۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۸
کد خبر: ۵۳۵۲
کارشناسان ارشد سياسي در گفتگوي ويژه خبري بررسي کردند؛
ريشه‌ها و پيامدهاي حادثه 11 سپتامبر شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور كريس بمبري، تحليل‌گر ارشد سياسي و فواد ايزدي، كارشناس ارشد مسائل آمريكا مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

ريشه‌ها و پيامدهاي حادثه 11 سپتامبر شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور كريس بمري، تحليل‌گر ارشد سياسي و فواد ايزدي، كارشناس ارشد مسائل آمريكا مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

كريس بمبري در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه چرا علي‌رغم گذشت 12 سال از حادثه 11 سپتامبر، همچنان مردم آمريكا ترديدهاي جدي نسبت به اين حادثه دارند، گفت: شك و ترديدهاي زيادي در خصوص حادثه 11 سپتامبر وجود دارد به گونه‌اي كه بايد نگاه دولتمردان آمريكا را نسبت به حوادث 11 سپتامبر مورد توجه قرار داد.

وي با اشاره صحبت‌هاي وزير دفاع وقت آمريكا در زمان وقوع اين حادثه، اظهار داشت: وزير دفاع وقت آمريكا در آن دوران به گونه‌اي صحبت مي‌كرد كه انگار آمادگي حمله به افغانستان را دارد.

اين تحليل‌گر ارشد مسائل سياسي با بيان اينكه دولت بوش بسيار عجولانه در صدد تقابل با القاعده بود، گفت: افغانستان و عراق در خاورميانه دستخوش حملات ارتش آمريكا قرار گرفتند.

بمبري با اشاره به اينكه براي عده زيادي از مردم آمريكا سوالات بسياري در خصوص اين حادثه پاسخ داده نشده است، خاطر نشان كرد: به صورت ويژه اين سوالات در خصوص حمله به افغانستان است زيرا اگر بن لادن مقصر بود ديگر وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه توجيح بوش براي حمله به افغانستان محو كردن القاعده و بن لادن بود، ادامه داد: حمله به عراق دروغ بزرگ ديگر آمريكا در خصوص وجود سلاح‌هاي شيميايي در اين كشور بود.

** براي گروه‌هاي ضد جنگ حمله به عراق توجيحي نداشت

اين تحليل‌گر ارشد مسائل سياسي با بيان اينكه حمله به عراق براي بسياري از گروه‌هاي ضد جنگ توجيحي نداشت، افزود: مردم آمريكا دولتمردان خود را مقصر اصلي جنگ در افغانستان و عراق مي‌دانند.

بمبري با اشاره به سوءاستفاده آمريكا و انگليس در خصوص بحث مبارزه با تروريسم، گفت: واقعيت اين است كه حادثه 11 سپتامبر بسيار مشكوك بود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چگونه ممكن است اكنون آمريكا با طالبان بر سر يك ميز مذاكره مي‌نشينند، اظهار داشت: ايالات متحده آمريكا با بهانه قرار دادن حوادث 11 سپتامبر تلاش كرد موضوعي به نام جنگ پيشگيرانه را بدون هيچ‌گونه دليل و منطقي در روابط بين‌الملل ايجاد كنند به گونه‌اي كه در اين چارچوب دروغ‌هاي بزرگي همچون بحث سلاح كشتار جمعي را در عراق مطرح كرد اما اينك شاهد هستيم كه پس از گذشت 12 سال هيچ سلاحي در اين كشور پيدا نشده است.

وي با بيان اينكه آمريكا در تلاش است افكار عمومي را اغنا كند، خاطر نشان ساخت: رژيم صدام حسين رژيمي ديكتاتور بود، به گونه‌اي كه در جنگ تحميلي عليه ايران، آمريكا و متحدانش از صدام حسين حمايت كرده‌اند.

بمبري با اشاره به اينكه توني‌بلر با ژست انسان‌ دوستانه از سياست‌هاي آمريكا حمايت مي‌كرد، افزود: دولت انگليس در طول جنگ 8 ساله عليه ايران از سوي صدام حسين كمك‌هاي بسيار زيادي را به عراق كردند.

اين تحليل‌گر ارشد مسائل سياسي با بيان اينكه آمريكا و انگليس در صدد بدست آوردن نفت و منابع معدني عراق بودند، اظهار داشت: درست است كه افغانستان كشوري نفتي نيست اما مي‌تواند گذرگاه انرژي براي آمريكا باشد.

بمبري با اشاره به تلاش وزير جنگ وقت آمريكا و دولتمردان انگليس براي پياده‌سازي نيروهاي نظامي خود در افغانستان، گفت: آن‌ها در تلاش‌اند تا به عنوان يك قدرت نظامي از افغانستان، بتوانند حوادث شرق آسيا را در دست بگيرند.

وي با اشاره به اينكه اوباما با توجه به اتفاقات كشورهاي عربي، تاكتيك خود را آرام آرام عوض كرد، افزود: آمريكا امتيازاتي را به عربستان سعودي داد تا آن‌ها براي مقامات اين كشورها پرونده‌سازي كنند.

اين تحليل‌گر ارشد مسائل سياسي با اشاره به شروع جنگ ديگري با تاكتيك جديد، گفت: آمريكا به بهانه القاعده به افغانستان حمله كرد اما شاهد هستيم كه همچنان القاعده در كشورهايي همچون سوريه فعال است پس اين سوال مطرح مي‌شود كه آمريكا چرا با القاعده مبارزه نمي‌كند.

بمبري با بيان اينكه پس از حوادث 11 سپتامبر با تناقضات بسياري دست و پنجه نرم كرده‌ايم، ادامه داد: اتهاماتي كه در خصوص مبارزه با تروريسم به بسياري از كشورها زده شده متاسفانه هيچ پايه و اساسي ندارد.

وي با اشاره به مشخص بودن موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص بحث مبارزه با تروريسم، اظهار داشت: مقامات جمهوري اسلامي ايران اقدامات پنتاگون و دولتمردان آمريكا را حربه‌اي بيش نمي‌دانند.

اين تحليل‌گر ارشد مسائل سياسي با اشاره به اشغال افغانستان و عراق توسط ايالت متحده آمريكا به بهانه 11 سپتامبر، افزود: ما شاهد نقض گسترده حقوق بشر از سوي آمريكا به بهانه‌هاي مختلف هستيم.

وي با اشاره به اينكه در زندان گوآنتانامو صدها نفر بدون وكيل ساليان دراز نگهداري مي‌شوند و تصاوير آن‌ها از زندان ابوقريب منتشر شده است، گفت: تصاوير پخش شده از زندانيان بسيار مشمئزكننده است.

بمبري با اشاره به تجاوزهاي آمريكا به پاكستان و يمن به بهانه مبارزه با تروريسم، خاطر نشان ساخت: چگونه قابل توجيح است كه يك كشوري قوانين داخلي خود را بر ساير كشورها مسلط كند.

** در عراق و افغانستان خبري از دموكراسي نيست

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا در افغانستان وعراق دموكراسي پس از جنگ آمريكا برقرار شده است، گفت: آمريكا به بهانه حقوق بشر آزادي و دموكراسي به افغانستان و عراق حمله كرد و اينك شاهد هستيم كه خبري از دموكراسي و آزادي در اين كشورها نيست.

اين تحليل‌گر ارشد مسائل سياسي با بيان اينكه ايدئولوژي جنگ عليه تروريسم در واقع به قصد اسلام‌هراسي انجام شد، ادامه داد: آمريكا و هم‌پيمانانش در صدد بودند مردمان كشورشان را از موازين اسلامي بترسانند به گونه‌اي كه در تلاش بودند تا يك جبهه غير معنوي را از اسلام درست كنند.

** آمريكا دست به اسلام‌هراسي در غرب زد

بمبري با اشاره به اينكه دين مبين اسلام تروريسم را مذموم مي‌داند، افزود: متاسفانه آن‌ها دست به اسلام‌هراسي در غرب زدند.

وي با اشاره به اينكه اسلام هرگز شكنجه را جايز نمي‌داند، اضافه كرد: در آمريكاي شمالي و غرب اروپا زندان‌هايي وجود دارد كه دولتمردان آمريكا كمتر از آن صحبت مي‌كنند.

اين تحليل‌گر ارشد مسائل سياسي ادامه داد: غربي‌ها كه صابون حمايت از صهيونيست‌ها را به سينه مي‌زنند در اين زندان‌هاي مخفي حتي يهوديان را مورد شكنجه و آزار و اذيت خود قرار مي‌دهند.

بمبري با اشاره به اينكه بسياري از رفتارهاي اروپا و غرب مخالف شرايط حقوق بشر است، خاطر نشان ساخت: در غرب اروپا و ايالات متحده آمريكا تخطي از حقوق بشر رخ مي‌دهد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه جامعه جهاني براي جلوگيري از تكرار وقايعي همچون اشغالگري افغانستان و عراق چه بايد كنند، اظهار داشت: متاسفانه غربي‌ها و آمريكايي‌ها سعي دارند خصومت فرقه‌اي و خصومت ميان اديان را در ميان گروه‌ها و مذاهب مختلف دامن بزنند.

بمبري افزود: اگر آمريكا هدفش مبارزه باتروريسم است بايد در جهت مقابله با فرقه‌گرايي و دشمني با اديان مختلف قدم بردارد.

وي با اشاره به اينكه ديگر دنيا به سمت منطقي فكر كردن پيش مي‌رود، اظهار داشت: مقامات انگليس در پارلمان گفته‌اند كه از سياست‌هاي آمريكا حمايت نمي‌كنند.

** حادثه 11 سپتامبر سازماندهي شده بود

فوآد ايزدي كارشناس ارشد مسائل آمريكا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه چه ترديدهايي در خصوص حادثه 11 سپتامبر وجود دارد، گفت: بسياري از حوادث نشان مي‌دهد كه حمله 11 سپتامبر سازماندهي شده است و از آن به عنوان ابزاري براي طراحي نقشه‌هاي بعدي آمريكا استفاده مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه يك سال قبل از واقعه 11 سپتامبر گروه نومحافظه‌كاري همچون ديك چني و رامسفلد پروژه و تفكر جنگ به عراق را طراحي كردند، افزود: اين افراد از واقعه 11 سپتامبر براي پيشبرد اهداف خودشان سوءاستفاده كردند.

كارشناس ارشد مسائل آمريكا با اشاره به دروغ‌پردازي‌هاي بسيار مقامات آمريكا در خصوص حوادث 11 سپتامبر، اظهار داشت: اگر آمريكا ادعا دارد كه القاعده پشت سر داستان 11 سپتامبر بوده است پس بايد مدارك و شواهد لازم را به مردمان كشورش ارائه دهد.

ايزدي با اشاره به اينكه در آن دوران آمريكايي‌ها تلاش كردند تا بحث اسلام‌هراسي را در اروپا و غرب افزايش دهند، خاطر نشان كرد: پس از گذشت 12 سال همچنان هيچ مدركي از حادثه 11 سپتامبر وجود ندارد اين در حالي است كه هر از چند گاهي كليپ‌هاي ويدئويي يا صوتي را منتشر مي‌كنند و پس از چند روز مشخص مي‌شود كه داستان ساختگي بوده است.

** حادثه 11 سپتامبر داراي شبهات بسياري است

وي با اشاره به اينكه به صورت مطلق و طبيعي نمي‌توانيم بگوييم كه چه اتفاقي افتاده است، گفت: داستاني كه دولت اوباما در خصوص حادثه 11 سپتامبر طراحي كرده داراي شبهات بسياري است به گونه‌اي كه مردم آمريكا داستان دولت مردان‌شان را در اين خصوص باور ندارند.

كارشناس ارشد مسائل آمريكا با اشاره به اينكه دولت آمريكا در هفته گذشته در صدد بود تا حادثه 11 سپتامبر ديگري را نيز در سوريه تكرار كند، اضافه كرد: آمريكا در خصوص سوريه بدون داشتن مدارك لازم، در صدد حمله بود.

ايزدي خاطر نشان ساخت: دولت آمريكا پس از 11 سپتامبر به خود اجازه داد هر كاري را كه در حوزه بين‌الملل مي‌خواهد انجام دهد بدون اينكه به كسي پاسخگو باشد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه پس از رفتن صدام حسين و طالبان دنياي معاصر امن‌تر شده است يا خير، گفت: هر جايي كه آمريكايي‌ها در آن ورود پيدا كنند معمولا ناامن‌تر مي‌شود به گونه‌اي كه وضعيت عراق و افغانستان گوياي اين مطلب است.

كارشناس ارشد مسائل آمريكا با اشاره به اينكه اقدامات اوباما در حوزه سياست خارجي دقيقا مخالف با ادعاهايش بود، افزود: عمليات 11 سپتامبر 500 هزار دلار هزينه به همراه داشت اين در حالي است كه هزينه‌اي را كه آمريكايي‌ها براي پاسخگويي به اين عمليات كرده‌اند در حدود 5 تريليون دلار است يعني 3.5 تريليون دلار آن هزينه مشخص نظامي پنتاگون بود و 1.5 تريليون دلار هم نيز هزينه‌هاي جانبي ديگري همچون نگهداري از زخمي‌ها و معلولين را دربر داشت.

ايزدي ادامه داد: اگر 5 تريليون دلار را تقسيم بر 500 هزار دلار كنيم 10 ميليون دلار مي‌شود يعني براي هر يك دلاري كه القاعده خرج كرده آمريكا 10 ميليون دلار براي پاسخگويي به آن‌ها را نيز صرف كرده است.

وي با اشاره به اينكه اگر هدف القاعده ضربه زدن به آمريكا بوده كاملا در اين حوزه موفق عمل كرده است، افزود: 6 هزار نفر سرباز آمريكايي در افغانستان و عراق در سال‌هاي پس از 11 سپتامبر كشته شدند.

كارشناس ارشد مسائل آمريكا با اشاره به اينكه آمريكا در حوزه‌هاي مختلفي همچون قوانين بين‌الملل و حقوق بشر دنيا را به هم ريخته است، خاطر نشان ساخت: آمريكايي‌ها گوآنتانامو را به اين دليل ايجاد كرده‌اند كه نمي‌خواستند دادگاهي براي محاكمه افرادي كه آن‌ها را مضمون مي‌دانستند ايجاد شود زيرا اگر مظنونين را به داخل خاك خود مي‌بردند بر اساس قوانين بايد به دادگاه انتقال مي‌يافتند.

ايزدي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چرا امكان فريب دادن افكار عمومي دنيا از طريق آمريكا دشوار شده است، گفت: مردم دنيا باهوش هستند و ديگر حرف دولتي را كه بسيار دروغ مي‌گويد را باور نمي‌كنند.

وي گفت: مردم دنيا حرف آمريكا را براي حمله به كشوري بدون دليل و شواهد باور نمي‌كنند به طوريكه مردم دنيا از سياستمداران آمريكا و كشورهاي غربي خسته شده‌اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر