای رویکردهای دشمنانه و ستیزه‌گر با جمهوری اسلامی ایران هستند، پخش همه شبکه‌های ایرانی در هاتبرد، از جمله العالم، پرس‌تی‌وی، الکوثر، شبکه خبر، سحر 1 و 2، و جام جم 1 و 2، که همواره در جبهه رسانه‌ای متحد شکستن انحصار خبری شبکه‌های غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای غرب تلاش کرده‌اند، متوقف شده است تا نظرات آزاداندیشانه این رسانه‌های متفاوت به مخاطبان و افکار عمومی در جهان رسانده نشوند؛ این در حالی است که این شرکت همواره مدعی احترام به آزادی بیان است.
 

ماجرا اما از این قرار بود که شرکت یوتل‌ست، شرکت سرویس دهنده پخش ماهواره‌ای هاتبرد را تحت فشار قرار داد تا فرکانس ماهواره 12437 را قطع و از ارایه سرویس به شبکه‌های این پکیج ماهواره‌ای از جمله شبکه‌های برون‌مرزی ایران خودداری کند.

ونسا اوکانر، مدیر یوتل‌ست نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «قطع شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ایران در راستای اجرای طرح تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور است.»

به گزارش روابط عمومی شبکه سحر، در این گزارش آمده بود اوکانر همچنین گفته: «شرکت یوتل‌ست که مقررات اداره پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فرانسه را اجرا می‌کند تصمیم گرفته است تا قراردادهای خود را با شبکه‌های سحر به طور کامل قطع کند و به این ترتیب پخش برنامه‌های آنها به طور دائم لغو شده است» تا به این ترتیب عمق ترس غربی‌ها از تأثیرگذاری این شبکه‌ها مشخص شود و ثابت شود ادعاهای غرب در زمینه احترام به آزادی بیان دروغی بیش نیست.

بعد از این اقدام بود که واکنش رسمی مقامات ایرانی آغاز شد و سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت: اقدام غربی‌ها در جلوگیری از پخش شبکه‌های ایرانی از ماهواره هاتبرد را از راه قانونی پیگیری خواهیم کرد.

رامین مهمانپرست این اقدام را بر خلاف ادعای غرب مبنی بر آزادی جریان اطلاعات و آزادی بیان دانست و افزود: متأسفانه ترس از اینکه حقایق و واقعیت‌ها به اطلاع مردم دنیا برسد، باعث می‌شود که آنها چنین اقداماتی انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این قضیه به لحاظ حقوقی از مراجع مختلف پیگیری خواهد شد، گفت: این نمونه دیگری از نقض آزادی بیان و نقض مقررات و کنوانسیونهای بین‌المللی است که کشورهای غربی آن را دنبال می‌کنند.

حالا اما در آخرین اقدامات، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی قطع برنامه‌ شبکه‌های ایرانی از ماهواره هاتبرد در این کمیسیون خبر داده است.

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به قطع برنامه‌های شبکه‌های ایران از ماهواره هاتبرد گفته: کمیته امور بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس موضوعاتی مانند اقدامات کشورها و نهادهای دیگر که موجب ضرر و خسارت به جمهوری اسلامی ایران می‌شود را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه قطع برنامه‌های شبکه‌های ایرانی از ماهواره هاتبرد یکی از موضوعاتی که در کمیسیون هم مطرح شده، ادامه داد: این موضوع ضمن اینکه از نظر خسارات مالی قابل پیگیری است باعث ایجاد خسارت معنوی هم می‌شود.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: قطع برنامه‌های شبکه‌های ایران از ماهواره هاتبرد از جمله موضوعاتی است که در کمیته امور بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی در عین حال باید توجه داشت که متولیان اصلی در این رابطه وزارت امور خارجه و سازمان صدا و سیما هستند که باید به صورت جدی‌تر به این مسئله رسیدگی کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، پیگیری درباره قطع شبکه‌های ماهواره‌ای کشور از سوی یوتل‌ست همچنان ادامه دارد هر چند که با این اقدام ، افکار عمومی به ویژه در دنیای غرب به خوبی متوجه شد که آزادی بیان تنها یک شعار پوشالی غربی از سوی دولتمردان غربی است و در جایی که ضرر و زیانی در پیش باشد و ترس از افشا شدن حقایق، آزادی بیان به راحتی قربانی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر