۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۵۲۶۲
منابع خبری از اعتصاب غذای 60 زندانی ایرانی در منطقه کردستان عراق در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوقشان خبر دادند.

اعدام 39 زندانی عراقی در عربستان، احتمال حمله تروریست‌ها به زندان «ناصریة»، صدور حکم بازداشت برای وزیر کشور سابق عراق، احداث خط لوله نفتی 18 میلیارد دلاری عراق به اردن، توافق اعراب و کُردها برای برگزاری انتخابات شورای استانی در کرکوک، نگرانی از جنگ سوریه در عراق و  اعتصاب 60 زندانی ایرانی در سلیمانیة از جمله اخبار مهم عراق است.

اعدام 39 زندانی عراقی در عربستان

«عباس شانی» سخنگوی زندانیان عراقی در عربستان سعودی، گفت که این زندانیان در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند و هلال احمر دو کشور توافق کرده‌اند که دست کم حق دیدار با خانواده‌هایشان به آنها داده شود.

او گفت که دولت عربستان از سال 2003 تاکنون حکم اعدام 39 زندانی عراقی را با بریدن سرشان اجرا کرده است و از نهادهای مسئول در عراق خواست که برای حل این مشکل اقدامات لازم را به عمل آورد و از وزیر دادگستری عراق خواست شخصا برای توقف اعدام شهروندان عراقی اقدام کند.

پیش ازاین وزارت دادگستری عراق خبر داده بود که با عربستان سعودی بر سر تبادل زندانیان به توافق رسیده است.

الدباغ نسبت به حمله به زندان ناصریه هشدار داد

«علی الدباغ» سخنگوی سابق دولت عراق، نسبت به عملیات فرار دسته‌جمعی زندانیان تروریست در زندان ناصریه هشدار داد.

او گفت که قرار است تا چند روز آینده گروهی تروریستی در اقدامی مشابه حمله به زندان ابوغریب با حمله به زندان ناصریه ده‌ها تروریست‌ وابسته به القاعده را از این زندان فراری دهند.

او نوری مالکی را متهم کرد که تلاش می‌کند افکار عمومی عراق را برای پذیرش خبر فرار این زندانیان آماده کند.

به گفته الدباغ یک هواپیمای بدون سرنشین وارد آسمان ناصریه شده و از این زندان عکس‌برداری کرده و سپس به عربستان سعودی رفته است.

صدور حکم بازداشت برای وزیر کشور سابق عراق و معاونش

کمیسیون پاکسازی مجلس عراق روز سه‌شنبه خبر از صدور حکم بازداشت برای «جواد البولانی» وزیر کشور سابق عراق، و «احمد الخفاجی» معاون وزیر کشور، خبر داد.

«جواد الشهیلی» عضو این کمیسیون گفت که این احکام به علت دست داشتن این افراد در خرید دستگاه‌های بمب‌یاب تقلبی از شرکتی انگلیسی صادر شده است و در پی آن همه اموال منقول و غیرمنقول این افراد ضبط خواهد شد.

او گفت که برای اجرای این احکام باید منتظر رسیدن دستور بازداشت از دستگاه قضایی باشیم و افزود که سرعت اجرای این احکام درباره این دو نفر مایه تعجب است.

احداث خط لوله نفتی 18 میلیارد دلاری عراق به اردن

وزارت نفت عراق در صدد احداث یک خط انتقال لوله نفت و گاز به اردن است که احداث آن مستلزم صرف 18 میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، وزارت نفت عراق برای اجرای طرح انتقال نفت و گاز خود به اردن از 12 شرکت خارجی برای حضور در مناقصه انجام این پروژه دعوت به عمل آورده است.

بر اساس این گزارش، مبلغ صرف شده برای این پروژه 18 میلیارد دلار خواهد بود و با احداث این خط لوله جدید، نفت و گاز عراق فقط از طریق خلیج فارس به کشورهای خارجی صادر نخواهد شد و در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران گزینه‌ دیگری برای صدور نفت عراق وجود خواهد داشت.

عراق و اردن در آوریل 2013 توافقنامه‌ای برای اجرای خط لوله انتقال نفت میان بندر بصره و بندر عقبه در اردن به طول 1680 کیلومتر امضاء کردند که بر اساس توافقنامه مذکور قرار شد عراق هزینه احداث این خط لوله نفت و گاز در داخل عراق را بپردازد.

قرار است عراق از طریق این خط لوله روزانه 150 هزار بشکه نفت و 100 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به اردن صادر کند.

توافق اعراب و کُردها برای برگزاری انتخابات شورای استانی در کرکوک

یک نماینده کُرد کرکوک در مجلس عراق از توافق کردها و اعراب این استان برای برگزاری انتخابات شورای استانی خبرداد.

«لیلا حسن» نماینده کُرد کرکوک به سایت خندان گفته است: کردها و اعراب کرکوک برای انجام انتخابات استانی کرکوک توافق نظر دارند و برای نهایی شدن آن در حال مذاکره با ترکمانها هستیم.

وی تاکید کرد اگر نتوانیم با ترکمانها برای برگزاری انتخابات استانی به توافق برسیم این مسئله به ریاست سه گانه عراق(ریاست جمهوری،نخست وزیری و رئیس مجلس عراق) ارجاع خواهد شد و آنها درباره انتخابات استانی کرکوک تصمیم‌گیری خواهند کرد که در غیاب طالبانی به نفع کُردها نخواهد بود.

«اسامه نجیفی» رئیس مجلس عراق یک هفته به نمایندگان کرکوک مهلت داد درباره مکانیزم انتخابات شورای استانی کرکوک به توافق برسند که در غیر این صورت این امر به ریاست جمهوری، نخست وزیری و مجلس عراق برای تصمیم گیری ارجاع می‌شود.

کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق: عراق بزرگترین متضرر جنگ علیه سوریه خواهد بود

کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در رابطه با بحرانی‌تر شدن وضعیت عراق به دنبال حمله نظامی به سوریه هشدار داد.

«قاسم اعرجی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در مجلس عراق اعلام کرد: نقشه آمریکا تنها مورد هدف قرار دادن دمشق نیست بلکه بسیار گسترده‌تر است و تهران و بغداد را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: بیم آن می‌رود که آتش ناآرامی‌های داخلی سوریه و حمله نظامی از سوی آمریکا دامنگیر کشور عراق نیز بشود و موجب بدترشدن وضعیت امنیتی در عراق گردد.

به گفته وی زمانی که عرصه سوریه برای نیروهای مسلح اپوزیسیون به علت حمله نظامی به سوریه خالی باشد عواقب آن بیش از همه متوجه عراق خواهد شد و از این روی عراق بزرگترین متضرر در منطقه خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق تصریح کرد: حکومت عراق آمریکا را مطلع کرده است که اجازه نخواهد داد از آسمان عراق برای عملیات نظامی علیه سوریه استفاده کند و این مسئله نیز بر روابط بغداد و واشنگتن تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت.

مشاور نوری مالکی: حمله به سوریه این کشور را تضعیف نمی‌کند

«علی الموسوی» مشاور نوری مالکی، نخست وزیر عراق معتقد است: حمله نظامی غرب به سوریه قبل از هر چیز به مردم این کشور آسیب می‌رساند نه دولت و این چیزی است که ما در عراق آن را تجربه کرده‌ایم زیرا حمله به سوریه منافعش برای دولت بیشتر از ضرر آن است و در این میان فقط مردم متضرر خواهند شد.

مشاور رسانه‌ای نوری مالکی در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: عراق هنوز بهای سنگین حملاتی را می پردازد که در آن زمان علیه صدام حسین برای سرنگونی‌اش صورت می‌گرفت و اما دیدیم که صدام تمام کاخهایش را در زمان تحریم و حمله موشکی آمریکا ساخت و این چیزی است که امروزه می‌خواهند در سوریه مجدداً آن را تکرار کنند.

موسوی در این مصاحبه گفت: حتی اگر به طور قطع و یقین ثابت شود که سوریه سلاح شیمیایی به کار برده، لازم نیست از راه حل نظامی استفاده شود زیرا حمله نظامی به نفع مردم سوریه نیست و این چیزی است که ما در عراق تجربه کرده‌ایم.

اعتصاب 60 زندانی ایرانی در سلیمانیه

چند روزی است که زندانیان ایرانی در منطقه کردستان عراق در اعتراض به عدم رعایت حقوقشان و عدم انتقالشان به ایران دست به اعتصاب زده‌اند.

بر اساس این گزارش، 60 زندانی ایرانی که در سلیمانیه در بند به سر می‌برند به منظور نزدیک شدن به خانواده هایشان خواستار انتقال به ایران شدند.

«سید وفا» نماینده این زندانیان اعلام کرد: ما می‌خواهیم در نزدیکی محل سکونت و خانواده‌های خود زندگی کنیم زیرا خانواده‌هایمان متحمل فشار و هزینه سنگینی برای دیدن ما می‌شوند. همچنین از حقوق و امتیازات دیگر زندانی‌های دربند سلیمانیه بی‌نصیب هستیم.

نماینده زندانیها اشاره کرد که چند روز است دست به اعتصاب زده‌اند و هیچ ارتباطی با آنها برقرار نشده است و از نمایندگان کُرد خواست به قول هایی که به زندانیان داده‌اند پایبند باشند و وفا کنند.

این زندانیان اشاره کرده‌اند که با آنها مانند زندانیان منطقه کردستان عراق برخورد نمی‌شود. نه اجازه مرخصی دارند و نه حقوق ماهانه به آنها تعلق می‌گیرد و این در حالی است که زندانیان منطقه کردستان از این حقوق برخوردارند.

پیشتر نمایندگان کُرد در مجلس عراق قولهایی مبنی بر اجرایی کردن مطالبات زندانیان را داده بودند اما این مطالبات به قوت خود باقی مانده و هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

در همین رابطه دو دولت عراق و ایران با یکدیگر بر سر مبادله زندانیانی که در دو کشور به اتهام های مختلف دستگیر شده‌اند به توافق رسیدند.

بر اساس این توافقنامه دو طرف ملزم به مبادله زندانیان هستند تا در کشور خود و در نزدکی بستگانشان باشند اما این توافقات تاکنون اجرایی نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر