۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۵۳۸۶
مديرعامل سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران عنوان کرد؛
بیات تشکیل تیم‌های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در کلیه شرکت‌ها برای اولین بار را از جمله طرحهاي اجرايي در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) عنوان کرد.
عبدالحسين بيات مديرعامل سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران،در خصوص وضعیت تولید، فروش داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی در 4 سال اخير گفت: در اين سال ها کل توليد محصولات پتروشيمي حدود 1.41 ميليون تن بود که درمقايسه با سال 88 با رشد 37 درصد مواجه بوده است.

وي ظرفيت نصب شده را 1.57 ميليون تن و مقدار صادرات 8.151ميليون تن اعلام کرد و گفت: اين آمار هر کدام نسبت به سال 88 با رشد 37 و 28 درصد روبه رو شده است.

بيات ارزش صادرات را 1.12 ميليارد دلار و مقدار فروش داخلي را 3.13 ميليون تن و ارزش فروش داخلي را 8.174 هزار ميليارد ريال عنوان کرد.

وي خاطرنشان کرد: بازارهاي صادراتي محصولات پتروشيمي و عرصه جهاني شامل 60 کشور است.

مديرعامل سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي تاکيد کرد: اقداماتي را در جهت افزايش توليد، پژوهش و فناوري و ساخت داخل مرتبط با خودکفايي و مقابله با تحريه ها صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه 37 طرح در صنعت پتروشيمي راه اندازي شده است گفت: در راستاي راه اندازي طرحها 16 ميليون تن ظرفيت توسعه ايجاد شده که با اجراي آنها براي 12هزار نفر اشتغالزايي مستقيم فراهم شده است.

بيات با اشاره به اينکه بيش از 16 طرح در بخشهاي مختلف اجرا شده است افزود: ميزان سرمايه گذاري براي اجراي اين طرح ها در طي چهار سال اخير چيزي بالغ بر 19 هزار ميليارد ريال بوده که بطور متوسط 4.25 هزار ميليارد ريال است.

مديرعامل سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي، پتروشيمي اروند، فاز دوم پتروشيمي پرديس، کرمانشاه، طرح شيمي تکس آرياف فاز اول طرح عظيم پتروشيمي کاويان، خط لوله اتيلن غرب، طرح پليمر کرمانشاه، طرح توليد بوتن وان پتروشيمي جم، طرح NF سوم پتروشيمي امام خميني و واحد سولفورزدايي پتروشيمي نوري و طرحهاي ديگر را از جمله روژه هاي اجرايي عنوان کرد.

وي در خصوص بازار و بورس محصولات پتروشیمی تصريح کرد: تا قبل از زمان شروع اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این عرصه ورود پیدا نکرده بود و اقدام خاصی پیگیری نمی‌شد لیکن با شروع اجرای قانون مذکور و همزمانی با تحریم‌های ظالمانه و همچنین تصویب و اجرای قانون جدید نفت، NPC به شدت تا بالاترین سطح درگیر این موضوع شده و دائماً در حال پیگیری و کنترل بازار محصولات پتروشیمی است.

بيات، احداث و بهره‌برداری 36 واحد تصفیه‌خانه، احداث و بهره‌برداری از 41 واحد تصفیه فاضلاب ، احداث و بهره‌برداری 69 سیستم سیستم‌های کنترل آلودگی هوا، مجهز کردن مجتمع‌های تولیدی به سیستم‌های مدرن پایش و کنترل پارامترهای کیفی محیط‌زیست در همه مجتمع‌ها، برگزاری یک میلیون نفر ساعت دوره‌های آموزش ایمنی، برگزاری 200 مانوردر شرایط اضطراری ، تشکیل تیم‌های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در کلیه شرکت‌ها برای اولین بار را از جمله طرحهاي اجرايي در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) عنوان کرد.

وي به برنامه اتي اشاره کرد و گفت: برنامه پنجساله پنجم توسعه بدين صورت است.

ردیف

شرح اقدام

میزان

1

تعداد طرحهای در دست اجرا

69 طرح

2

میزان سرمایهگذاری مورد نیاز

3/32 میلیارد دلارارزی -165 هزار میلیارد

3

ظرفیت کلی که ایجاد خواهد شد

4/61 میلیون تن

4

درآمدزایی که ایجاد خواهد شد

32 میلیارد دلار در سال

5

اشتغالزایی که بوجود خواهد آمد

11000 نفر (به طور مستقیم)

آخرین وضعیت تأمین مالی طرحهای برنامه پنجساله پنجم توسعه:

ردیف

شرح اقدام

تعداد طرح

مبلغ

1

الف - طرحهای دارای قرارداد تجاری با طرف های چینی

20طرح

188ر 13 میلیون دلار

2

ب - طرحهای معرفی شده به صندوق توسعه ملی

21 طرح

818ر 7میلیون دلار

3

ج - طرحهای دارای فاینانس از سایر منابع

9 طرح

728ر 2 میلیون دلار

4

د - طرحهای در حال پذیرش توسط صندوق توسعه ملی

20 طرح

831ر 9 میلیون دلار

جمع کل

69 طرح

622ر 31 میلیون دلار

تدوین برنامه پنجساله ششم پیشرفت (توسعه) :

ردیف

شرح اقدام

میزان

1

تعداد زنجیرههای تولید محصولات

9 زنجیره

2

تعداد محصولات پایه و میانی تولیدی

62 محصول

3

ظرفیتی که ایجاد خواهد شد

66 میلیون تن

4

سرمایهگذاری مورد نیاز

43 میلیارد دلار

ایجاد دو طرحهای یکپارچه پتروپالایشگاهی، ایجاد مناطق جدید قطبهای توسعه پتروشیمی در فاز آخر منطقه ماهشهر - فاز سوم عسلویه، لاوان ، سرخس، چابهار و قشم و اجرای پروژه آمایش سرزمین و ساماندهی عملیات احداث و بهرهبرداری طرحهای آتی پتروشیمی و کسب حداکثر ارزش افزوده از تولیدات صنعت پتروشیمی از ديگر پروژه هاي در دست اقدام برشمرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر