۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۹۳
فرمانده انتظامی ویژه کیش مطرح کرد
فرمانده انتظامی ویژه کیش انتشار شایعه در فضای مجازی را علت ناامنی فضای مجازی و فراهم کردن بستر جرم هتک حیثیت در جامعه دانست.
به گزارش پایداری ملی، سرهنگ "علی‌اصغر جمالی" با اشاره به رشد و گسترده شدن انتشار شایعه در فضای مجازی، گفت: فضای مجازی با وجود گروه‌ها و کانال‌های مختلف جزء جدایی ناپذیر زندگی افراد شده است به گونه ای که بسیاری ازاطلاعات، اخبار، ارتباطات و حتی خریدها از طریق فضای مجازی صورت می گیرد، به نظر می رسد که برای مقابله با شایعات در این فضا که تأثیرات مخربی نیز در جامعه دارد باید فرهنگ سازی بیشتری در میان مردم صورت گرفته و مردم بیشتر با واقعیت‌های این فضا آشنا شوند.

وی با تأکید براینکه شایعه پدیده ای مخرب است که به سرعت شکل گرفته و فراگیر می شود افزود: متأسفانه تبعاتی که گاه این شایعات درجامعه ایجاد می کنند به سادگی قابل جبران نیستند.

سرهنگ جمالی با تأکید براینکه همواره عده ای برای پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی دست به شایعه پراکنی در فضای مجازی می زنند افزود: افراد سودجو برای تخریب، کوچک نمایی یا بزرگ نمایی رویدادها و یا دست یابی به اهداف خاص، اقدام به طرح و نقش‌های از پیش تعیین شده و نهایتاً شایعه سازی، دروغ پراکنی در این فضا می کنند که با این حرکت موجب ترویج فضای بی اعتمادی در سطح جامعه، تخریب شخصیت های مذهبی، علمی و سیاسی، ترویج خرافات در سطح جامعه، سست شدن پایه‌های اعتقادی افراد، اضطراب شخصی، اجتماعی، فرهنگی و ... می شوند.
این مقام انتظامی با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی در بکارگیری فضای مجازی و آموزش سواد رسانه ای همچنین مراقبت خانواده ها در ورود فرزندان به این فضا تصریح کرد: فرهنگ عدم پذیرشِ هر سخنِ بدون منطق و یا باور کردن هر تصویر و نوشته‌ای، فرهنگ نجات بخش جوامع از افتادن به پرتگاه دروغ‌ها و داده‌های بی‌پایه و اساس است. شهروندان نباید هر خبری که در این فضا منتشر می‌شود را باور کنند و حتماً نسبت به صحت و سقم خبر باید تحقیق کنند و به دنبال تائید این خبر از سوی خبرگزاری‌های رسمی و معتبر باشند، همچنین افرادی که اقدام به شایعه‌پراکنی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می نمایند، مطابق با مواد ۷۴۴، ۷۴۵ و ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد.
وی در پایان با تاکید بر خدمات رسانی آنلاین پلیس فتا در حوزه های مختلف به ویژه دریافت مشاوره خاطر نشان کرد: هم‌وطنان گرامی می توانند هر گونه مشاوره و راهنمایی را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir در بخش فوریت های سایبری به صورت آنلاین دریافت نمایند.
منبع: پلیس فتا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر