۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۲۶۰
بهشتی‌پور گفت :
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تغییر مکان پیگیری موضوع هسته‌ای تاثیری بر روند پرونده و مذاکرات ندارد، چرا که موضوع کشوری است و مربوط به بخشی خاص نیست.
پنجشنبه ١٤ شهریور، پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اعلام کرد که به دستور حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه محول می‌شود.

پیش از این و در دوره ریاست جمهوری «محمد خاتمی» و «محمود احمدی نژاد»، شورای عالی امنیت ملی این وظیفه را بر عهده داشته و دبیر شورای عالی امنیت ملی سرپرست مذاکرات هسته‌ای بوده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای مدتی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 بر عهده داشته است.

در همین راستا «مایکل مان» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» در واکنش به خبر واگذاری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی به وزارت امور خارجه، گفت که آنها از این تصمیم آگاه شده‌اند و آمادگی کامل دارند مذاکرات هسته‌ای با ایران را «در اسرع وقت» از سر بگیرند.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص انتقال پرونده هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه برای ادامه پیگیری آن معتقد است که تغییر مکان پیگیری موضوع هسته‌ای تاثیری بر روند آن ندارد، چرا که موضوع کشوری است و مربوط به بخشی خاص نیست.

وی افزود: امری که در روند پرونده تاثیر گذار خواهد بود اعضای تیم هسته‌ای هستند که باید دیپلمات‌های هوشیار باشند و در مسیر کاری خود در درجه اول منافع ملی کشورمان را در نظر بگیرند، افرادی که با اتکاء به اراده 75 میلیون ایرانی بتوانند به خوبی از حق ملت ایران دفاع کنند.

بهشتی‌پور با بیان این که در جریان مذاکرات صرفا حرف زدن کفایت نمی‌کند تصریح کرد: باید روش مناسب برای دفاع از حق کشورمان در دیپلماسی داشته باشیم و بتوانیم به بهترین شکل حرف خودمان را به طرف مقابل تفهیم کرده و ارتباط بگیریم.

وی گفت: باید بتوانیم به یک سری راهکارهای مشترک با طرف مقابل بر اساس بازی برد-برد دست پیدا کنیم. از طرفی باید در نظر داشته باشیم که در جریان مذاکرات آن کسی که منطق بهتر و مدارک مستند بیشتری ارائه کند موفق‌تر خواهد بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: امیدواریم تیم جدید با استفاده از تجربیات تیم‌های قبلی این مسیر را به خوبی طی کند.

بهشتی‌پور در خصوص جدیدترین گزارش «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران که چندی پیش منتشر شد گفت: لحن گزارش آمانو نسبت به گزارش‌های قبلی نرم‌تر، ولی بیشتر تکرار موارد قبلی بود. موارد جدید اعلام شده، افزایش 1000 سانتریفیوژ و تاخیر در راه اندازی راکتور اراک بود، باقی موارد همان تکرار سئوالات قبلی و بحث پارچین بود که باز هم روی آن مانور داده شده بود.

وی افزود: ظاهرا آمانو تلاش داشته در گزارش اخیر خود ملاحظات سیاسی را زیاد دخیل نکند و بر همین اساس نسبت به گزارش‌های قبلی نرم تر بود، هر چند که به هر حال سایه مسائل سیاسی وجود دارد بدون این که مدارک و مسائل حقوقی در نظر گرفته شود.

کارشناس مسائل بین‌المللی پیش بینی خود را در خصوص گزارش شورای حکام که هفته جاری منتشر خواهد شد اینطور عنوان کرد که شورای حکام بر اساس گزارش آمانو و لابی آمریکا و کشورهای غربی حاضر در شورا گزارش خود را تنظیم می‌کند.

وی افزود: همیشه سعی می‌شود لابی سیاسی تعیین کننده باشد وگرنه اگر جنبه‌های حقوقی و فنی مطرح بود تا به امروز بارها پرونده بسته و موضوع حل شده بود. ولی چون سایه مسائل سیاسی در شورای حکام روی پرونده ایران حاکم است باید منتظر باشیم ببینیم که مذاکرات آینده ایران و آژنس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ۱+۵ به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

بهشتی پور در خصوص ترکیب تیم مذاکره کننده در گفت‌وگو‌های 5+1 گفت: بعید به نظر می رسد ترکیب تیم معرفی شود و مانند قبل در جریان مذاکرات مشخص می‌شوند، اما به احتمال زیاد ظریف وزیر خارجه ایران، مسئولیت تیم ایرانی را بر عهده خواهد داشت.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 فروردین ماه سال جاری در آلماتی قزاقستان برگزار شد. هنوز زمان و مکان دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای اعلام نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر