۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۵۳۵۰
در پی سفر رئیس جمهور به بیشکک اعلام شد:
رئیس جمهور در بدو ورود به تهران پس از سفر دوروزه به قزاقستان و شرکت در اجلاس شانگهای ضمن بیان جزئیات دستاورد های این اجلاس ، خبر داد که در این سفر با رئیسان جمهور روسیه و چین درباره مسائل هسته ای به صورت مفصل صحبت کرده است.
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در بازگشت از سفر دوروزه به قرقیزستان و شرکت در اجلاس پیمان شانگهای در فرودگاه مهرآباد تهران درباره این سفر گفت: در جریان این اجلاس تلاش کردیم در مدت زمان موجود نکات ضروری را مطرح کنیم.

وی با اشاره به این که فکر می کنم برای مردم ما دو نکته حائز اهمیت باشد، افزود: بسیاری از سران کشورهای عضو هم در سخنرانی هایشان و هم در بیانیه پایانی تاکید کردند که به هیچ عنوان در مسئله هسته ای ایران نه تهدید و نه تحریم را قابل قبول نمی دانند و تنها راه برای حل این مسئله مذاکرات سیاسی است.

وی افزود: هم در سخنرانی و هم در بیانیه پایانی بر مسئله سوریه تاکید شد و همه اعضا جنگ و دخالت در سوریه را غیرقانونی خوانده و تنها راه حل برای بحران سوریه را مذاکره سیاسی بین دولت دمشق و معارضان دانستند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: البته مسائل مربوط به اوضاع افغانستان و دیگر مسائل منطقه هم در سخنرانی و در بیانیه پایانی مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دیدارها و ملاقاتهایی که در حاشیه این اجلاس با روسای جمهور سایر کشورها انجام شد، عنوان کرد: در حاشیه این اجلاس ملاقات هایی با سران کشور های قرقیزستان، قزاقستان، چین، روسیه، تاجیکستان و وزیر خارجه هند داشتیم و در جریان این ملاقات ها گفت و گوهایی صورت گرفت.

رئیس جمهور با بیان این که روابط دو جانبه و مسائل مشترک و همکاری پیرامون این مسائل در این دیدارها مورد تاکید قرار گرفت، ادامه داد: البته در زمینه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی همکاری های مناسبی داریم، در زمینه هایی که همکاری های کمتری داریم مذاکراتی را مطرح کردیم.

روحانی خاطر نشان کرد: برخی وزیران هیات ایران نیز در حاشیه این اجلاس با همتایانشان مسائلی را مطرح کردند؛ البته با چین و روسیه هم ملاقاتهای مفصل تر داشتیم و مسائل منطقه ای، بین المللی، هسته ای، مسائل دو جانبه و مسئله سوریه و نیز همکاری های بین دو کشور محور گفتگو و تبادل نظر بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که خواستار توضیح بیشتر درباره جزئیات مذاکرات با رئیسان جمهور روسیه و چین شد ، گفت: روابط ما با چین و روسیه روابط گسترده ای است، هم در مسائل اقتصادی و هم در پروژه های موجود مانند پروژه های اقتصادی و فاینانس با این دو کشور مسائل دوجانبه داریم.

روحانی ادامه داد: همچنین مسائل مربوط به منطقه هم با آقای پوتین و هم با رئیس جمهور چین مورد بحث قرار گرفت و نیز موضوعات منطقه ای به خصوص مسئله سوریه و همچنین موضوع هسته ای مورد بحث قرار گرفت، طبیعی است که این مباحث را مفصل تر داشته باشیم چرا که این دو کشور هم عضو سازمان ملل متحد و هم عضو کشورهای 1+5 هستند؛ برخی مباحث بین المللی را با هم مطرح کردیم.

روحانی درباره دیدار با ایرانیان مقیم قرقیزستان عنوان کرد: طبیعی است که دیدار ایرانیان قرقیزستان برای من و همکارانم مهم، باشکوه و تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این که همه ایرانیانی که در بیشکک فعالیت اقتصادی دارند یا کارمند هستند در این مراسم شرکت کرده بودند، افزود: بیش از چهارصد تا پانصد نفر از خانواده های مختلف در محل سفارت اجتماع کرده بوده و جشن میلادی به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت ثامن الحجج برپا کردند.

رئیس جمهور درباره مسائل مطرح شده از سوی ایرانیان خاطر نشان کرد: تعدادی از ایرانیان ساکن در بیشکک مسائل خود از جمله مسائل مربوط به صادرات، مسائل مربوط به تجارت، موضوعات مربوط به رفت و آمد را مطرح کردند و نیز درخواست پرواز مستقیم تهران بیشکک را داشتند.

وی تصریح کرد: مشکلات ایرانیان خارج از کشور اعم از ویزا و فعالیت هایی که باید دولت آنجا همکاری کرده یا دولت ایران با آنها همکاری کند در این دیدار مطرح شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر