۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۲۷
رعایت امنیت همواره مهم‌ترین شرط برای حضور در اینترنت است که می‌تواند از به خطر افتادن حریم خصوصی جلوگیری کند.
به گزارش پایداری ملی، رعایت امنیت همواره مهم‌ترین شرط برای حضور در اینترنت است که می‌تواند از به خطر افتادن حریم خصوصی جلوگیری کند؛ اما چطور می‌شود به‌صورت ناشناس در اینترنت فعالیت کرد؟ شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا باید در اینترنت به‌صورت ناشناس فعالیت کرد؟

ممکن است بسیاری از شما به دلیل فعالیت‌های خاص و حساسی که دارید، بخواهید بدون اینکه هویت واقعی شما مشخص شود به‌صورت ناشناس فعالیت کنید این می‌تواند مهم‌ترین دلیل باشد.

مورد دیگر اینکه اگر به‌صورت ناشناس و امن فعالیت نکنید، سارقان اینترنتی به‌سادگی اطلاعات شما را پیدا می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند از شما سوءاستفاده کنند.

همچنین هنگام اتصال به اینترنت‌های عمومی، معمولاً اتصالاتتان ناامن است و هکرهای زیادی منتظر هستند به دستگاه و اطلاعات شما حمله کنند؛ پس ناشناس ماندن و امن فعالیت کردن در دنیای مجازی باید اولویت شما باشد.

پروسه اتصال به اینترنت

وقتی به وایرلس متصل می‌شوید و درخواست خودتان را مثلاً برای ورود به یک سایت وارد می‌کنید، درخواست شما اول به شرکت ارائه‌کننده اینترنت می‌رود و بعد آن شرکت درخواست شما را به مقصد می‌رساند و بدین ترتیب وب سایتی که می‌خواهید ببینید به آی‌پی شما ارسال می‌شود و به آن دسترسی پیدا می‌کنید.

همان‌طور که مشخص است هیچ ارتباط محافظت‌شده‌ای وجود ندارد و اگر ارتباطات و اتصالات همین‌طور بماند دسترسی هکرها به اطلاعات خیلی ساده خواهد بود.

اولین راه برای این کار این است که یک ایمیل جداگانه برای عضویت در سایت‌های مختلف درست کنید با این کار اگر خطری، این ایمیل شما را تهدید کرد دیگر نگران ایمیل اصلی خودتان که اطلاعات مهمی در داخلش دارید نیستید.

برای دومین راه حل هم می‌توانید از سرویس ایمیلی استفاده کنید که ایمیل‌هایتان را رمزگذاری می‌کند، در این‌صورت فقط ارسال‌کننده و دریافت‌کننده امکان دسترسی به ایمیل و محتوای آن را دارند. سرویس ایمیل ProtonMail یکی از این سرویس‌های مناسب و امن است.

راهکار دیگر این است که برای وب‌گردی از مرورگرهای امن استفاده کنید که شما را ناشناس نگه می‌دارند؛ مرورگر تور، قطعاً یکی از بهترین‌ها است؛ در غیر این‌صورت اگر بخواهید از مرورگرهای معمولی مثل کروم، فایرفاکس استفاده کنید، بهتر است با حالت ناشناس وب‌گردی کنید که اثری از شما به جا نماند.

چهارمین راهکار بازدید از وب‌سایت‌هایی است که حتماً از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند. این پروتکل اطلاعات شما را در مسیر رمزگذاری می‌کند و امن نگه می‌دارد.

همچنین برای ذخیره‌سازی فایل‌هایتان در اینترنت، حتماً از فضاهای ابری امن استفاده کنید و همچنین فایل‌هایتان را به‌صورت رمزگذاری شده در این فضاها نگه دارید. یک ابزار خوب برای رمزگذاری فایل‌ها در این فضا، می‌توان ازAES Crypt نام برد.

ششمین راه هم این است که در آدرس سایت‌های خرید آنلاین که می‌خواهید مشخصات بانکی‌تان را در آنها وارد کنید، دقت کنید و مطمئن شوید که سایت امنیت کافی را دارد و معتبر است.

همچنین از لینک کردن و وارد کردن اطلاعاتتان در سایت‌هایی که به‌صورت پنجره پاپ‌آپ برایتان باز می‌شوند، اکیداً خودداری کنید. چون اکثر این پنجره‌ها شما را به سایت‌های غیر معتبر می‌برند و نوعی حمله فیشینگ محسوب می‌شوند که هدفشان صرفاً دسترسی به اطلاعات حساب‌های کاربری شما است.

شما باید در راهکار بعدی حتماً تاریخچه مرورگرها و موتورهای جستجویی که از آنها استفاده می‌کنید را هرچند وقت یکبار پاک کنید.

در آخر اگر تصمیم به خروج کامل از یک شبکه اجتماعی گرفتید، فقط به خارج شدن و اصطلاحاً Log Out کردن یا همچنین پاک کردن آپ آن شبکه اکتفا نکنید؛ بلکه حتماً حسابتان را به‌صورت دائمی پاک کنید.

نکات امنیتی را خیلی جدی بگیرید و همیشه حواستان به امنیتتان باشد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر